شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران و معضل فیلترینگ

 

بر اساس اعلام مراجع معتبر، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد که ۵۰ هزار نفر از این افراد در تلگرام و ایسنتاگرام فعالیت دارند.
دولت معتقد است که شبکه‌های اجتماعی بستری مناسب برای فعالیت و روابط اجتماعی است اما سیستم قضایی کشور اعتقاد دارد هرگونه استفاده تجاری از سیستم‌های خارجی ممنوع است. حال با فشار مسئولان حکومتی و برخی مراجع تقلید بر روی وزیر ارتباطات و فناوری مبنی بر فیلتر کردن این شبکه اجتماعی، بدون شک شرایط معیشتی این افراد به خطر خواهد افتاد. مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی در طی حوادث اخیر در ایران منجر شد که بسیاری از فروشندگانی که در این فضا اشتغال دارند با مشکلات عدیده ای روبرو شوند.

 

  • تاثیر فیلترینگ بر شبکه‌های اجتماعی

رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار  ایلنا به تاثیر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر  کسب و کارهای اینترنتی ایران  پرداخت و در این رابطه گفت: «تعداد بسیار زیادی از افراد در تلگرام و اینستاگرام به تبلیغات و فروش کالا به عنوان یک شغل مشغول بودند، بارها از سوی نهادهای مختلف نیز اعلام شد که باید این فضا برای فعالیت ساماندهی شود اما در این مسئله اختلاف‌نظر وجود داشت. دولت معتقد است که شبکه‌های اجتماعی بستری مناسب است اما سیستم قضایی کشور اعتقاد دارد هرگونه استفاده تجاری از سیستم‌های خارجی ممنوع است و همین مسأله باعث شد تا بسیاری از بسترهای مارکتینگ در سیستم‌های خارجی در اختیار کاربر ایرانی قرار نگیرد.

 

  • وجود ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به تعداد فروشندگان اینترنتی و کسب و کارهای مجازی در کشور گفت: «در حال حاضر نزدیک به  ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد و ۵۰ هزار فروشنده در سایت‌های فروش شبکه‌های اجتماعی  در حال ارائه کالا یا خدمات هستند و توانستند از این راه، کارآفرینی و کسب درآمد کنند. موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به صورت قطعی به فروشندگان اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی ضرر جدی وارد کرده و باعث بلاتکلیفی آن‌ها شده است. این مسأله حتی برای استارت‌آپ‌ها هم تبعاتی در بر داشته است.
الفت‌نسب، همچنین با اشاره به کندی یا قطعی دسترسی به اینترنت گفت: ،مسأله کم شدن سرعت اینترنت و گاها قطع شدن آن باعث شده که  کسب و کارهای اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی مورد هدف قرار بگیرد و باید مسئولان این را در نظر بگیرند که تصمیمات گرفته شده آنها تا چه اندازه بر زندگی این افراد تاثیر گذار خواهد بود. مسئولان باید به پیامدهای تصمیمات خود توجه داشته باشند.
الفت‌نسب، در توصیه به کسب و کارهای اینترنتی کشور گفت: به کسب و کارهای اینترنتی که در شبکه‌ اجتماعی تلگرام فعالیت داشتند، توصیه می‌کنم علاوه بر تداوم فعالیت در این شبکه‌ تا زمان مشخص شدن وضعیت نهایی آن در شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز عضو شوند و کار خود را آغاز کنند.

 

  • کسب و کارهای مجازی پایه‌های مهم اقتصاد

رضا الفت‌نسب، درباره گستردگی فعالیت‌های اینترنتی گفت: در حال حاضر کسب و کارهای مجازی یکی از پایه‌های مهم اقتصاد کشور به عنوان اقتصاد دیجیتالی است. با ایجاد کوچکترین محدودیت یک زنجیره بزرگ شامل تامین کننده، تولید کننده، سازمان و سرمایه‌گذاران درگیر می‌شوند که می‌تواند نابودی یک کسب و کار را در پی داشته باشد.
او با اشاره به محدودیتهای ایجاد شده بر روی شبکه های اینترنتی خاطر نشان کرد: زمانی که محدودیت زیاد برای هر مسأله‌ای با مدت زمان طولانی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جرأت ورود به بازار استارت‌آپ را ندارد چرا که ریسکی بزرگ است و ممکن است با کوچک‌ترین محدودیت، سرمایه‌ای بزرگ کاهش پیدا کند یا صفر شود.
به گفته دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، هیچ آماری برای زیان  فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام در دسترس نیست و هیچ آماری تایید نمی‌شود، اما فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی برای فعالان عرصه تلگرام و اینستاگرام قطعا زیان آور بوده است.
 

سارا دماوندان
روزنامه نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More