شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ژاپن سریع‌تر از همیشه پیر می‌شود

 

ژاپن که جمعیتش سریع‌تر از بقیه جوامع جهان پیر می‌شود، حالا شاهد شکسته شدن رکوردهایی تازه است.

در گذر ۲۰۱۸ میلادی و برابر آمارهای دولت ژاپن، نزدیک به ۹۲۱ هزار کودک در این کشور متولد شده‌اند که کمترین تعداد در تاریخ معاصر ژاپن است.

در این سرزمین، از ۱۸۹۹ آمار تولد کودکان ثبت می‌شود. هر چند این آمار هرگز به کمی آمار ۲۰۱۸ نبوده و در این سال، ۲۵ هزار کودک کمتر از سال ۲۰۱۷ میلادی متولد شده‌اند.

در نتیجه، ۲۰۱۸ سومین سال پیاپی است که کمتر از یک میلیون کودک در ژاپن متولد شده‌اند.

در مقابل، امسال در این کشور یک میلیون و ۳۶۹ هزار نفر جان باختند که بالاترین آمار مرگ پس از پایان جنگ جهانی دوم در این منطقه جهان است.

وقتی تعداد بچه‌های متولد امسال ژاپن از تعداد درگذشتگان کسر شد، جمعیت کشور ۴۴۸هزار نفر کمتر شد.

ژاپن را کشوری مسن در نظر می‌گیرند و بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور، بیشتر از ۶۵ سال سن دارند.

جمعیت کنونی ژاپن ۱۲۴ میلیون نفر است ولی با توجه به کاهش جمعیت و عدم پذیرش مهاجر کافی، پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۶۵ میلادی به ۸۸ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

دولت ژاپن در تلاش است تا مانع از کاهش جمعیت این کشور به کمتر از ۱۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۶۰ شود و به این منظور سال گذشته بودجه‌ای ۱۸ میلیارد دلاری در نظر گرفته شد تا خدمات رایگان به کودکان این کشور ارایه شود و خانواده‌های کم‌درآمدتر ترغیب به تولیدمثل شوند.

ژاپن در کنار کشورهای اروپایی، کانادا و ایران، جزو سرزمین‌هایی است که در دهه‌های پیش رو با افزایش گسترده تعداد سالمندان خود روبه‌رو خواهند شد در حالی که جمعیت جوان کمتر از گذشته شده است.

در ایران پیش‌بینی شده که در سه دهه آینده، جمعیت کهنسال از ۱۲ درصد به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند و همزمان پیش‌بینی شده در ۳۰ سال آینده، نرخ رشد جمعیت در کشور منفی و به تدریج از جمعیت ایران هم کاسته شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More