شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ اردیبهشت

گفت‌و‌گوی تکان‌دهنده با دلال نوزاد

 

در این شنبه و آغاز هفته و بعد از یک روز تعطیلی، روزنامه‌ها سعی کرده‌اند به موضوع‌های همیشگی و بحران‌های هر‌روزه بپردازند و از همین است که اقتصاد در تیتر روزنامه‌ها رتبه اول را دارد.

آفتاب اقتصادی نا‌امیدانه از افزایش قیمت‌ها نوشته است و این‌که مردم به افزایش قیمت‌ها عادت کرده‌اند.

علیرضا خانی در روزنامه اطلاعات هم پیش‌بینی کرده است قیمت خودرو پایین نخواهد آمد. سردبیر روزنامه اطلاعات توضیح داده است که روش‌های دولت برای کاهش قیمت خودرو از جمله فروش خودرو به قید قرعه به متقاضیانی که در سه سال گذشته خودرو نخریده‌اند، در ارزان‌تر شدن خودرو تاثیری نخواهد داشت و از سویی، کارخانه‌های سایپا و ایران خودرو همین حالا هم زیان‌ده‌اند و نمی‌توانند قیمت‌ها را ارزان کنند.

به اعتقاد علیرضا خانی، تنها راه‌حل احترام به علم اقتصاد است و این‌که میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود و تولید خودرو افزایش یابد، که با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

اقتصاد و مشکلاتش البته بازار عرضه و تقاضای جدیدی هم ایجاد کرده که متاعش متفاوت است: خرید‌و‌فروش نوزاد. هرچند برخی معتقدند این پدیده زاییده سخت‌گیری‌های قانونی در فرایند فرزندخواندگی است، نقش مشکلات اقتصادی که خانواده‌های فقیر را وادار به فرزند‌فروشی می‌کند انکارناپذیر است. روزنامه خراسان به این پدیده پرداخته و با یکی از دلالان نوزاد گفت‌و‌گو کرده است.

اما از اقتصاد که بگذریم، در بازار سیاست، بحث بر سر آینده اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی گرم است و با نزدیک شدن موعد بازگشایی مجلس جدید و انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، یادداشت‌نویسان مطبوعاتی دست به کار شده‌اند تا در این‌باره بنویسند. محمد‌علی وکیلی در یادداشتی با عنوان «راه طی‌شده اصلاح‌طلبی» در روزنامه ابتکار نوشته است که مشکل اصلی در جمهوری اسلامی «حکمرانیِ خوب» است. نویسنده ابتکار شرح داده که تجربیات ما در این سال‌ها نشان داده است که ایده‌ای برای حکمرانی نداریم و ایده‌های ما مثل تور ماهیگیری پاره‌ای است که ماهی صید نمی‌کند و یکی از دلایل روگردانی مردم از اصلاح‌طلبان هم همین است که به گونه‌ای شهودی فهمیده‌اند نسخه‌های ما شفابخش نیست.

صادق زیبا‌کلام نیز در روزنامه آرمان درباره این‌که اولویت اصلاح‌طلبان چه باید باشد نوشته و این‌که بهتر است اصلاح‌طلبان حالا که از حکومت کنار گذاشته شده‌اند، به ۲۳ سال گذشته فکر کنند و ضعف‌ها و اشتباه‌هایشان را مرور کنند. زیباکلام پیش‌بینی کرده است در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان حتی اگر نامزدی هم داشته باشند، به جایی نخواهند رسید و یک تندروی اصول‌گرا برنده خواهد شد.

درباره مرگ افغان‌ها در مرز ایران، از روزنامه اعتماد بخوانیم که در مورد نقش قاچاقچیان انسان در ماجرای دهانه ذوالفقار نوشته است. به گزارش اعتماد، در آنچه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران منتشر می‌کنند، از نقش قاچاقچیان انسان در مرگ افغان‌ها سخنی گفته نمی‌شود و این در حالی است که در شبی که ۴۵ نفر از مهاجران افغان از هریرود گذشتند، رودخانه در حالت طغیانی بوده است. به نوشته اعتماد، این عده حتما بلد راه داشته‌اند و قاچاقچیان انسان در این اتفاق دخیل بوده‌اند. اعتماد این را هم گفته است که افغانستان هیچ کنترلی بر مرزهای خود ندارد و ۴۶ پاسگاه مرزی افغانستان خالی و رها شده است.

 

رسانه و مناسکی شدن دین

 

عباس عبدی با بیان این‌که مداحان در بورس‌اند و این روزها دور مداحان است و تبلیغ دین به دست این جماعت افتاده است، به کند‌و‌کاو در چرایی این اتفاق پرداخته است.

نویسنده اعتماد نوشته است مداحی حکایتی از فاطمه زهرا نقل می‌کند که اگر غیر از خودشان کسی این حرف‌ها را می‌زد، چنان برخوردی با او می‌شد که مپرس و مداحی دیگر در یک جلسه مداحی، ردیه‌ای بر مدرنیته می‌خواند.

عبدی نوشته است در دهه اول انقلاب، این سخنرانان و روحانیان بودند که در تلویزیون منبر می‌رفتند و هر‌چند با ضرورت‌های تلویزیون تناسبی نداشت، مداحان نقشی نداشتند و در مجالس هم قسمت پایانی به عهده مداحان گذاشته می‌شد اما حالا وضعیت برعکس شده است.

به گمان عبدی، پدیده مداحان به رسانه بازمی‌گردد و این‌که رسانه نیازمند تصویر و موسیقی است و از این لحاظ، مداحی‌ها و سینه‌زنی‌های موزون و سبک‌های مداحان، که به موسیقی پاپ نزدیک می‌شود، در رسانه تلویزیون جذاب به نظر می‌رسد و این جذابیت ربطی به محتوا ندارد.

 

رضا رحمانی دولت سایه در وزارتخانه راه انداخته بود

 

علی صمدی، رییس هیات امنای خانه صنعت، در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان، از دوران رضا رحمانی، وزیر معزول وزارت صمت، گفته است و این‌که در ۱۹ ماهی که این سمت را عهده‌دار بود، به اقتصاد کشور صدمه زد.

به گفته صمدی، در دوران وزارت رحمانی، همه چیز سیاست‌زده بود و عزل و نصب‌ها سیاسی شد و بر‌اساس شایسته‌سالاری نبود، به‌طوری که وزیر در یک سال، شش بار ریاست سازمان توسعه را تغییر داد.

صمدی افزوده است که وزیر معزول گویا آمده بود برای افرادی از جناحی خاص شغلی دست‌و‌پا کند و در وزارت صمت، جزیره‌ای خارج از دولت ایجاد کرده بود.

 

تهران‌ـ‌ریاض زیر سایه واشینگتن

 

اخبار غیر‌رسمی حکایت از این دارد که عربستان سعودی خواستار عادی‌سازی رابطه با ایران است. علی بیگدلی به بررسی این شایعات پرداخته و نوشته است که عربستان سعودی هر‌چند در جنگ یمن ناکام بوده است و بن سلمان نیز در دربار سعودی با اختلاف‌نظرهای بسیار مواجه است، هر‌گونه نزدیکی عربستان سعودی به ایران باید به صلاحدید واشینگتن باشد.

به نوشته این کارشناس مسائل بین‌الملل، عربستان سعودی در چند سال گذشته به‌صورت چراغ خاموش با اسرائیل رابطه برقرار کرده است و نزدیک به ۱۲۸ شرکت اسرائیلی با نام‌های عربی در این کشور مشغول فعالیت‌اند.

بیگدلی نتیجه گرفته است با خصومتی که آمریکا و اسرائیل با ایران دارند، بعید به نظر می‌رسد عربستان سعودی در میانه راه، از این مثلث اتحاد خارج شود.

 

آیا حباب بورس می‌ترکد؟

 

روزنامه اقتصاد سرآمد این سوال را مطرح کرده است که آیا حباب بورس می‌ترکد؟ در گزارش اقتصاد سرآمد، با اشاره به سیل نقدینگی ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در ماه گذشته به بورس تهران سرازیر شد، نسبت به ورود سرمایه‌های خرد و کلان به بازار بورس به امید سود نجومی هشدار داده شده است.

پرویز حسابی، فعال اقتصادی، هم به اقتصاد سرآمد گفته است که حباب بورس زودتر از آنچه تصور می‌شود خواهد ترکید و خیلی‌ها متضرر خواهند شد و در این میان، شرکت‌های دولتی بخشی از سهامشان را فروخته‌اند و ۶۰ درصد سهام را برای خودشان حفظ کرده‌اند تا هیات مدیره تغییری نکند و کارشان را مثل قبل ادامه دهند.

 

گفت‌و‌گوی تکان‌دهنده با دلال نوزاد

 

یکی از خبرنگاران روزنامه خراسان با یک دلال نوزاد گفت‌و‌گو کرده، البته خودش را جای زوجی که نمی‌توانند بچه‌دار شوند جا زده است. در این گفت‌و‌گو دلال نوزاد توصیه کرده بهتر است بچه یک‌ماهه بخرند و بچه‌های سنِ بالاتر احتمالا روی دست پدر و مادرها مانده‌اند.

دلال به خبرنگار خراسان گفته است اگر همه پول را واریز کنید، بچه بغل شماست و قیمت دختر هم بالاتر است. این‌طور که دلال نوزاد گفته است پدر و مادرهای فقیر به این پول نیاز دارند و قیمت بچه هم بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان است. 

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More