شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض حامیان حقوق حیوانات به سگ کشی شهرداری بندرعباس

در چند روز گذشته با انتشار عکس و فیلم هایی از کشتار سگ‌ها در شبکه‌ها اجتماعی، اعتراض حامیان حقوق حیوانات در بندرعباس برانگیخت.

شهرداری بندرعباس در محل نگهداری این سگ ها در «سایت تل سیاه» اقدام به کشتارشان کرد و دلیل این کار خود  «بیماری سگ‌ها» عنوانکرد.

اسماعیل موحدی نیا، معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس ضمن تایید کشتار سگ‌ها گفت: «این سگ‌ها بیمار بودند و طبق نظر دامپزشک و شیوه نامه وزارت کشور معدوم شدند.»

معاون خدمان شهری شهرداری بندرعباس ضمن ابراز بی‌اطلاعی از جزئیات نگهداری سگ‌ها در سایت تل سیاه گفت: «بر اساس گزارش هایی که دریافت کرده، حدود هشت قلاده سگ بر اساس نظر دامپزشک معدوم شده اند و برای بررسی کامل تر دستور توقف معدوم سازی صادر شده است.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این اتفاق گفت: «مرکز نگهداری سگ‌های بدون صاحب تحت نظر شهرداری بندرعباس است و ارتباطی با محیط زیست ندارد.»

فیصل دانش، رئیس شورای شهر بندرعباس، درباره جزئیات کشتار سگ ها از سوی شهرداری، گفت: « حدود ۱۰ روز قبل نشست مشترکی با معاون خدمات شهری و پیمانکار قبلی داشتیم و در نشست یاد شده تصمیم هایی برای بهبود شرایط فیزیکی سایت تل سیاه و نگهداری سگ‌های بدون صاحب با کمک گرفتن از شهرداری‌های مناطق گرفته شد که ارتباطی با عقیم سازی یا کشتن سگ‌ها نداشت.»

رئیس شورای شهر بندرعباس همچنین گفت: «بر اساس اطلاعات دریافتی، ظرف سه روز گذشته نشست مشترکی با حضور برخی مدیران و مسئولان فرمانداری بندرعباس و معاون خدمات شهری درباره این موضوع برگزار شده که اطلاع دقیقی از نتایج و خروجی آن نداریم.»

از سوی دیگر، پیمانکار جدید سایت تل سیاه نیز با تایید گفته‌های معاون خدمات شهری گفت: «۸ تا ۱۰ قلاده سگ از مجموع حدود ۲۰۰ قلاده سگی که در سایت تل سیاه نگهداری می شوند، بیمار بودند و با استفاده از داروهای آرامبخش با دوز استاندارد یوتانایز، معدوم شدند. هیچ کلینیک دامپزشکی خصوصی در معدوم سازی دخالت نداشته و این کار مستقیم توسط پیمانکار انجام شده است.»

حامیان حقوق حیوانت شمار سگ هایی که در این کشتار معدوم شده اند را بسیار بیشتر از آمار ارائه شده از سوی مدیران شهرداری بندرعباس می دانند.

پیش از این در فروردین سال جاری، ‌عزیزاله کناری ‌سرپرست فرمانداری بندرعباس اعلام کرده بود که انجمن حمایت از حیوانات برابر قرارداد منعقده با شهرداری بندرعباس باید ظرف مدت یک ماه آینده نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد برابر دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور اقدام کند.

اما به گفته سرپرست فرمانداری بندرعباس قرار بود جمع آوری و غربالگری سگ‌های بلاصاحب با نظارت دامپزشکی، مرکزبهداشت، محیط زیست و شهرداری انجام شود.

این اولین بار نیست که شهرداری‌ها در شهرهای مختلف ایران برای کاهش هزینه‌های بهداشتی و عقیم سازی، دست به کشتار  سگ ها می زنند و پس از کشتار این حیوانات و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های از آن در شبکه‌های اجتماعی است که مسئولان شهرداری ها با توضیحاتی مبنی بر بیمار بودن سگ‌ها از کشتار این حیوانات دفاع می کنند.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان، دو ماه پیش  در نشست با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس گفته بود: «تمیز نبودن برخی مناطق شهر و وجود سگ‌های ولگرد از جمله دغدغه‌های مردم در بندرعباس است و جمع آوری سگ‌های ولگرد در شهر بندرعباس و سایر نقاط استان باید به طور جدی و به سرعت انجام شود.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More