شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۷۵ درصد کودک آزاری‌ها توسط افراد خانواده رخ می‌دهد

 

 

داریوش اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور، در رابطه با گزارش‌های کودک‌آزاری اعلام کرد:«بیشتر کودک‌آزاری از طرف والدین صورت می‌گیرد؛ یعنی ۷۵ درصد از آزاردهنده‌ها افراد خانواده هستند. این آمار مربوط به پرونده‌های تشکیل شده است.»
به گزارش ایلنا،  اسدبیگی با اعلام آمار منتشر شده از سوی اورژانس اجتماعی تصریح کرد: « ۲ هزار و ۷۶۵ مورد کودک‌آزاری در سه فعالیت تلفنی، سیار و مداخله توسط اورژانس اجتماعی پذیرش شده‌اند، یعنی در زمان مداخله در بحران مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و طبق نظر کارشناسانی که با این افراد مصاحبه کرده‌اند، علت‌های اعلام شده به این صورت بوده است که بیشتر از نصف موارد،  بر اثر مصرف مواد مخدر بوده است، یعنی ۱۴۰۴ نفر به‌دلیل اعتیاد اقدام به کودک آزاری کرده‌اند.»

رئیس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه خاطر نشان کرد: « از این تعداد ۴۷ نفر براثر مصرف الکل، ۱۸۰ نفر به‌دلیل بیماری روانی آزاردهنده، ۲۹ نفر  به‌دلیل عقب‌ماندگی آزاردهنده، ۳۰ نفر بیماری جسمی آزاردهنده، ۵۱۳ نفر تندخویی، ۱۴۸ نفر انتظار پیروی بی‌چون‌وچرا، ۲۳ نفر مشکلات جسمی کودک، ۷۰ نفر انحراف جنسی سوءاستفاده‌کننده، ۱۰۸ نفر بیکاری آزارگر که معمولاً شامل والدین می‌شود و ۲۱۳ نفر نیز  به‌دلیل بهانه‌گیری بی‌مورد اقدام به کودک آزاری کرده‌اند.»  این آمار مربوط به کودک‌آزاری یعنی افراد زیر ۱۸ سال بوده است.
به گزارش رئیس اورژانس اجتماعی کشور،‌ بیشترین استان‌هایی که کودک‌آزاری در آنها گزارش شده و خدمات سیار دریافت کرده‌اند؛ به ترتیب خراسان جنوبی، همدان، فارس، اردبیل و خراسان‌شمالی است. از لحاظ تعداد، تهران نسبت به سایر شهرها اول است، اما دلیل اصلی آن این است که جمعیت تهران بیشتر از دیگر شهر‌ها است.
اسد بیگی تاکید کرد: «این آمار به این معنا نیست که کودک‌آزاری در این استان‌ها بیشتر از استان‌های دیگر است، معنای این آمار نشان‌دهنده این است که بیشترین پذیرش در این استان‌ها انجام شده است که بیانگر این است که مثلاً در این استان‌ها نیروهای اورژانس اجتماعی فعال‌تر از دیگر نقاط کشور هستند. بیشتر تماس‌ها توسط خانواده‌ها انجام می‌شود و نقش کودکان در این مورد کمتر است.»
رئیس اوژانس اجتماعی کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در زمان گزارش کودک‌آزاری برای بررسی موضوع از سوی اورژانس اجتماعی دستورقضایی نیاز است و همین امر پروسه رسیدگی را طولانی می‌کند، آیا راهکاری برای حل این مساله وجود دارد یا خیر بیان داشت: «در برخی مواقع گزارش‌ها دروغی است و چون از نظر خانواده‌ها آبروریزی شده است از اورژانس اجتماعی شکایت می‌شود. همین امر مستلزم دستور قضایی است.»
او خاطرنشان کرد: «شخص خاصی در نهاد قضایی برای این کار وجود ندارد تا پروسه را از زمان‌بر بودن دور کند. همچنین شعبه ویژه‌ای برای این کار وجود ندارد. برای کودکان تنها دادگاه اطفال وجود دارد که آن هم برای بررسی جرم کودک است و ربطی به کار اورژانس اجتماعی ندارد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More