شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چهره تازه مرورگر کروم در ده سالگی

 

سه‌شنبه، چهارم سپتامبر، مرورگر کروم متعلق به گوگل، ده ساله شد و همزمان چهره‌ای نو از خود برای کاربران آشکار کرد.

کروم در این ده سال توانسته ۶۰ درصد مصرف مرورگران فضای مجازی را از آن خود کند و محبوب‌ترین نام در میان کاربران اینترنتی است.

هم‌اکنون دو میلیارد نسخه از این مرورگر نصب شده است و هر ماه دست کم یک میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند.

در این ده سال، کروم توانست عادت‌های کاربران را متفاوت کند، به‌عنوان مثال آن‌ها را عادت دهد تا گزینه به‌روزرسانی خودکار را فعال کنند و استفاده از سیستم رمزنگاری اچ‌تی‌تی‌پی‌اس را گسترش داد.

در این چهره تازه که با نام «کروم ۶۹» عرضه شده است، کروم همانند گذشته در تلاش است تا کاربران از مجموعه خدمات گوگل همانند یوتیوب، جیمیل و نقشه‌های گوگل استفاده کنند.

یک نمونه ارتقاء سیستم خلق و مدیریت پسورد در فضای مجازی از طریق این مرورگر است. بدین‌شکل که مخاطب می‌تواند از طریق کروم پسوردهایی امن بسازد و با ورود به اکانت گوگل خود در آدرس passwords.google.com، این پسوردها را ذخیره و در مکان‌های مختلف از آن‌ها استفاده کند.

 

استفاده بیشتر از گزینه‌هایی که جواب پس داده‌اند

هرچند آنچه در ابتدا جلوی چشم مخاطب می‌آید، این است که کروم هم بالاخره به نظام طراحی فلوئنت (Fluent Design System) ملحق شد که در آن فضای سفید بیشتر استفاده می‌شود و آیکون‌ها دیگر گرد شده‌اند. پیشتر مرورگر مایکروسافت اِچ این سیستم را معرفی کرده بود و بیشتر از رایانه، این مدل طراحی در مانیتورهای کوچک‌تر تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، جواب پس می‌دهد.

در این نسخه تازه، گوگل امکاناتی را که پیشتر در دیگر نرم‌افزارها آزمون خود را پس داده‌اند، به کروم اضافه کرده است.

همانند اینکه بتوان یک ویدیو یوتیوب را در سایزی کوچکتر تماشا کرد و همزمان در صفحه اصلی کروم به کنکاش در فضای مجازی ادامه داد.

یا این‌که نوتیفیکشن‌های وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف داخل کروم، در شکل یک مستطیل در گوشه صفحه ظاهر شوند، همان‌طور که پیشتر این امکان در نرم‌افزارهایی همانند ویندوز ۱۰ معرفی شده بودند.

 

آینده‌ای امن‌تر برای استفاده از آدرس‌های اینترنتی

کروم همچنین در تلاش است تا استفاده از آدرس‌های اینترنتی (URLs) را بهبود ببخشد و جلوی سوءاستفاده از فضای مجازی را بگیرد. هم‌اکنون یکی از راهکارهای راهزنان اینترنتی برای سرقت داده یا دسترسی به اطلاعات بانکی افراد، این است تا نسخه‌ای بدلی از یک وب‌سایت بسازند و آن را جایگزین وب‌سایت اصلی جلوی چشم مخاطب قرار دهند تا او به اشتباه، اطلاعات شخصی‌اش را در اختیار آنان بگذارد.

کروم می‌خواهد استفاده از این آدرس‌های اینترنتی را به‌گونه‌ای بهتر کند که کاربر دقیقا بداند وارد چه صفحه‌ای می‌شود و به طور مشخص جلوی چشمان او قرار گیرد واینکه دامنه مورد استفاده در آن آدرس آیا همانی است که او می‌خواهد یا اینکه یک نسخه دروغین همانند یک دام جلویش است.

کروم در نسخه تازه‌اش همچنین ارتباطی دوستانه‌تر با کاربر برقرار می‌کند. اگر سخت‌افزار اجازه‌اش را دهد، می‌توان با «صدا» به‌جای نوشتن با کروم کار کرد. همچنین بهبود طبقه‌بندی داده‌های مخاطب همانند صفحه‌های اینترنتی که نشان کرده است، از دیگر امکاناتی است که به کروم ۶۹ اضافه شده‌اند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More