شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هوش مصنوعی در نبرد با سرطان

 

دانشمندان به تازگی برای پیش‌بینی چگونگی رشد و تکامل سرطان از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. بکارگیری این روش به پزشکان کمک می‌کند تا مناسب‌ترین و موثرترین درمان را با توجه به شرایط بیمار بکارگیرند.

تیم تحقیقاتی موسسه تحقیقات سرطان در لندن با همکاری دانشگاه ادینبرو، روش جدیدی را به نام «ریوولور» ابداع کرده‌ است که ساختار جهش ژنتیکی در گونه‌های مختلف سرطان را شناسایی کرده و با استفاده از این اطلاعات تغییرات ژنتیکی بعدی سرطان را پیش‌بینی می‌کند.

به گفته این محققان درک ساختار روند رشد غده‌های سرطانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در درمان سرطان‌هایی است که غالبا نسبت به داروهای درمانی مقاوم شده‌اند.

در صورتی که پزشکان بتوانند روند تکامل و توسعه غده‌‌های سرطانی را شناسایی کنند، قادر خواهند بود تا پیش از مقاوم شدن توده‌های سرطانی در مقابل داروهای درمانی، رشد آن را متوقف کنند و شانس زنده ماندن بیمار را افزایش دهند.

این تیم تحققاتی توانسته‌اند ارتباط میان توالی‌های مشخصی از جهش‌های ژنتیکی صورت گرفته در غده‌های سرطانی را شناسایی کنند. بر اساس این یافته جدید، با درک ساختار توالی جهش‌های صورت گرفته در دی.ان.ای افراد مبتلا به سرطان، پیش‌بینی دقیقی نسبت به روند رشد آن داشته و بر همین اساس نسبت به درمانی موثرتر می‌توان اقدام کرد.

این تیم تحقیقاتی دستگاه خاصی را طراحی کرده‌اند که اطلاعات مرتبط با غده‌های سرطانی ذخیره شده از بیماران را با ویژگی‌های ساختار سرطان در سایر بیماران مقایسه کرده و تطبیق می‌دهد.

این روش نشان می‌دهد که جهش‌های ژنتیکی که در ساختار غده‌های سرطانی روی می‌دهند، عموما تکراری بوده و با آگاهی از ساختار جهشی بافت‌های سرطانی، می‌توان برای پیش‌بینی روند رشد و تکامل غده‌ها و بافت‌های سرطانی مشابه در سایر  بیماران استفاده کرد.

دانشمندان در این تحقیق از ۷۶۸ نمونه از توده های سرطانی متعلق به ۱۷۸ بیمار استفاده کرده‌اند.

با مشخص کردن توالی ساختاری جهش ژنتیکی و ترکیب آن با دانش موجود از نحوه زیست و تکامل سرطان، دانشمندان می‌توانند روند و نحوه رشد سرطان را پیش‌بینی کنند.

با شناسایی توده‌های سرطانی که دارای ساختار مشخصی هستند و در مقابل درمان از خود مقاومت نشان می‌دهند و تطبیق آن با ساختار سایر انواع سرطان، می‌توان درمانی موثر را پیش از مقام شدن آن در برابر دارو در نظر گرفت.

دکتر آندره سوتوریوا، سرپرست تحقیقات تکاملی ژنتیک در مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا که سرپرستی این پروژه را نیز عهده دار بوده گفت: «ما هوش مصنوعی قدرتمندی را طراحی کرده‌ایم. ما امیدواریم تا با بکارگیری این ابزار جدید یکی از عوامل اصلی و قدرتمند سرطان، که پیشرفت غیر‌قابل پیش‌بینی آن است را از میان برداریم. با این ابزار در آینده قادر خواهیم بود تا در مراحل اولیه سرطان وارد عمل شده و روند پیشرفت آن را پیش‌بینی کنیم.»

پروفسور پاول وورکمن، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: «روند رشد سرطان بزرگترین چالش ما در ایجاد روش درمان موثر برای مقابله با سرطان است. حال که ما قادر هستیم تا روند رشد سرطان را پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم روند درمان را پیش از مقاوم شدن آن نسبت به داروها آغاز کنیم و این ما را یک گام در مقابل سرطان به جلو خواهد برد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More