شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۱ اسفند‌ماه

گلوی پر‌بغض ایرانیان

پیشروی کرونا و سیر صعودی مبتلایان کاری کرده که صفحه اول همه روزنامه‌ها پر است از خبرهای مربوط به کرونا. روزنامه آرمان ملی خبر داده که قم قرنطینه شده و گلستان در شمارِ مبتلایان رکورد زده است. اما قرنطینه قم فقط در این سطح است که رفت‌و‌آمدهای ورودی و خروجی شهر رصد می‌شود.

برای همین است که غلامعلی جعفر‌زاده، نماینده رشت، در یادداشتی که برای روزنامه اعتماد نوشته، از مسئولان گله کرده است که باید همان روزهای اول، قم را قرنطینه می‌کردند، نه حالا که نوشدارو پس از مرگ سهراب است. این نماینده مجلس نوشته است که استخاره کردن و قاطع نبودن و تعدد مراکز تصمیم‌گیری کاری کرد که بحران گسترش یافت. جعفر‌زاده پیشنهاد داده است پزشکان و پرستارانی که قربانی کرونا می‌شوند شهید راه خدمت شناخته شوند.

باز هم از روزنامه آرمان ملی بخوانیم و گزارشی از خیابان نوابِ تهران که مرکز فروش تجهیزات پزشکی است. آرمان ملی نوشته است که در مغازه‌های عمده‌فروشی نه ماسک دارند و نه ماده ضد‌عفونی‌کننده و عمده‌فروشان اقلام بهداشتی را انبار کرده‌اند تا به وقتش با قیمت نجومی بفروشند. یک مغازه‌دار هم ماسک را در ازای ارائه کارت ملی می‌فروشد. قیمت‌ها نیز چند برابر شده است و هر بسته پنجاه‌تایی ماسک که قبلا ۱۵۰ هزار تومان بود حالا به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «پناه به خانه» از کمپینی خبر داده است که مردم را تشویق می‌کند در خانه بمانند و این‌طور که روزنامه ایران نوشته است یکی از دل‌نگرانی‌های این روزهای جوانان، پدر و مادرهایی‌اند که پا به سن گذاشته‌اند و کرونا هم بیشتر قربانی‌ها را از سالخوردگان می‌گیرد.

روزنامه‌های امروز سعی کرده‌اند گزارش‌های میدانی بدهند از شهرهای آلوده به کرونا. روزنامه اعتماد از قول پرستاری در رشت، نوشته است که از شنبه به همه کادر پزشکی اخطار داده‌اند که با هیچ‌کس گفت‌و‌گو نکنند و اینستاگرام کادر پزشکی هم زیر نظر است تا خبری منتشر نکنند. این پرستار خبر داده که انبارهای رشت از ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده خالی است. با این وضع و حال، روزنامه‌های اصول‌گرا تئوری توطئه را مطرح می‌کنند و سیاست روز نوشته است آمریکا می‌خواهد در پی شیوع کرونا، ایران‌هراسی راه بیندازد و روزنامه خراسان نیز اخبار صدور کرونا از ایران به دیگر کشورها را معمایی دانسته که توطئه‌آمیز است.

گلوی پر‌بغض ایرانیان

فرهنگ شادی میان جوانان گم شده است. اقتصاد پویا نوشته است فارغ از اعتراض‌های آبان‌ماه و اتفاق‌های چند ماه گذشته، جامعه ایران مدت‌هاست که با معضل‌هایی مثل شکاف طبقاتی و آسیب‌های اجتماعی مواجه است و هنوز چاره‌ای برای آن پیدا نکرده است. مجید ابهری، جامعه‌شناس، هم به این روزنامه گفته است که مردم زیر بمباران خبرهای تلخ و ناامید‌کننده‌اند و از طرفی، اعتیاد به فضای مجازی کاری کرده است که در عروسی و عزا، همه سر در موبایل‌اند و فقط حضور فیزیکی دارند. به گفته این جامعه‌شناس، در چهل سال گذشته، فرهنگ شادی تعریف نشده است.

فراخوان ملی برای مقابله با بحران

واقعیت این است که وارد دنیایی پر از اشکال مختلف بی‌اطمینانی شده‌ایم. حسین راغفر، اقتصاددان، با بیان این جمله شرح داده که سرمایه اجتماعی در ایران در سطح بسیار نازلی است و بحران کرونا می‌تواند پیامدهای بسیار سنگینی برای کشور داشته باشد، چرا که لازمه کنترل بحران این است که مردم و حکومت همدلی داشته باشند که با بحران بی‌اطمینانی، میسر نیست.

راغفر افزوده که لازم است دولت از نیروهای مسلح کمک بگیرد و سعی کند با بیان واقعیت، مشارکت مردم را جلب کند، اما آنچه می‌بینیم عادی‌سازی بحران است که به گسترش آن کمک می‌کند.

معمای صدور کرونا

روزنامه خراسان نسبت به خبرهای انتقال کرونا از ایران به کشورهای دیگر ابراز تردید کرده و چند خبر را بررسی کرده است. این‌طور که روزنامه خراسان نوشته است خبر انتقال کرونا به کانادا در پی سفر یک زن ۳۰ ساله ایرانی به این کشور، تکذیب شد اما این تکذیبیه به اندازه خبر اول دیده نشد. در استرالیا هم مسئولیت انتقال کرونا به گردن یک ایرانی انداخته شد اما پیش از آن، ۱۵ نفر از مسافران چینی که به استرالیا رفته بودند کرونا داشتند.

در امارات متحده عربی هم مورد اول، به نوشته این روزنامه، یک فیلیپینی بوده است، نه یک ایرانی. روزنامه خراسان نتیجه گرفته است که به نظر می‌رسد این خبرها در راستای سیاست‌های ایران‌هراسی و اهداف سیاسی منتشر شده است.

سرنخ تازه از میانکاله، انتقام انسان از انسان

روز گذشته، بیانیه‌ای منسوب به شماری از شکارچیان منتشر شد که در آن به‌نوعی مسئولیت کشتار ۲۷ هزار پرنده مهاجر با انتشار سم در آبگیر میانکاله را بر عهده گرفته بودند. روزنامه ابتکار در گزارشی نوشته است قبلا هم اسماعیل کهرم، از کارشناسان برجسته محیط زیست، این فرضیه را مطرح کرده بود که احتمال دارد برخی شکارچیان در انتقام از سازمان محیط زیست و دولت، که اجازه شکار به آن‌ها نداده است، میانکاله را به سم آلوده کرده باشند که حالا با انتشار این بیانیه، گفته‌های کهرم تایید می‌شود.

یک مسئول سازمان محیط زیست هم در واکنش به این خبر، از قوه قضاییه و نیروی انتظامی خواسته است کسانی که این بیانیه را داده‌اند دستگیر کنند و حتی اگر به‌شوخی هم این کار را کرده باشند، به جرم تهدید محیط زیست با آن‌ها برخورد کنند.

روزنامه ابتکار در آخر پرسیده است اگر این بیانیه جدی باشد، تکلیف انسانیت چه می‌شود؟

چشم‌انداز مبهم صلح با طالبان

توافق تاریخی آمریکا و طالبان برای صلح در افغانستان به امضا رسید و دو دهه نبرد پایان یافت.

مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل، به معاهده میان آمریکا و طالبان افغانستان پرداخته و نوشته است که پس از ۱۹ سال جنگ، آمریکا با طالبان معاهده‌ای امضا کرد که هرچند شکننده است و از این قبیل صلح‌نامه‌ها بارها در منطقه امضا شده و به جایی نرسیده است، به‌نوعی توانمندی آمریکا را نشان می‌دهد که توانسته است طالبان را قانع کند.

به نوشته این کارشناس سیاسی، معاهده با طالبان می‌تواند در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، یک برگ برنده مهم برای ترامپ باشد. با امضای این معاهده، تا ۱۴ ماه دیگر، نیروهای آمریکایی، که از افزون بر ۸ هزار نفرند، افغانستان را ترک می‌کنند.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More