شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گرمایش زمین تا همین‌‌الان هم هزینه زیادی روی دستمان گذاشته

خسارت دست‌کم ۸۴ میلیارد دلاری گرمایش زمین در سال ۲۰۱۸

 

تنها ده مورد از خسارت‌بارترین رویدادهای آب‌وهوایی ناشی از گرمایش زمین در سال ۲۰۱۸، درمجموع دست‌کم ۸۴ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته‌اند.

براساس بررسی‌های یک موسسه خیریه درمورد خسارت‌های برجای‌مانده از رویدادهای آب‌وهوایی ناشی از گرمایش زمین در سال گذشته، مانند طوفان‌های اقیانوسی، موج‌های گرما و آتش‌سوزی در منابع طبیعی، بدترین موارد همگی خسارت‌های میلیارد دلاری به‌همراه داشته‌اند.

دو مقام نخست در میان خسارت‌بارترین رویدادهای شدید آب‌وهوایی را طوفان‌های چرخنده اقیانوسی فلورانس و مایکل از آن خود کرده‌اند که آمریکا، کشورهای حوزه دریای کارائیب و بخش‌هایی از آمریکای مرکزی را درنوردیدند. فلورانس دست‌کم ۱۷ و مایکل ۱۵ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته است.

موسسه خیریه کریسیتین اید (Christian Aid) در اواخر سال ۲۰۱۸ گزارشی منتشر کرد، با عنوان «حساب‌وکتاب: ریز خسارت‌های اقلیمی سال». بر اساس این گزارش، در کنار این دو طوفان، آمریکا میلیاردها دلار از آتش در منابع طبیعی، به‌ویژه در کالیفرنیا خسارت دیده است.

این گزارش تعداد دیگری از رویدادهای پرخسارت‌ اقلیمی را چنین برشمرده است:

خشکسالی در آرژانتین که محصول ذرت و سویای این کشور را به‌شدت کاهش داد، شش میلیارد دلار خسارت به‌بار آورد.

سیلاب در کرالای هندوستان که بدترین سیل ۸۰ سال اخیر این کشور بود، جان ۵۰۰ نفر را گرفت و یک‌میلیون خانه را ویران کرد.

موج گرما در ژاپن و سپس سیل در این کشور، جان دست‌کم ۲۳۰ نفر را گرفت و دست‌کم هفت‌میلیارد دلار خسارت درپی داشت، در کنار آن، طوفان اقیانوسی جِبی هم به مناطق مرکزی این کشور رسید که بدترین طوفان ۲۵ سال اخیر ژاپن بود.

طوفان چرخنده منکوت در فیلیپین و چین، جان ۱۳۳ نفر را گرفت و دست‌کم ۱۰هزار خانه را ویران کرد.

خشکسالی در آفریقای جنوبی و در شهر کیپ‌تاون، این شهر را به هفته‌ها «ذخیره آب صفر» رساند؛ روزهایی که آب ۷۵ درصد شهر قطع بود و مردم می‌توانستند جیره ۲۵ لیتر در روز آب را از دولت و از مکان‌هایی مشخص دریافت کنند.

آتش در کالیفرنیا، در غرب آمریکا که جان دست‌کم ۸۵ نفر را گرفت و شهر پردایس را به‌طور کامل سوزاند.

زمین هم‌اکنون به‌واسطه فعالیت صنعتی آدمی، ۱/۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از شروع عصر صنعتی‌شدن در میانه قرن نوزدهم میلادی است و پیش‌بینی سازمان ملل می‌گوید در دهه ۲۰۳۰، آدمی شاهد گذر از آستانه ۱/۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود و سپس تا ۲۱۰۰ میلادی (۸۱ سال بعد) زمین دست‌کم ۳/۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد بود.

پیمان پاریس که به امضای دولت‌های جهان رسیده است، می‌خواهد گرمایش زمین را به آستانه ۲ درجه سانتی‌گراد محدود کند، ولی با توجه به برنامه‌های دولت‌ها این امر غیرممکن به‌نظر می‌رسد و زمین می‌تواند آن‌قدر در دهه‌های پیش رو گرم‌تر شود که انسان با خطر انقراض روبه‌رو شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More