شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۷ اسفند

گیلان قرنطینه شد

 

هفته سوم اسفند‌ماه آغاز شد، اما کیوسک مطبوعات تقریبا خالی از روزنامه است. احتمالا به پیشواز تعطیلی روز پدر و تولد امام اول شیعیان رفته‌اند.

مهار کرونا این روزها دغدغه بسیاری از کشورهاست. دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی، درباره سرعت انتشار ویروس کرونا به روزنامه ایران گفته است بر اساس نظریه پژوهشگران همه‌گیر‌شناسی دانشگاه هاروارد، این ویروس تا آخر اسفند سال آینده، ۳۰ تا ۷۰ درصد مردم جهان را مبتلا می‌کند که در نهایت، به ایمنی افراد در مقابل این بیماری منجر می‌شود.

مردانی روز پنجشنبه، در مصاحبه با همین روزنامه، گفته بود که تا آخر اسفند،  ۳۰ تا ۴۰ درصد ایرانی‌ها به کرونا مبتلا می‌شوند. این متخصص در مصاحبه اخیر، ادعایش را تکذیب نکرد و به ایران یادآور شد که روند رو به تزاید این بیماری در ایران در هفته اخیر، نشان می‌دهد این بیماری در جمعیت‌هایی که وارد می‌شود به‌سرعت گسترش پیدا می‌کند.

روزنامه دولتی ایران، که منتشر‌کننده این خبر و گزارش بود، از قول دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونا، شایعه ابتلای ۳۰ درصد مردم به کرونا تا آخر اسفند را تکذیب کرد.

روزنامه صدای اصلاحات از قول عباس عبدی تیتر زده است که «مسئولان نباید خود را قرنطینه کنند، امروز وقت حضور است». عباس عبدی در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش، نوشته بود وزارت بهداشت به‌تنهایی زورش به کرونا نمی‌رسد، باید تمام ارگان‌ها بدون فوت وقت مسئولیت‌پذیری داشته باشند و در بالاترین سطح کشور وارد عمل شوند. همین امروز باید اقدام کرد، فردا دیر است.

از میان معدود روزنامه‌هایی که منتشر شده است، روزنامه دولتی ایران گزارشی دارد از آخرین اقدام‌های ضربتی مسئولان برای مهار کرونا. روزنامه مستقل گفت‌و‌گویی داشته است با یک نماینده سابق مجلس که از اهمال مسئولان در مقابله با کرونا گفته و روزنامه صمت (صنعت، معدن و تجارت) پرونده‌ای منتشر کرده است درباره بحران آب در ایران.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز که خیلی کوتاه و مختصر است.

گیلان قرنطینه شد

 

گزارش روزنامه ایران درباره بسته شدن ورودی شهرها به روی مسافران با این خبر آغاز می‌شود که «گیلان قرنطینه شد». به نوشته این روزنامه، پلیس راه به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا، اجازه نمی‌دهد هیچ شهروندی از گیلان خارج شود.

همچنین، ورود گردشگران و شهروندان استان‌های دیگر به این استان نیز ممنوع است و تمام راه‌های ورودی به مازندران هم بسته شد. با این حساب، دو استان گیلان و مازندران قرنطینه شدند.

پلیس راه البرز تاکید کرده است که رانندگان به هیچ عنوان اصرار به تردد در مسیر جاده کرج‌ـ‌چالوس نداشته باشند، چون دیگر به هیچ وسیله نقلیه‌ای اجازه تردد داده نمی‌شود.

 

مسئولان کرونا را جدی نگرفتند

 

یدالله اسلامی، نماینده پیشین و دبیرکل مجمع نمایندگان مجلس، در گفت‌و‌گو با مستقل، از دروغگویی و پنهان‌کاری مسئولان گفته که مردم را بی‌اعتماد کرده و جامعه به این درک رسیده است که با پنهان‌کاری سازمان‌یافته و انکار آشکار حکومت روبه‌روست.

از نگاه این نماینده سابق مجلس، این پنهان‌کاری از رخدادهای آبان‌ماه و سرنگونی هواپیما، روندی رو به افزایش داشته است.

اسلامی یادآوری کرده است که هم درباره تعداد قربانیان آبان‌ماه و هم در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، نه تنها صدا‌و‌سیما بلکه روزنامه‌های داخلی نیز دچار شکست فاحشی در ارتباط با بدنه اجتماعی شدند، چون انکار کردند و روایت‌های نادرست را بازتاب دادند، پس مردم با رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی خارج از کشور همراهی و ارتباط بیشتری پیدا کردند.

اسلامی درباره اعلام شیوع کرونا در روز بعد از انتخابات گفته است مسئولان ویروس را جدی نگرفتند و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را نادیده گرفتند. قرنطینه قم، تعطیلی مراسم راهپیمایی و انتخابات، بسته شدن زیارتگاه‌ها و تجمع‌ها باید به‌سرعت انجام می‌شد، اما مقام‌های مسئول درک درستی از همه‌گیری کرونا نداشتند و یا شیوع بیماری را به سخره گرفتند یا دلیلی برای کم کردن میزان مشارکت در انتخابات عنوان شد.

این نماینده سابق مجلس تردید وزیر بهداشت درباره تعطیلی حرم حضرت معصومه و منوط کردن آن به رای اکثریت را به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی ندانست.

اسلامی، که خود پزشک متخصص است، درباره کنترل کرونا معتقد است اکنون زمان طلایی مهار و قطع مسیر انتقال بیماری از دست رفته است و مشکلی را که می‌شد با هزینه‌ای کمتر حل کرد اکنون با هزینه‌های سرسام‌آور هم به‌آسانی نمی‌توانیم حل کنیم.

 

نقشه توسعه کشور بر آب

 

شرایط آبی ایران نه تنها خوب نیست، بلکه بحرانی و وخیم است. این حقیقت را هم فعالان محیط زیست و هم صنعتگران امروز باور کرده‌اند.

روزنامه صنعت، معدن و تجارت از کاهش منابع زیرزمینی به‌دلیل مصرف بالای آب در صنایع آب‌بر چون چرم‌سازی، مس و فولاد گزارش داده است و از صادرات محصولات کشاورزی آب‌بر انتقاد کرده و از قول کارشناسان، از خطرهای کمبود آب برای صنعت در سال‌های آینده نوشته است. در ادامه این گزارش آمده است  کمبود آب در کشور به ابرچالش تبدیل شده است و تداوم آن اقتصاد کشور را در بلندمدت با بحران‌های گوناگونی مواجه خواهد کرد.

این روزها، شیوع کرونا هم مصرف آب را بالا برده و به گزارش وزارت نیرو، مصرف آب در سراسر کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More