شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کریم عبدیان، رییس سازمان حقوق بشر اهواز: از خشونت پرهیز کنید

 

کریم عبدیان، رییس سازمان حقوق بشر اهواز در مصاحبه ای با ایران اینترنشنال خواستار پرهیز مردم از خشونت شد.

 

 

 

 

تظاهرات شامگاه روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین‌ماه، در هشتمین روز از اعتراض‌های خیابانی در اهواز به خشونت کشیده شد و در جریان آن یک نیروی امنیتی کشته شد.

عبدیان دلیل اصلی اعتراض‌های اخیر در اهواز و شهرهای دیگر خوزستان را بیکاری و فقر ناشی از ده‌‌ها سال به گفته او عرب ستیزی دانست.

او در این گفتگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر علل این اعتراض‌ها؛ عدم واگذاری مشاغل، بیکاری، بی‌احترامی به اعراب، اصرار حکومت در عرب زبان دانستن آنان، نگاه شهروند درجه ۲و۳ داشتن و به کارگیری سیاست‌های عرب ستیزانه را عامل این اعتراض‌ها دانست.

عبدیان در این گفتگو ضمن اشاره به کَپَرنشینی اعراب در مناطقی از اهواز و سایر شهرهای خوزستان که صد در صد عرب‌نشین هستند، مدعی شد که بیش از ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این اعراب از آنان گرفته شده و این باعث افزایش بیکاری در این منطقه شده است.

عبدیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا صرف حضور ماموران امنیتی و فیلمبرداری آنان می‌تواند دلیلی برای کشتن آن‌ها باشد، گفت که خشونت از هر جانبی می‌بایست محکوم شود، ولی در ادامه با اشاره به التهاب موجود در جامعه و خشم مردم، حضور این نیروها و فیلمبرداری آنان را تحریک‌آمیز و از روی عمد دانست. او افزود که در ۸ روز ابتدایی این اعتراضات هیچ خشونتی در کار نبوده، چرا که مردم می‌دانند اسلحه‌شان عدم خشونت است.

عبدیان که از واشنگتن با ایران اینترنشنال سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی در خصوص علل عدم وجود نمایندگانی از سوی معترضین برای بیان خواسته‌هایشان در سطح محلی و یا ملی، بدون نام بردن از فرد خاصی از وجود رهبران میدانی خبر داد و گفت مردم حق دارند تظاهرات کنند و دلیل عدم معرفی این رهبران به عنوان نمایندگان معترضین را در دیکتاتور بودن حکومت دانست.

عبدیان ضمن بیان این که ما در جامعه‌ای آزاد زندگی نمی‌کنیم، گفت که تاکنون بیش از دویست نفر دستگیر شده‌اند.

او با تاکید فراوان، هرگونه خشونت را به نفع حکومت دانست و مردم را به پرهیز از خشونت دعوت کرد. عبدیان در ادامه کسانی را که در این اعتراض‌ها اسلحه به دست می‌گیرند، را ایادی حکومت خطاب کرد و گفت که آنان سعی در سوء‌استفاده از خشم جوانان دارند، و خروج این تظاهرات از جریان مسالمت‌آمیز خود را به نفع حکومت دانست.

اعتراض‌های اخیر عرب‌ها در اهواز، به دلیل پخش میان‌برنامه‌ای است که در یکی از  قسمت‌های سریال تلویزیونی «کلاه قرمزی»، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های کودک، در دوم فروردین‌ماه از شبکه دوم تلویزیون رسمی ایران پخش شده بود.

در این قسمت، مجری برنامه، عروسک‌هایی با لباس قومیت‌ها را، روی نقشه ایران و در جایی که این قومیت‌ها زندگی می‌کنند می‌چسباند اما در جنوب‌غربی ایران و در نزدیکی استان خوزستان جایی که بسیاری از ساکنان آن را عرب‌های ایرانی تشکیل می‌دهند، به جای عروسک نماد این قومیت، عروسک دیگری با لباس لرهای بختیاری می‌چسباند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More