شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۳ هزار هکتار از اراضی پایتخت در خطر نابودی است

 

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۳ هزار هکتار از اراضی تهران در خطر نابودی قرار دارند.
به گزارش ایلنا، عباس آخوندی؛‌ وزیر راه و شهرسازی روز سه‌شنبه ۱۱ مهر با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به این مطلب که خطر نابودی متوجه بسیاری از اراضی تهران است گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ آبادی در تهران وجود دارد به این معنا که ۱۲۰۰ مرجع صدور پروانه ساختمانی در حال فعالیت است.

او در ادامه توضیح داد: این مسأله باعث شد که در ۵۰ سال گذشته جمعیت این منطقه از ۳ میلیون به ۱۶ میلیون برسد و اگر به یک فهم مشترک برای مدیریت تهران نرسیم، این تهدید وجود دارد که ۱۳ هزار هکتار از اراضی و منابع تهران از بین برود و در آن خانه‌سازی انجام شود.

 

  • بحران آب برای پایتخت نشینان در ۲۰ سال آینده

آخوندی در صحن علنی شورای شهر، با اشاره به بحران آب برای پایتخت نشینان گفت: اگر در این ۱۳ هزار هکتار خانه‌سازی انجام شود میزان مصرف آب که در حال حاضر ۴/۸ میلیون مترمکعب در روز است به ۵/۹ میلیون مترمکعب می‌رسد و این یعنی رشد ۲۰ درصدی آب.
او با بیان این مطلب که تهران اساساً امکان رشد ۲۰ درصدی مصرف آب را ندارد گفت: بنابراین نباید هیچ منطقه‌ای از اراضی تهران از کنترل شهرداری‌ها خارج شود و هر شهردار منطقه‌ای باید پاسخگوی مدیریت اراضی منطقه خود باشد.
آخوندی با تاکید بر اینکه به یک نظام مالی جدید نیاز داریم اظهار داشت: بنده در این زمینه مطالعات کافی داشته‌ام و حاضر هستم در ایجاد این نظام مالی جدید به شهرداری کمک کنم.
آخوندی در ادامه تصریح کرد: به طور قطع پایتخت بودن تهران سودها و هزینه‌هایی برای این کلانشهر دارد. اما باید به دو مساله بنیادی که  قابلیت سکونت و قابلیت حرکت است توجه داشت.

آخوندی در ادامه گفت: «در موضوع قابلیت سکونت تهران بحث‌های منابع زیستی، آب و هوا، مسکن و ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مطرح می‌شود، اما در موضوع قابلیت حرکت بحث حرکت کالا، انسان، امکان گفت‌وگو در درون شهر مطرح است.»
وزیرراه و شهرسازی با اشاره به کلانشهر بودن تهران اظهار کرد: به دلیل اینکه کلانشهر تهران پایتخت کشور است؛ مقامات دولتی و مسئولان مختلف علاقه‌مند به اعمال نظر خود درباره مدیریت این شهر هستند، بنابراین نحوه تعامل بین دولت محلی و ملی در پایتخت نکته‌ای است که در تمام دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد در نتیجه، شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها باید به فهم مشترک در نحوه مدیریت اراضی برسند،
عضو کابینه دولت دوازدهم در صحن علنی شورای شهر تهران ادامه داد: در این مجموعه شهری، ۴۶ بخش وجود دارد که تنها در چهار بخش آن به اندازه ساکنان منطقه اشتغال وجود دارد. مردم مابقی ۴۲ بخش برای اشتغال باید از سکونتگاه خود خارج شوند.

 

  • وجود ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران

وزیر راه و شهرسازی همچنین به وجود۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران اشاره و تصریح کرد: «در حال حاضر چیزی حدود ۲۲۰۰ هکتار بافت تاریخی، ۲هزار بافت میانی فرسوده و ۱۷۰۰ هکتار بافت حاشیه‌ای پیرامونی با کیفیت پایین در شهر تهران وجود دارد.»
وی در ادامه گفت: در حال حاضر یک عدم تعادل گریبانگیر تهران شده است که تنها راهکار آن برگشت به بافت مرکزی است.
به گفته ی وزیر راه و شهرسازی، وجود یک حلقه میانی بین مالکین بافت فرسوده و شهرداری‌ها می‌تواند این دو طرف را به یکدیگر متصل سازد و دسترسی به اعتبارات بانکی نیز داشته باشد.

 

  • وجود ۵۰۰ هزار  واحد مسکونی خالی در تهران

آخوندی همچنین با اشاره به این مطلب که در حال حاضر در تهران ۵۰۰ هزار خانه خالی وجود دارد، ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد با یک عدم تعادل بسیار گسترده در تهران مواجه هستیم هرچند که به یک ثبات جمعیتی نسبی در این منطقه رسیده‌ایم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر تنها در منطقه یک تهران بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و این آمار نشان می‌دهد که بین عرضه و تقاضا در کشورمان تعادل برقرار نبوده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More