شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۹ آبان‌ماه

گم‌شدن اخلاق در حوزه علمیه

 

یک روز بعد از یک سوگواری مذهبی-سیاسی، هنوز غم و عزا تمامی ندارد. تحریریه روزنامه‌ها همان روز اربعین سر کار آمدند و سنگینی خبرهای ارزشی که دیروز از صدا و سیما پخش و یا از خبرگزاری‌ها مخابره می‌شد، کاری کرده که امروز هم مثل روز پیش از اربعین، صفحات اول در تسخیر عکس‌های جمعیت و گنبد و بارگاه کربلاست و دریغ از یک گزارش میدانی درست و درمان و فارغ از تبلیغ و سینه‌زنی از این راه‌پیمایی که بیشتر سیاسی است تا مذهبی. همه‌چیز در غلیان احساس و مبالغه غرق می‌شود و هر آمار و رقمی را می‌توان به‌راحتی تیتر کرد، کاری که کیهان کرده: «لشکر بیست‌میلیونی امام حسین از پنجاه کشور به کربلا رسید».

از اربعین که بگذریم، می‌رسیم به همان خبرهای تلخ و ریز و درشت هر روزه. هنوز برخی از روزنامه‌ها گرفتار نامه محمد یزدی به شبیری زنجانی‌اند. در وانفسای شهرداری تهران، ازدواج مجدد «محمدعلی نجفی»، شهردار پیشین تهران، هم آن‌طور که آفتاب یزد گزارش داده، حسابی اصلاح‌طلبان را به‌زحمت انداخته است.

انتخابات ریاست جمهوری برزیل هم شاید برای اولین‌بار مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته و بر صفحه اول رفته است و مثلا ابتکار از ظهور ترامپیسم در آمریکای لاتین گفته است.

روزنامه‌های ورزشی البته در تب و تاب مسابقه فینال جام باشگاه‌های آسیا و دیدار پرسپولیس و تیم ژاپنی‌اند. حتی روزنامه سیاسی قانون هم از این هیجان دور نمانده و رجزخوانی «برانکو»که گفته «با دست، پا و سر برای قهرمانی می‌رویم» را تیتر کرده و به استقبال فینال رفته است.

 

jomhouri
گم‌شدن اخلاق در حوزه علمیه

 

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی به نامه محمد یزدی و بازخوردها و انتقاداتی که از این نامه شده، اشاره کرده و گفته ماجرا عمیق‌تر از این است که در نامه یزدی خلاصه شود. یادداشت تند روزنامه جمهوری اسلامی که احتمالا به قلم مسیح مهاجری است، تصریح می‌کند که اخلاق در حوزه‌های علمیه گم شده است و حوزه‌ها نیازمند تقویت اخلاقی‌اند. دلیل بی‌اخلاقی در حوزه‌ها هم سیاست است و برخی فکر می‌کنند برای قدرت و سیاست، هر کاری مباح است و هر حرفی را می‌توان زد: «آنچه بیش از همه مایه نگرانی است، گم شدن اخلاق در حوزه‌های علمیه است. متاسفانه عده‌ای در حوزه به بهانه انجام اقدامات انقلابی، معیارهای اخلاقی را زیر پا می‌گذارند و هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و هرچه می‌خواهند، می‌گویند. ما که در جامعه و درمیان مردم هستیم، به‌روشنی می‌بینیم و سوگمندانه می‌شنویم که عموم مردم از این قبیل رفتارها که به‌نام روحانیت و حوزه صورت می‌گیرد، نگران و ناراضی هستند.»

 

از این نامه‌ها در تاریخ زیاد بوده است

 

در ماجرای نامه یزدی و آنچه بیشتر روزنامه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و حوزوی از آن به‌عنوان توهین و تهدید یاد کردند، روزنامه کیهان تنها مانده و دستش در پوست گردوست. نه می‌تواند حرف‌های یزدی را تکرار کند و احیانا با اتهام توهین به مرجع تقلید، چند روزی توقیف شود و نه می‌تواند از محمد یزدی که حرف دل کیهان را زده است، دفاعی نکند.

کیهان بهترین تاکتیک را در این دیده است که مدافعان شبیری زنجانی را منافق بنامد و مثلا درباره روزنامه سازندگی و محمد قوچانی، سردبیر این روزنامه، بنویسد که آن روزنامه اصلا دغدغه دین ندارد و یک‌زمانی وقتی نشریه «شارلی ابدو» به پیامبر توهین کرد، قوچانی که سردبیری روزنامه مردم امروز را بر عهده داشت، از آزادی بیان دفاع می‌کرد. گزارش کیهان در آخر به خوانندگان اطمینان داده که این نامه‌نگاری‌ها در تاریخ علمای شیعه، معمول بوده است؛ اما نمونه‌ای از این نامه‌های تاریخی را ذکر نکرده است.

 

اتفاق عجیب خبر شبانگاهی

 

این‌طور که اختلافات در شبکه سه روی آنتن می‌رود و همگانی می‌شود، می‌توان گفت دوره مدیریت فروغی، رییس شبکه سه، چیزی مثل رییس جمهوری احمدی‌نژاد است. بعد از جنجال حذف برنامه نود و فردوسی‌پور، حالا شبکه سه با بخش خبر درگیر شده است. خراسان گزارشی داده است از نبردهای درون‌گروهی در صداوسیما. گویا به‌غیر از بخش خبر شبکه اول، در باقی شبکه‌ها، بخش خبر جدای از شبکه و زیرمجموعه واحد مرکزی خبر است و همین باعث شده که مجری خبر با شجاعت پشت دوربین برود و پس از تاخیر هفت‌دقیقه‌ای در پخش خبر، دربرابر بیندگان، مدیریت شبکه سه را غیرحرفه‌ای بداند. خراسان گزارش داده است که پخش خبر شبکه سه، بارها به‌خاطر پخش فوتبال به تاخیر افتاده و از این اتفاقات نیفتاده است، چون‌که در نامه‌نگاری‌های اداری، هماهنگ شده و تاخیر به اطلاع بخش خبر می‌رسیده و مشکلی هم درست نمی‌کرده است؛ اما انگار این روزها نامه‌نگاری‌ بین گروه‌ها وجود ندارد و همه درحال رقابت و بلکه نبردند؛ کاری که خراسان اسمش را رفتارهای بچه‌گانه گذاشته است.

 

مناطق آزاد یا آسان‌سازی قاچاق  

 

سه‌ دهه از برپایی مناطق آزاد تجاری می‌گذرد و آن‌طور که روزنامه آرمان گزارش داده، به هیچ‌کدام از اهداف تعیین‌شده‌اش نرسیده است. قرار بود که مناطق آزاد تجاری محلی برای افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری باشد، اما همه‌چیز برعکس شد و حالا منطقه آزاد یعنی واردات بی‌رویه و راهی آسان برای قاچاق کالاهای مصرفی. این درحالی است که تجربه مناطق آزاد در چین و هنگ‌کنگ، بسیار موفق بوده و باعث رشد اقتصادی شده است. در گزارش آرمان آمده است: «گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت سالانه بیش‌از هشت‌میلیارد دلار از طریق عدم پرداخت هزینه‌های گمرکی این مناطق ضرر می‌کند.»

 

تعریف ما از ورزشگاه استاندارد غلط است

 

راهیابی پرسپولیس به فینال جام ملت‌های آسیا، بحث استاندارد ورزشگاه‌ها را تازه کرده است. بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران آمده‌اند تا استادیوم آزادی را ارزیابی کنند و اتفاقا بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران را استاندارد ندانسته‌اند و ایراد هم زیاد گرفته‌اند.

حمیدرضا عرب در سرمقاله ایران ورزشی نوشته است استانداردی که ما در ذهن داریم، با آنچه در دنیا متداول است، فرق دارد. ما فکر می‌کنیم که با چند سکوی سیمانی و آبخوری و زمین چمن می‌توان ورزشگاه درست کرد، درحالی‌که کارشناسان فنی فیفا نگاهشان به معبرهای عبوری تماشاگران و جایگاه خبرنگاران است. برای فیفا نوع بلیط‌فروشی و شماره داشتن صندلی‌های استادیوم مهم است و جالب اینکه حتی در مدرن‌ترین ورزشگاه ایران، یعنی استادیوم امام رضا در مشهد، هنوز بلیط‌ها براساس شماره صندلی فروخته نمی‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More