شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۳ بهمن‌ماه

گزارش تردد قاسم سلیمانی، از اتهامات زم

 

طبق روال هر سال، روزنامه‌ها پس از سالگرد انقلاب ۵۷، از استقبال پرشور مردم تهران در راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن نوشته‌اند و این‌که مردم آمدند تا بار دیگر با نظام و انقلاب بیعت کنند. روزنامه‌های جوان، ستاره صبح و اعتماد یک شات بسته از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی منتشر کرده‌اند. در رسانه‌های رسمی هر سال از جمعیت میلیونی شرکت‌کنندگان راهپیمایی می‌شنویم و هم‌زمان پلیس راه‌ از بسته شدن راه‌های مواصلاتی محور تهران-شمال به دلیل انبوه مسافران می‌گوید! راه‌بندان و برف در جاده‌های خروجی تهران را باور کنیم یا ادعای جمعیت میلیونی تظاهرات ۲۲ بهمن!

روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران در گزارش آب و هوایی از بارش برف چندمتری در شمال و غرب کشور، از پلیس راه پرسیده که چرا با توجه به پیش‌بینی برف، راه‌های ورودی به گیلان را مسدود نکرده است؟ راه حل روزنامه جوان به جای مدیریت بحران، بستن راه است؛ راهکاری از نوع امنیتی.

سخنرانی حسن روحانی در روزنامه‌های نزدیک به دولت و طیف موسوم به اصلاح‌طلب انعکاس زیادی داشت. ستاره صبح نکاتی از صحبت‌های روحانی را روی صفحه اول آورده است، از جمله این‌که: «سلیمانی هم مقاومت و هم مذاکره می‌کرد». ستاره صبح از قول ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه و رقیب روحانی در انتخابات پیشین هم که دیروز سخنران راهپیمایی مشهد بود، نوشت که «مردم در تشییع قاسم سلیمانی به مقاومت رای دادند و نه مذاکره».

 جلال خوش‌چهره در روزنامه آرمان ملی به لزوم عبور از دوگانه ساختگی «مقاومت-دیپلماسی» اشاره کرده و نوشته است، فرق است بین یک نظام سیاسی و یک نهضت؛ حفظ منافع ملی در راستای تعامل سازنده و دیپلماسی فعال با دیگر کشورها است.

درحالی‌که دیدگاه مقاومت‌محور بر تقابل با نظم موجود اصرار دارد و تجدیدنظرطلبانه خواستار مقابله با نظم جهانی است، خوش‌چهره می‌نویسد اگر یک نظام سیاسی به استقرار می‌اندیشد، این استقرار مستلزم ایجاد تعامل و گفت‌وگوست و یک نظام سیاسی نمی‌تواند در انزوای بین‌المللی اداره شود.

برندگان جشنواره فیلم فجر هم دیروز سیمرغشان را گرفتند. فیلم «خورشید» مجید مجیدی از سوی داوران بهترین فیلم انتخاب شد و «شنای پروانه» سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفت. پیمان معادی برای فیلم «درخت گردو» و نازنین احمدی برای بازی در «ابر بارانش گرفت»، جوایز بهترین بازیگر مرد و زن را ازآن خود کردند.

فیلم سینمایی «خروج» که به سفارش موسسه هنری اوج، شاخه هنری سپاه پاسداران ساخته شده است، برای دریافت سیمرغ در بخش‌های اصلی جشنواره نامزد نشده بود. روزنامه جوان عصبانی از تصمیم داوران، مدعی شده که فیلم حاتمی‌کیا بهتر از همه فیلم‌های جشنواره است، ولی داوران ترجیح دادند آن را نبینند. جوان مدعی است که داوران فیلم «خروج» را به دلیل انتقاد از دولت نادیده گرفته‌اند.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

گزارش تردد سلیمانی، یکی از ۱۷ اتهام زم

 

اولین جلسه دادگاه روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، برگزار شد. یکی از اتهامات روح‌الله زم جاسوسی به نفع سرویس‌ اطلاعاتی اسرائیل به کمک عوامل داخلی عنوان شده است. روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران، با اشاره به صحبت‌های نماینده دادستان در جلسه دادگاه، نوشته است که گزارش «زمان و نحوه تردد فرماندهان ایرانی به سوریه یکی از اقدامات جاسوسی روح الله زم است که توسط عوامل داخلی او در اختیار سرویس‌های امنیتی بیگانه قرار می‌گرفت». هرچند که در کیفرخواست مطرح‌شده در دادگاه، به این مورد  به‌عنوان یکی از اتهام‌های اصلی اشاره نشده بود، روزنامه جوان، آن را یکی از ۱۷ مورد اتهام اصلی ذکرشده در کیفرخواست زم دانسته است. 

برخلاف روزنامه سپاه پاسداران که جلسه دادگاه زم را با جزئیات کامل منتشر کرده، روزنامه دولت، ایران، به خبر کوتاهی از دادگاه بسنده کرده است. 

در گزارش شرق از جلسه دادگاه زم هم آمده است که او علی‌رغم سه ساعت دادگاه، فرصت دفاع پیدا نکرد. شرق نوشته است که با توجه به اتهامات زم و قرار گرفتن اتهام افساد فی‌الارض به‌عنوان اصلی‌ترین و اولین اتهام زم، صدور حکم اعدام دور از ذهن نیست. درباره جرم جاسوسی هم اگر متهم محارب تشخیص داده نشود، بین یک تا ۱۰ سال حبس خواهد داشت. شرق پیش‌بینی کرده است که باتوجه به موارد اتهامی، حکم سنگینی در انتظار زم باشد.

 

کره شمالی، بهترین مدل مقاومت

 

زندگی در کره شمالی عنوان یادداشتی از سعید عابدپور در صفحه نخست روزنامه اعتماد است. عابدپور نوشته از آنجا که سیستم کره شمالی بهترین مدل مقابله با آمریکاست، پس بررسی این سیستم سیاسی-نظامی ضروری است.

کره شمالی نماد دوگانگی و تناقض در شعارها و رفتار سیاسی و اقتصادی است؛ نظام دیکتاتوری که بر مبنای امتیاز به نخبگان حکومتی بنا شده و مردم در این نظام، پیچ و مهره‌های ماشین سیاسی حزب محسوب می‌شوند. حزب تصویری فراانسانی از رهبر می‌دهد و رهبر جوهر نظام سیاسی است. حزب زندگی فردی هر شهروند را کنترل می‌کند و نحوه معاشرت و فکر مردم، تحت نظر است.

تبلیغات حکومتی در تمام سنین با هدف ایجاد یک شهروند مطیع کامل سازماندهی شده و کودکان شبانه‌روز در مهدکودک‌ها هستند و والدین فقط یکشنبه‌ها حق دیدار و بودن با بچه‌هایشان را دارند.

عابدزاده اشاره می کند که استقلال، خودبسندگی، اطاعت و نظم در کره شمالی شاید برای برخی جالب باشد و آن را دلیل تداوم این حکومت بدانند، درحالی‌که اصل علت بقای چنین سیستم ضدانسانی، حمایت چین از این مترسک سیاسی است که در مقابله با آمریکا از آن بهره می‌برد.

گفتنی است علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دوران ریاست جمهوری‌اش به کره شمالی سفر کرد و مورد استقبال ویژه قرار گرفت؛ این آخرین سفر رسمی علی خامنه‌ای به یک کشور خارجی بود.

 

هواشناسی پیش‌بینی کرد؛ مسئولان باز هم غافلگیر شدند

 

مدیرکل مدیریت بحران در گیلان پاسخگوی خبرنگار روزنامه ایران درباره وضعیت معابر نیست، ولی یکی از مسئولان شهرداری گفته است که نه‌تنها جاده‌های برون‌شهری مسدود است، بلکه شهر رشت هم قفل شده و به‌دلیل فرسوده بودن تجهیزات نمی‌توانند برف‌روبی کنند.

یکی از مسافران در راه مانده، گفته است که به دلیل بارش سنگین برف، دیروز پس از ساعت‌ها انتظار برای آمدن پلیس راه رشت، مردم از خودروها پیاده شدند و پیاده به سمت رشت حرکت کردند.

ایستگاه‌های هواشناسی زرینه کردستان را با منفی ۲۶درجه سردترین دمای هوا را ثبت کرده، درحالی‌که متوسط دما در این شهرستان منفی ۶ درجه بوده است.

شهروند هم گزارش داد که دمای ۲۱ مرکز استان به زیر صفر رسید. حتی در شوش، خشک‌ترین و گرم‌ترین شهر خوزستان، برف بارید که در تاریخش سابقه نداشت. 

 

آمارهای اعلامی مبهم و آمار واقعی دردناک است

 

بهمن آرمان، اقتصاددان، در سرمقاله روزنامه جهان صنعت، به آمار دردناکی اشاره کرده است که نه از سوی مقامات رسمی و اداره اطلاعات و آمار کشور، بلکه از بطن جامعه و واقعیت روزمره می‌توان استخراج کرد.

به نوشته آرمان، آمارهای اعلامی با برداشت‌های میدانی تطابق ندارد. نمونه‌اش این‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا از رشد ۳۱ درصدی تولید سیمان و سرامیک و کاشی در کشور خبر داده، درحالی‌که بودجه طرح‌های عمرانی در لایحه بودجه سال آینده به‌شدت کاهش یافته و بخش ساختمان هم در رکود کامل به‌سر می‌برد. با وجود تعداد جرثقیل های بیکار و ساختمان‌های نیمه‌کاره، ادعای رشد تولید مصالح ساختمانی غیرممکن به نظر می‌رسد.‌

مقامات می‌گویند رشد اقتصادی افزایش داشته، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هر روز بر تعداد جمعیت بیکاران و دستفروشان و متکدیان در میادین شهرها افزوده می‌شود.

دکتر آرمان می‌نویسد آنقدر آمار رییس بانک مرکزی و وزرای اقتصاد و صنعت مبهم است که دیگر محافل بین‌المللی هم آمارهای مقامات ایرانی را جدی نمی‌گیرند و تایید نمی‌کنند.

 

فیلم‌های ایرانی، تلخ چون شوکران

 

روزنامه اعتماد نوشته امسال فیلمی که با فاصله در صدر فهرست بهترین‌ها جا بگیرد، نداشتیم؛ چند فیلم باکیفیت و چند فیلم متوسط قابل قبول نمایش داده شد، اما فیلمی بهترین نبود.

به نوشته شاهین شجری‌کهن، تحلیلگر سینما، مضامین تلخ و فضاهای تیره و مایوس در فیلم‌های فجر امسال غالب بود.  فیلم‌هایی اجتماعی که موضوعاتی چون فقر و بیماری، ناامنی اجتماعی و جنگ و آوارگی را با لحنی تراژیک تصویر کرده‌اند، یک جامعه درگیر در معضلات عمیق را نشان می‌دهد. شخصیت‌های اغلب فیلم‌ها، آدم‌های تنها و گرفتار بودند که همه درها به رویشان بسته بود و چاره‌ای جز نابودی و سقوط نداشتند.

نویسنده روزنامه اعتماد این تصویر تیره و تار را ریشه‌دار در واقعیت می‌داند که چنین گسترده بر ذهن هنرمند سینمای ایران مسلط شده است که جز تلخی نمی‌بیند.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More