شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش نگران‌کننده «اضطراب‌ زیست‌محیطی» در کودکان

روانشناسان به والدین و مربیانی که مدام دلواپس تغییرات اقلیمی‌اند هشدار داده‌اند شمار بچه‌هایی که به‌علت اضطراب‌های زیست‌محیطی تحت درمان‌‌اند رو به افزایش است.

پژوهشگران دانشگاه بَث (University of Bath) و اعضای انجمن روانشناسی اقلیمی (CPA)، در بریتانیا می‌گویند که بچه‌ها معمولا در معرض سیل خبرهای نگران‌کننده درباره آینده کره زمین و نابودی محیط زیست قرار می‌گیرند.

روانشناسان در گفت‌و‌گو با نشریه تلگراف از تعداد روزافزون بچه‌هایی گفتند که برای کاهش استرس و درماندگی ناشی از «اضطراب‌های زیست‌محیطی» یا ترس‌ شدید از خطر انقراض بشر به‌خاطر آلودگی و آسیب‌‌های زیست‌محیطی، تحت دارویی قرار می‌گیرند.

البته اعضای این انجمن مایل نیستند پدیده «اضطراب زیست‌محیطی» در بچه‌ها را در زمره بیماری‌های روانی‌ به‌ حساب آورند. به عقیده آن‌ها، برخلاف اغلب اضطراب‌های متعارف، ترسی که ورای این اضطراب وجود دارد «منطقی» است.

کرولاین هیکمَن (Caroline Hickman)، استاد دانشگاه بث و مدیر اجرایی انجمن روانشناسی اقلیمی، به نشریه تلگراف گفت: «نشانه‌هایش مانند اضطراب‌های بالینی است، احساسات هم همان است، ولی علتش فرق دارد. ترس از نابودی محیط زیست‌‌ــ این‌که همه‌مان قرار است بمیریم.»

او در ادامه افزود پدر و مادرها، برخلاف رهبران سیاسی جهان، باید درباره گرمایش زمین و آثار تغییرات اقلیمی که خودِ بشر بانی آن است با بچه‌ها صحبت کنند، ولی مراقب باشند که این مساله را به‌گونه‌ای ترسیم نکنند گویی بشر محکوم به نابودی است.

هیکمَن هشدار می‌دهد وقتی به کودکان و نوجوانان گفته می‌شود تغییرات اقلیمی نسل بشر را نابود خواهد کرد، به متخصص سلامت روان که مراجعه می‌کنند، می‌پرسند «پس فایده دانشگاه رفتن چیست؟» یا «اصلا چرا باید در امتحانات شرکت کنم؟»

پدر و مادرها باید واژه‌هایی به‌ کار ببرند که مناسب سن بچه‌ها باشد و در آن‌ها ترس ایجاد نکند. هیکمن در ادامه گفت: «باید بین آنچه واقعی است و آنچه ناشناخته است تمایز قائل شد. به آن‌ها بگویید برخی گونه‌های جانداران منقرض می‌شوند و برخی انسان‌ها آسیب می‌بینند. نگویید قرار است همه‌مان بمیریم، چون حقیقت ندارد.»

ادرین تِیر، روان‌درمانگر و یکی از بنیان‌گذاران انجمن روانشناسی اقلیمی، چند کلیپ ویدیویی درست کرده است که مربیان و والدین را راهنمایی می‌کند چگونه با حقایق تلخ تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست‌محیطی مواجه شوند و چه برخوردی داشته باشند.

انجمن روانشناسی اقلیمی پیشنهادی چهار مرحله‌ای ارائه داده‌ است که به والدین توصیه می‌کند چگونه درباره نگرانی‌های تغییرات اقلیمی با بچه‌ها گفت‌و‌گو کنند. اولین مرحله این است که دانسته‌ها را به آن‌ها بگوییم و پیش از این‌که وحشت‌زده‌شان کنیم نتیجه تغییرات اقلیمی انقراض بشر است، نظر آن‌ها را جویا شویم. در مرحله آخر باید بچه‌ها را درگیر فعالیت‌های روزانه و ملموسی کنیم که به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی منجر می‌شود. این انجمن پیشنهاد می‌کند درباره کاهش زباله‌های بازیافت‌نشدنی، انتخاب آگاهانه‌تر مواد غذایی، کاهش مصرف انرژی در خانه با بچه‌ها صحبت کنیم.

در سال ۲۰۱۷، انجمن روانشناسی آمریکا گزارشی درباره «اندوه اقلیمی» منتشر کرد و هر روز پژوهش‌هایی بیشتری انجام می‌شود که به تاثیر ملموس تغییرات اقلیمی و فراخوان‌های جهانی بر درک افراد از خود و بشریت می‌پردازد.

پژوهشگران می‌گویند آشکاری روز‌افزون آثار تغییرات اقلیمی و مواجهه با احتمال انقراض بشر، در افراد حس افسردگی، اضطراب و درماندگی ایجاد می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More