شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۲ بهمن‌ماه

کابوس کرونا در ایران

 

روزنامه‌ها پس از سه روز تعطیلی، به کیوسک بازگشتند. سردبیران تیترهای یک را در واکنش به خبر «معامله قرن» انتخاب کردند. «معامله قرن» عنوان بسته پیشنهادی ترامپ برای صلح اسرائیل و فلسطین است که در روزهای گذشته همه درباره آن شنیده‌ایم. جهان صنعت آن را «خیانت قرن» خوانده و سازندگی آن را «آپارتاید جدید» نامیده است. روزنامه جوان هم با تیتر «مقابله جهانی با معامله قرن» از واکنش‌های انتقاد‌آمیز به طرح ترامپ نوشته است.

فریدون مجلسی، تحلیلگر روابط بین‌الملل، در گفت‌وگو با جهان صنعت معتقد است ایران باید از فرصت معامله قرن استفاده کند. از نگاه مجلسی، اکنون که دونالد ترامپ طرح احمقانه نتانیاهو را اعلام کرده و اعتراض همه کشورها را برانگیخته است، ایران می‌تواند از این فضا استفاده کند و با استفاده از دیپلماسی عمومی، از فرصت معامله قرن برای کاهش فشارها بهره‌برداری کند؛ مثلا در قالب کنفرانس کشورهای اسلامی، راهبردهای مشترکی با کشورهای منطقه اتخاذ کند.

جهان در وضعیت اضطراری است و ایران اعلام آماده‌باش کرده است. روزنامه‌ها از آخرین اقدام‌های پیشگیرانه در مقابله با ویروس جدید کرونا خبر می‌دهند و صفحه‌های آموزشی ویژه برای مخاطبان منتشر شده تا بگویند چه کنیم به ویروس جدید کرونا مبتلا نشویم یا در صورت ابتلا، چه کارهایی نکنیم.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، به نظر می‌رسد خطر ویروس را جدی نمی‌گیرد و پیروزی اقتصادی آمریکا در شیوع ویروس جدید کرونا را برجسته می‌کند و در صفحه نخست، از قول وزارت بازرگانی آمریکا نقل کرده است شیوع این ویروس جدید کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد.

سوییس یک محموله دارویی به ایران ارسال کرد؛ روزنامه همشهری به استقبال این خبر رفته و «از لغو آزمایشی تحریم دارویی» نوشته است. اما واکنش روزنامه‌ها به اولین تراکنش دارویی متفاوت بود. آفتاب یزد آن را نتیجه «نطق کارساز تخت روانچی» خواند و وطن امروز به‌تمسخر نوشت «آبنبات سوییسی».

آمریکا در تازه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران، سازمان انرژی اتمی و رییس آن، علی‌اکبر صالحی، را تحریم کرد. مهدی مطهرنیا، در یادداشتی، به این سوال پاسخ داده که هدف از تحریم سازمان انرژی اتمی چیست؟ و چه فرقی با تحریم‌های قبلی آمریکا دارد؟

از نگاه مطهرنیا، آمریکا به دنبال آن است که محاصره اقتصادی ایران را از طریق محدود کردن کامل همکاری‌های بین‌المللی ایران و محاصره منطقه‌ای تهران کامل کند تا دکترین «چالش ایران» را به دکترین «دشمن نظام بین‌المللی» تبدیل و جمهوری اسلامی را به رویارویی یا پذیرش شرایط مذاکره تحریک کند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، هم در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد معتقد است آژانس انرژی اتمی چراغ سبز تحریم صالحی را به آمریکا داده و احتمالا این‌ها مقدمه‌ای برای انتقال پرونده ایران به شورای امنیت است.

هانی‌زاده درباره این‌که تحریم‌ها چقدر جدی است گفته تحریم صالحی و سازمان انرژی اتمی به این معناست که تمام همکاری‌های اتمی با ایران به‌تدریج کاهش خواهد یافت و تمامی تعامل‌ها و همکاری‌ها بین آژانس و ایران قطع خواهد شد.

محمد‌علی بصیری، کارشناس مسائل بین‌الملل، هم تحریم‌های جدید را در انتقال فناوری اثرگذار می‌داند و می‌‌گوید مبادله اورانیوم، سانتریفیوژ و تبادل کارشناس قطع می‌‌شود.

کمی از اخبار سیاسی و بین‌المللی فاصله بگیریم و از جشن سده در کرمان بگوییم که ۱۱۰ ساله شد. روزنامه شهروند در گزارشی به این آیین کهن ایرانی‌ـ‌زرتشتی پرداخته است.

جشنواره فیلم فجر علی‌رغم تحریم جمعی از هنرمندان، آغاز به کار کرد اما زیر فشار افکار عمومی دچار تغییراتی شد. روزنامه همشهری در ویژه‌نامه‌ای «عبور از جشنواره، توقف در فیلم‌ها» را گزارش کرده است. تیتر همشهری تامل‌برانگیز است ولی تا زمان تنظیم این خبر، دسترسی آنلاین نداشت. اما اعتماد گزارش داد از جشنی که برگزار نمی‌شود.

 

کانال سوییسی دقیقا چه کار می‌کند؟

 

جهت‌گیری مهم این کانال مالی دارو و غذاست اما چرا بعد از ماه‌ها، الان فعال شده است؟ به گزارش آفتاب یزد، وزارت خزانه‌داری آمریکا پیوستی قانونی منتشر کرده است که بر اساس آن، آمریکا به بانک‌های سوییسی تضمین‌های لازم برای معاملات بشردوستانه با ایران را می‌دهد.

دو نگاه بدبینانه و خوشبینانه به فعال شدن کانال وجود دارد. بانک مرکزی آن را ناکافی می‌خواند و روزنامه‌هایی مثل وطن امروز به «آبنبات سوییسی» تعبیر می‌کنند. در مقابل، گروهی در اتاق بازرگانی امیدوارند که این فتح بابی شود برای فعال شدن کانال مالی اینستکس از سوی اروپا.

به گزارش وطن امروز، با ایجاد چنین کانالی، تمام دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در سراسر جهان وارد آن خواهد شد و به‌صورت کانالیزه غذا و دارو به ایران ارسال می‌شود. با این تفاصیل، باید به‌کلی موضوع اینستکس را تمام‌شده دانست.

اینستکس قرار بود مسیر مالی تجارت اروپا با ایران باشد اما اگر دولت ایران در بلند‌مدت به این افیون سوییسی مبتلا شود، باید قید صنایع کشور را بزند چون در ازای نفت فقط دارو و غذا خواهد گرفت.

سعید داغینه، کارشناس مسائل بین‌الملل، در وطن امروز نوشته است کانال مالی سوییس تمام تجارت خارجی ایران را کانالیزه می‌کند و شرکت‌ها به لیست سفید و سیاه تقسیم می‌شوند. از نگاه داغینه، این کانال بشردوستانه همان مدل عراق در دهه ۱۹۹۰ است.

 

کابوس کرونا در ایران

 

ابتکار از فضای عمومی جامعه گزارش می‌دهد که ترس ابتلا به ویروس جدید کرونا میان مردم موج می‌زند. با این‌که در خیابان ماسک سفید به صورتشان نمی‌زنند اما اگر کسی عطسه کند، نگاه‌ها به سمت او می‌چرخد.

کرونا حالا جای گرانی بنزین و اعتراض‌های خیابانی را در بحث‌های اجتماعی گرفته است. رسانه‌های اجتماعی در گسترش نگرانی‌ها موثرند، ضمن این‌که مردم به مقام‌ها اعتمادی ندارند و همین بی‌اعتمادی باعث شده است اعتبار شایعه‌ها از اظهار‌نظرهای رسمی مسئولان بیشتر باشد.

امارات متحده عربی همسایه‌ای است که یک مورد مبتلا به ویروس جدید کرونا در آن‌جا مشاهده شده است و شایعه‌ها البته از وجود مبتلایانی در اقلیم کردستان عراق و پاکستان خبر می‌دهند.

به گزارش ابتکار، جشنواره «ایران باشکوه»، که برای جذب گردشگر چینی قرار بود هم‌زمان با سال نو چینی در همدان و یزد برگزار شود، لغو شد.

به نوشته ابتکار، سخنان مسئولان درباره تحت کنترل بودن این بیماری نتوانسته است افکار عمومی را آرام نگه دارد، به‌ویژه که شرایط تحریم و کمبود دارو و پرسنل مردم را بیش از پیش نگران کرده است. مردم به یاد دارند که مهر‌ماه امسال آنفلوآنزا ۱۰۶ نفر را به کام مرگ کشاند.

 

آیین سده‌سوزی کرمان ۱۱۰ ساله شد

 

در قدیم، تقویم ایران به دو فصل تابستان و زمستان تقسیم می‌شد و جشن سده در صدمین روز زمستان و ۵۰ روز مانده تا نوروز برگزار می‌شد و اعتقاد بر این بود که از این روز به بعد، دل زمین گرم می‌شود و هوا رو به گرمی می‌رود.

به گزارش شهروند، جشن سده در کرمان دو بخش دارد. بخش اول در سالن سرپوشیده در زیارتگاه شاه مهر‌ ایزد است که فقط زرتشتی‌ها حق حضور دارند و امسال، حتی حضور خبرنگاران و عکاسان هم در این بخش از جشن سده ممنوع شد. شهروند درباره این مراسم نوشته است سه موبد زرتشتی با لباس‌های یکدست سفید «جشن‌خوانی» می‌کنند که نیایش پروردگار است. در سفره جشن سده هم خوراکی‌ها به نماد هفت امشاسپندان برپاست.

بیرون زیارتگاه، در محوطه، تلی از هیزم‌های آغشته به نفت قرار دارد و جمعیت زیادی ساعت‌ها به انتظار ایستاده‌اند تا موبدان به محل آتش‌افروزی بیایند. این جمعیت مسلمانانی‌اند که جمهوری اسلامی ورودشان به زیارتگاه را ممنوع کرده است.

پیرمرد ۶۸ ساله‌ای که با نوه‌هایش نزدیک آتش ایستاده است به شهروند می‌گوید آرزو دارد این جشن هم مثل نوروز همگانی شود و هیچ‌وقت نشنود که جشن سده برگزار نمی‌شود.

 

چرخ اقتصاد بدون ارتباط نمی‌چرخد 

 

روزنامه ایران در گفت‌و‌گو با چند کارشناس اقتصادی، به این سوال پرداخته است که آیا اقتصاد محصور بدون تعامل با خارج قابلیت رشد و توسعه دارد؟

به دنبال سخنرانی اخیر علی خامنه‌ای درباره تقویت توان داخلی به‌جای نگاه به خارج، روزنامه‌های دست راستی با شعار استقلال اقتصادی مدعی شدند که می‌توان تنها با اتکا بر بخش‌های درون‌زا، به رشد اقتصادی رسید. سیاست‌هایی مثل حذف دلار از مبادلات تجاری، همکاری تجاری با کشورهای منطقه و توافقنامه پولی دو یا چند‌جانبه برای دور زدن تحریم‌ها از راهکارهای پیشنهادی آن‌هاست.

اما جمشید پژویان، اقتصاددان، به روزنامه ایران گفته است به برقراری روابط صحیح با کشورها نیاز داریم. به گفته پژویان، ایران بی‌تردید به درآمدهای نفتی نیازمند است و باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتواند نفت بفروشد. او در ادامه افزوده است ایران به سیاست‌های کلان نیاز دارد که جاده اقتصاد را هموار کند.

مهدی تقوی، استاد اقتصاد، هم بر این باور است که گردش چرخ اقتصاد بدون روابط بین‌المللی ناممکن است. این استاد اقتصاد معتقد است بهتر بود روحانی در سفر به نیویورک با ترامپ مذاکره می‌کرد تا امروز، در این وضعیت بد صادرات قرار نمی‌گرفتیم. تقوی فقط امیدوار است شاید بعد از ترامپ بشود برجام را احیا کرد.

 

فیلم فجر جشن ندارد

 

سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر تا الان و قبل از آغاز نمایش فیلم‌ها، روزهای پرحاشیه زیادی داشته است، از تحریم جشنواره تا لغو برگزاری آیین افتتاحیه و پیچیدگی بحث انتخاب داوران گرفته تا کمک میلیاردی شهرداری تهران که با مخالفت صد در‌صدی اعضای شورای شهر همراه بود که می‌گفتند چنین کمک هنگفتی به جشنواره‌ای که مردم تحریم کرده‌اند چه توجیهی دارد؟

به گزارش اعتماد، برخلاف سال‌های گذشته، امسال به‌دلیل همدردی و همدلی با داغدیدگان سقوط هواپیمای اوکراینی و سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، مدیران و متولیان سینما تصمیم گرفتند به نمایش فیلم‌ها بسنده کنند و بحث جشن سینمای ایران را منتفی دانستند.

دبیر جشنواره همچنان اصرار دارد که بگوید تحریم جشنواره فضاسازی خارج‌نشینان بوده و گفته است وقتی هنرمندان گفتند در جشن فیلم فجر شرکت نمی‌کنیم، منظورشان تحریم نبود؛ ما هم در جشن شرکت نمی‌کنیم.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More