شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در حراج ساتبی در هنگ‌کنگ:

گران‌قیمت‌ترین تابلوی آسیا ۶۵ میلیون دلار فروخته شد

 

تابلوی «ژوئن تا اکتبر ۱۹۸۵» اثر هنرمند چینی-فرانسوی، ژائو وُو-جی در حراج آثار هنری ساتبی در هنگ‌کنگ به رکورد ۶۵/۲ میلیون دلار رسید و تبدیل به گران‌قیمت‌ترین تابلوی آسیا شد.

این تابلوی ۱۰ متری که ۲.۸ متر ارتفاع دارد، پیش‌تر در ۲۰۰۵ میلادی و به‌رقم ۲/۳ میلیون دلار فروخته شده بود و این مرتبه ۲۸ برابر گران‌تر فروخته شد.

 

 

حراج ساتبی، از نام‌آشنا‌ترین حراج‌های آثار هنری در شهر لندن است و به تازگی در شهر هنگ‌کنگ هم شعبه‌ای باز کرده است.

هری دالمِنی، مدیر ساتبی بریتانیا پس از فروش این تابلو گفت: «این رکورد تازه‌ای برای یک نقاشی رنگ‌روغن در یک حراجی برای هنرمندی آسیایی است. همچنین این گران‌قیمت‌ترین تابلوی فروخته شده در تمامی حراجی‌های هنگ‌کنگ است. برای همین از شما ممنونیم، امشب شاهد این بودید که ژائو وُو-جی به موفقیتی تاریخی دست یافت.»

در سال‌های اخیر، چین شاهد افزایش تعداد ثروتمندان میلیاردر و میلیونر خود است و عطش برای آثار هنری گران‌قیمت، افزایش یافته است.

هرچند در بازار فروش آثار هنری، این رکورد نشان‌گر این شده که فاصله قیمت‌گذاری هنرمندان آسیا با غرب، کمتر از قبل شده است.

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

رکورد گران ترین تابلو آسیا برای ژائو وُو-جی #حراج_هنر

A post shared by Iran International TV (@iranintltv‏) on

 

پاسکال دو سارت، دلالی آثار هنری مقیم هنگ‌کنک که آثار وُو-جی را در ۳۵ سال گذشته فروخته، گفت: «با ۶۵ میلیون دلار، جائو وُو-جی به مرتبه دیگر هنرمندان معاصر خودش در آمریکای پس از جنگ، چهره‌هایی همانند دِ کونینگ، مارک روتکه و بارنِت نیومِن، رسید.»

«ژوئن تا اکتبر ۱۹۸۵»، تابلویی متعلق به دوره نامحدود (Infinity Period) در کارهای این هنرمند است و این اثر در ترکیبی از فلسفه شرق و غرب کشیده است.

در میان آثار وُو-جی، این تابلو نام‌آشناتر از دیگر کارهاست. بقیه کارهای او بیشتر در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شوند، ولی این تابلو برای چندین سال در یک ساختمان در هنگ‌کنگ و در معرض دید عموم قرار داشت.

هویت خریدار اعلام نشده است و این تابلو تلفنی به یک واسطه فروخته شد.

وُو-جی در ۲۰۱۳ میلادی و در سن ۹۳ سالگی، در سوییس درگذشت. او ۶۵ سال از عمر خود را در فرانسه گذراند و در ترکیب فرهنگ‌ها و سبک‌های شرق و غرب، نقاشی کشید.

«ژوئن تا اکتبر ۱۹۸۵» به یاد رفیق صمیمی او و معمار چینی، آی. ام.  پِئی (I.M. Pei.) کشیده شده است.

پیش‌تر در ۲۰۱۰ میلادی، یک نقاشی باستانی در شهر پکن در چین به ۶۴ میلیون دلار فروخته شده بود.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More