شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹ مهرماه

کابینه در زنگ تفریح

 

اگر اتفاق خاصی نیفتد، مثل این پنج‌شنبه پاییزی، روزنامه‌ها مجالی دارند تا قدری هم به گزارش‌های تولیدی و سلیقه‌ای بپردازند. مثلا کیهان هنوز پس از چند روزی که از تصویب «اف‌ای‌تی‌اف» می‌گذرد، سند خیانت و توطئه منتشر می‌کند؛ احیانا می‌خواهد شورای نگهبان را روشن کرده و جلوی تصویب نهایی را بگیرد.

آفتاب یزد هم در تیتر نه‌چندان مودبانه «جایگزین سوگلی ترامپ» از گزینه‌های جانشینی «نیکی هیلی» نوشته است. روزنامه جوان صفحه اولش را با گفته‌ های ترامپ تیترباران کرده و از قول رییس جمهوری آمریکا نوشته است که ایران می‌توانست در دوازده‌دقیقه خاورمیانه را تحت‌کنترل بگیرد که البته نه با عقل جور درمی‌آید و نه در ساختار صفحه، به‌طور قطعی مشخص است که این حرف را ترامپ زده است. روزنامه اطلاعات هم که بیشتر روزها آرام و خنثی منتشر می‌شد، امروز پرکار ظاهر شده است و گزارشی خبری-تحلیلی درباره قاچاق سوخت داده است که اگر موثق باشد، نوعی تاراج ملی به‌حساب می‌آید. از همین گزارش روزنامه اطلاعات شروع کنیم.

 

قاچاق هفت‌میلیارد دلار سوخت در پنج‌ سال

 

گزارش روزنامه اطلاعات از قاچاق سوخت، پر از ارقام نجومی است. هفت‌میلیارد دلار قاچاق ظرف پنج سال. قیمت سوخت در ایران، به‌گونه‌ای است که خیلی‌ها را برای قاچاق بنزین و گازوئیل وسوسه می کند. برای مثال، هر لیتر بنزین در ایران، پنج‌سنت و در افغانستان و پاکستان هفتادوپنج سنت است. گویا این قاچاق مستمر سوخت، رشد حیرت‌انگیزی هم داشته و در پنج ماه گذشته و تنها از یک استان مرزی، پنج‌برابر سال گذشته، سوخت قاچاق شده است. در این گزارش، راه اصلی برخورد با قاچاق، منطقی‌کردن قیمت سوخت و احیای کارت سوخت ذکر شده، اما حرفی در این‌باره زده نشده است که چنین حجم عظیمی از قاچاق چگونه می‌تواند بی‌هماهنگی و دور از چشم ستاد مبارزه با قاچاق انجام شود.

 

کابینه در زنگ تفریح

 

یاد روزهای دوران اصلاحات به‌خیر که خبرنگاران با دست پر از جلسات هیات‌دولت می‌آمدند؛ این یادش به‌خیر را گروه سیاسی روزنامه همدلی گفته است و گزارشی از جلسه روز چهارشنبه هیات‌دولت داده که عملا هیچ حرف حسابی نداشته و اصلا موضوعات مهم مملکت در آن مطرح نشده است. مثلا اینکه دولت درباره اینکه چه‌طور می‌شود هزینه‌های زائران اربعین را کاهش داد، بحث کرده و یا اینکه وزیر نیرو از حل مشکلات آب شرب روستاهای شمال کشور خبر داده و نوبخت، رییس سازمان برنامه‌وبودجه هم نامه اقتصاددانان را اعلام وصول کرده است.

 

روزنامه جهان صنعت
کوپن را بازگردانید

 

افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش ریال، کمکی به تولید و صادرات نکرد و ازطرفی، وقتی ارزش ریال پایین آمد، به‌نفع همسایگان ایران شد و عراقی‌ها به استان‌های مرزی هجوم آوردند تا کالاهای اساسی را به‌قیمت ارزان بخرند و این درحالی بود که قشر فرودست ایرانی درپی بالا رفتن قیمت اجناس و کمیابی و ثابت‌ماندن حقوق، در تنگنا افتاد. مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران، در یادداشتی، با بیان آنچه خواندید، نتیجه گرفته که بهتر است نظام کوپنی بازگردد تا دولت بتواند هم قیمت دلار را در هشت‌هزار تومان تثبیت کند و هم کالاهای اساسی مردم تامین شود و هم اوضاع اقتصادی ایران به‌نفع همسایگان تمام نشود.

 

پالس دوباره هاشمی

 

داستان کسالت‌آور محمدعلی افشانی، شهردار تهران، و قصه بازنشستگی‌اش، هر روز درحال تکرار است و شهرداری تهران که درحالت عادی هم ضعف مدیریت داشت، حالا لنگ در هواست که آیا شهردار فعلی ماندنی است یا مشمول قانون بازنشستگی اجباری خواهد شد. روزنامه قانون نوشته است که احتمالا محسن هاشمی، رییس شورای‌شهر تهران، برای شهردارشدن، پالس می‌دهد و خیز برداشته است و همکارانش در شورای‌شهر هم قانع شده‌اند که با رفتن هاشمی، اتفاق خاصی در شورای‌شهر تهران نخواهد افتاد و آمدن یک اصول‌گرای علی‌البدل هم موضوع وحشت‌انگیزی نیست.

 

دوست نداشتم پسرم داور شود

 

ایران جمعه گفت‌وگویی کرده است با علیرضا فغانی، داور بین‌المللی فوتبال. فغانی که در جام‌جهانی بهترین داوری‌ها را داشت، گفته است که داوری دربی را جزو افتخاراتش نمی‌داند، چراکه پر از حاشیه و دردسر است. این داور شناخته‌شده ادامه داده است که دوست نداشته پسرش داور شود، اما گویا پسر به داوری علاقه داشته و به‌رغم خواست پدر، داور شده است. علیرضا فغانی کمی هم از مهاجرت گفته و اینکه ممکن است از ایران برود و فعلا درحال سبک‌وسنگین کردن اوضاع است و به تصمیم نرسیده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More