شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی اول اسفند

کرونا به ایران رسید

 

تایید مرگ دو نفر در قم به‌دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا، میان هیاهوی انتخاباتی رسانه‌ها، این خبر را تیتر یک چند روزنامه از جمله شهروند و ابتکار کرد.

شهروند نوشته است «کرونا رسید»، ولی سردبیر ابتکار از نام رسمی‌اش استفاده کرده است که «کووید‌۱۹ به ایران رسید» تا احتمالا فردا به هراس‌آفرینی متهم نشود؛ با این حال، خبر همان است.  

نخستین گزارش از ابتلا به ویروس جدید کرونا در حالی تایید شده است که دو روز پیش، وزیر بهداشت با‌اطمینان تمام شایعه‌های مربوط به شیوع کرونا در ایران را رد کرده بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد دو نفری که آزمایش اولیه آن‌ها در خصوص ابتلا به ویروس جدید کرونا مثبت بود جان خود را از دست دادند. گفته شده است دو بیمار فوت‌شده هر دو سالخورده بودند.

روزنامه شهروند اما از قول یکی از پزشکان در بیمارستان قم، اطلاع داده است که یکی از دو مورد تایید‌شده مبتلا به ویروس مردی میانسال و در بیمارستان قم بستری بود و فرد دیگر با علایم ویروس جدید کرونا در بیمارستان کامکار ایزوله شده بود. علاوه بر این دو، شهروند خبر داده است، دو مورد مشکوک دیگر هم بستری شده‌اند. 

در حالی که هنوز اطلاع درستی از وضعیت شیوع این بیماری در قم و کل کشور وجود ندارد، مسعود مردانی، عضو کمیسیون کشوری آنفلوانزا، به شهروند گفته است باید مبادی ورودی این ویروس هرچه سریع‌تر شناسایی شود و این‌که افراد مبتلا با چه کسانی در تماس بودند. این مقام دولتی همچنین افزود تاکنون منبع ویروس مشخص نشده است. این در حالی است که ویروس در یکی از شهرهای پررفت‌و‌آمد و زیارتی دیده شده است و این مساله اهمیت زیادی دارد.

به گفته مردانی، ابعاد همه‌گیری این بیماری خیلی بالاست و اگر در نطفه خفه نشود، وضع بد خواهد شد، ضمن این‌که موج دوم اپیدمی آنفلوانزا هم در کشور رو به گسترش است.

بنا بر آمار وزارت بهداشت، موج اول آنفلوانزا در پاییز امسال ۵۶ نفر کشته داشت و اکنون، درباره شیوع آنفلوانزای زمستانه هشدار می‌دهند.

«دیدار در مونیخ، جنجال در واشنگتن» تیتر روزنامه شرق در واکنش به خبر افشای دیدار محمدجواد ظریف با کریس مورفی، سناتور آمریکایی، است. مورفی در توجیه این دیدار گفته است اگر ترامپ با ایران حرف نمی‌زند، یکی باید بزند.

پس از چندماه بررسی و گمانه‌زنی، سرانجام لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد. روزنامه اعتماد در گفت‌و‌گو با الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه و از اعضای این کمیسیون، خبر داده که مجلس درصدد است در ماه‌های باقی‌مانده، تصویب نهایی این طرح را به انجام برساند. مجلس به بانک مرکزی دو سال مهلت داده است تا فرایند اجرای حذف صفر و چاپ اسکناس‌های جدید را تکمیل کند.

به گزارش اعتماد، سابقه بحث حذف صفر از پول ملی برمی‌گردد به دولت سازندگی که به‌دنبال افزایش تورم در سال‌های پس از جنگ در دستور کار قرار گرفت اما به نتیجه نهایی نرسید.

روزنامه جهان صنعت حذف صفر را «سرنوشت محتوم ریال» توصیف می‌کند و هدف دولت را کاهش آثار روانی ناشی از افزایش قیمت‌ها. با این حال، تحلیلگران در مورد موفقیت اجرای این سیاست در شرایط کنونی تردید دارند.  

 

حذف صفر از پول ملی؛ بازی با اعداد

 

حامد پاک‌طینت، اقتصاددان، در سرمقاله جهان صنعت، حذف چهار صفر از ریال را «بازی با اعداد» خواند و معتقد است حذف چهار صفر از پول ملی در وضعیتی که دولت هنوز موفق به کنترل تورم در اقتصاد نشده است، جز تحمیل هزینه‌های گزاف به دولت و مردم، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

از نگاه پاک‌طینت، مهلت دوساله‌ای که به بانک مرکزی برای حذف صفر داده شده زمان منطقی برای مقدمات اداری چاپ اسکناس و تغییر سیستم‌های کامپیوتری است، اما پیش‌شرط لازم برای تغییر واحد پول ملی نیست.

به گفته این اقتصاددان، پیش‌شرط حذف موفقیت‌آمیز صفر از پول ملی کنترل تورم است و برای کاهش تورم، حداقل چهار تا پنج سال زمان لازم است. ترکیه در سال ۲۰۰۵ الگوی مناسبی است. این کشور پس از ثبات قیمت‌ها، اقدام به حذف صفر از لیر کرد و در کنترل نهایی تورم موفق شد.

پاک‌طینت تجربه شکست‌خورده همین سیاست در زیمباوه را مثال می‌زند.

این اقتصاددان با اشاره به شرایط تحریمی، کسری بودجه دولت و مشکلات وضعیت کسب‌و‌کار، لایحه دولت برای تغییر واحد پول ملی را فقط بازی ریاضی با اعداد می‌داند، نه سیاست اقتصادی معطوف به نتیجه.

 

کالاهای محبوس در راه بازار

 

بعد از ۲۰ ماه، سرانجام دولت ممنوعیت ورود کالاهای لوکس و مصرفی را برداشت و اکنون، این کالاها، که به نام اقلام رسوبی در گمرک کشور انبار شده بودند، مجوز ترخیص گرفتند.

ترخیص این کالاها، که به کالاهای گروه چهار موسوم‌اند، تنها در صورت پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی امکان‌پذیر است. بخش قابل‌توجهی از این اقلام لوازم آرایشی و بهداشتی است و رقم کل آن ۶۹ میلیون دلار اعلام شده که از نگاه کارشناسان اقتصادی، سهم چندانی در واردات نداشته است. با این حال، دولت برای مدیریت منابع ارزی، ورود این کالاها را ممنوع کرده بود.

روزنامه دنیای اقتصاد فهرست کالاهای گروه چهار را منتشر کرده است که نشان می‌دهد علاوه بر لوازم بهداشتی و آرایشی، لوازم خانگی، قطعات خودرو و موتورسیکلت، مبلمان، لوازم دکوراسیون و آشپزخانه، غذای حیوانات خانگی، ظروف شیشه‌ای و ده‌ها مورد دیگر جزو کالاهای ممنوعه بود که اکنون مجوز ترخیص گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد موج جدید گرانی و قاچاق، به‌ویژه در بازار لوازم خانگی، در صدور مجوز ترخیص کالاهای ممنوعه موثر بوده است.

 

دیپلماسی عمومی ظریف پشت درهای بسته

 

محمدجواد ظریف با چند سناتور دموکرات در حاشیه کنفرانس مونیخ دیدار کرد و خبر این دیدار محرمانه به گوش ترامپ رسید. رییس‌جمهوری آمریکا سناتور کریس مورفی را به نقض قانون لوگان متهم کرد، قانونی که بر اساس آن مذاکره افراد غیرمسئول با دولت‌های خارجی که با آمریکا در مناقشه باشند جرم تلقی می‌شود.

بعد از افشای این دیدار، وزارت خارجه ایران مدعی شده که این دیدار بخشی از دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی با نخبگان و مراکز فکری است.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، بر این باور است که ظریف رو‌دست خورده و در دام بازی پلیس خوب و پلیس بد آمریکایی‌ها افتاده است. از نگاه جوان، آمریکایی‌ها با القای اختلاف‌های داخلی شدید، می‌خواهند رقیب خارجی را دچار اشتباه محاسباتی کنند و در نهایت، او را در حداقلی از آنچه می‌خواهند گرفتار سازند.

اما مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد، معتقد است دیدار ظریف و مورفی مشمول قانون لوگان نمی‌شود، چرا که همیشه چنین دیدارهایی برای کاهش تنش‌ها صورت می‌گرفته است.

از نگاه مکی، پیام دیدار این است که ایران می‌خواهد حداکثر بهره‌برداری‌ سیاسی لازم را بکند تا رویکردهای منتقد ترامپ را برای کمک جلب کند. مکی گفته است نباید دست ظریف را برای چنین دیدارهایی ببندیم. او این دیدارها را نمایشی یا متناقض با دیپلماسی جمهوری اسلامی نمی‌داند.

 

ما سی ساله‌ایم و بدون شناسنامه

 

روزنامه اعتماد گزارشی تهیه کرده است از فرزندانی که در انتظار اجرای قانون اعطای تابعیت‌اند، فرزندانی که مادر ایرانی دارند اما به‌دلیل نداشتن شناسنامه، از حق تحصیل، کار، داشتن حساب بانکی، بیمه و حتی حق رانندگی و موتورسواری در ایران محروم‌اند. شناسنامه برگه هویتی است که به آن‌ها تعلق نگرفت. با این‌که در ایران و از مادر ایرانی به دنیا آمده‌اند، «جوجه افغانی» صدایشان می‌زنند.

میثم ۳۱ ساله است، بدون شناسنامه، صاحب یک دختر سه ساله و کودکی در راه است. پدر میثم طلبه بود و برای تحصیل حوزوی، از افغانستان به قم رفت و آن‌جا با مادر میثم ازدواج کرد. دولت به میثم شناسنامه نداد، چون مدارک ازدواج پدر‌ و مادرش ناقص بود و وقتی سند محضری گرفتند، میثم دیگر ۱۹ ساله بود و قانون شناسنامه افراد بالای ۱۸ سال را شامل نمی‌شد.

کوثر دختر افغانستانی متولد دهه ۱۳۷۰ است که تا پنجم ابتدایی، با شناسنامه خواهر بزرگ‌ترش که در دهه ۱۳۶۰ به دنیا آمده بود، مدرسه رفت و وقتی مدیر مدرسه فهمید، برای همیشه از حق تحصیل محروم ماند.

زنان و مردان سی ساله از پدران افغان، عراقی و پاکستانی در ایران زندگی می‌کنند. با این‌که خود را ایرانی می‌دانند، کسی آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. حدود ۱/۵ میلیون نفر در ایران بدون شناسنامه‌اند. می‌گویند وقتی شورای نگهبان لایحه اعطای تابعیت را تصویب کرد، سر از پا نمی‌شناختند. اما اکنون شش ماه است که اجرای این قانون به تعویق افتاده و معلوم نیست اصلا به اجرا در‌بیاید یا نه. ممکن است فرزندان میثم هم بدون شناسنامه بزرگ شوند.

 

راند آخر ادلب

 

پیشروی ارتش سوریه و نیروهای نظامی روسیه در استان ادلب به آوارگی بیش از ۹ هزار زن و مرد و کودک سوری منجر شده است، ولی روزنامه فرهیختگان نوشته این راند آخر است و پاکسازی ادلب به‌معنای شکست سیاست اردوغان در سوریه است.

روزنامه فرهیختگان به مدیرمسئولی علی‌اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر جمهوری اسلامی، اداره می‌شود. این روزنامه با رحمت حاجی‌مینه، کارشناس مسائل ترکیه، گفت‌و‌گو کرده و از او پرسیده آیا ترکیه قادر است با نیروهای متحد در شمال سوریه درگیر شود و واکنش ایران و روسیه چه خواهد بود؟

به باور این کارشناس، مداخله ترکیه صرفا از طریق نیروهای نیابتی است، چرا که عبور ترکیه از چارچوب توافق‌های آستانه و سوچی و اقدام نظامی این کشور علیه ادلب برای اردوغان گران و پرهزینه خواهد بود و واکنش منفی ایران و روسیه را در پی خواهد داشت.

حاجی‌مینه همچنین معتقد است حمایت ناتو از ترکیه در ادلب یک رویکرد اعلامی است و نه اعمالی.

قاسم محبعلی، کارشناس سابق وزارت امور خارجه، اما تحلیل متفاوتی دارد. او در یادداشتی در روزنامه اعتماد، وضعیت سوریه و لیبی را «تله آمریکایی» می‌خواند و نوشته سیاست آمریکا این است که تمام بازیگران رقیب را در خاورمیانه و شمال آفریقا وارد مناقشه و تنازع با یکدیگر کند تا بعد از تحلیل رفتن توانشان در طولانی‌مدت، مستقیم و با هزینه کمتر، در این منطقه دخالت کند و شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More