شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۷ بهمن

چگونه چینی‌ها ۹ روزه بیمارستان ساختند؟

 

در این آخرین روز هفته، روزنامه‌ها دو دسته شده‌اند؛ یک دسته آن‌ها که علی خامنه‌ای را به صفحه نخست آورده‌اند و دسته دوم، آن‌ها که نمایش نانسی پلوسی و ترامپ در کنگره را عکس یک کرده‌اند. اگر صفحه اول روزنامه‌ها را در کیوسک مطبوعات تماشا کنید، می‌بینید چقدر روزنامه‌ها شبیه هم شده‌اند؛ تیترها و عکس‌های تکراری روزنامه‌ها و قلم‌هایی که انگار جز گزارش آنچه مقام‌های رسمی می‌گویند به نقد و نظری مستقل نمی‌چرخد.

بسیاری از روزنامه‌ها حواشی جلسه کنگره را پوشش گسترده دادند، اما یادداشت‌های تحلیلی درباره نطق ترامپ یا تاثیر این حواشی بر سیاست آمریکا انگشت‌شمار بود.  

برای خواندن حرف حساب، گزارش تازه و مصاحبه چالشی باید لابه‌لای صفحات روزنامه‌ها را جست‌و‌جو کرد. به سردبیر اعتماد باید تبریک گفت که حداقل از این هم‌شکلی تصنعی فاصله گرفته، گزارش و عکسی متفاوت برای صفحه اول انتخاب کرده و سراغ فیلم‌های جشنواره فجر رفته است.

سردبیر جهان صنعت هم در چیدمان صفحه نخست کار جالبی کرده و حرف‌های خامنه‌ای و روحانی را با فونت یکسان در گوشواره مقابل هم قرار داده است. هرچند هیچ‌کدام دیگری را مستقیم خطاب قرار نداده است اما همه فهمیده‌اند منظور رییس‌جمهوری از این‌که «هیچ‌کس بالاتر از قانون و مردم نیست» کسی جز علی خامنه‌ای نبود. 

اما ایران، روزنامه دولت، جرات نکرده است حتی این جمله روحانی را تیتر کند و موضع عقب‌نشینی رییس‌جمهوری را برجسته کرده و نوشته «نقد رییس‌جمهوری به‌معنای دلسوزی برای اجرای قانون اساسی است».

در تحلیل دعوای ترامپ و نانسی پلوسی و تاثیرش بر سیاست آمریکا، علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل، یادداشتی در اعتماد نوشته که خواندنی است. بیگدلی معتقد است این رفتارها باعث بی‌میلی هرچه بیشتر جامعه آمریکا به مشارکت در روند انتخابات و سیاست می‌شود و این موضوع نه برای ترامپ بلکه برای دموکرات‌ها خطرناک است، چرا که ترامپ و جمهوری‌خواهان برخلاف دموکرات‌ها، پایگاه رای روشن و ثابتی دارند که در هر بزنگاهی، به‌رغم تمام مسائل، پای صندوق رای می‌آیند. ولی دموکرات‌ها مدام مجبورند با تکیه بر آرای خاموش و اقشار پیشرو که انتظارهای زیادی دارند، برای رسیدن به قدرت تلاش کنند.

از نگاه بیگدلی، همه این جنجال‌ها و حتی آبروریزی‌های سیاسی، اندک تاثیری بر آرای ترامپ نخواهد داشت و همین ترامپ را در پیشبرد برنامه‌های سیاسی‌اش مغرور و مصمم کرده است. 

حدود دو هفته پیش، تنها ساعاتی پس از فاش شدن ابعاد گسترش ویروس جدید کرونا در شهر ووهان چین، دولت این کشور تصمیم گرفت ظرف ۹ روز، در کانون انتشار آن، بیمارستانی هزار تختخوابی برای «پذیرش، قرنطینه و درمان افراد مبتلا به بیماری واگیردار» بسازد. برنامه چین درست سر زمان تعیین‌شده محقق شد و ۱۴۰۰ نفر تیم درمانی عملیات پذیرش مبتلایان را آغاز کردند. اما چین چطور این کار را کرد؟ روزنامه دنیای اقتصاد از رمز‌ و‌ راز کار چینی‌ها گزارش می‌دهد.

شاید به قول روزنامه هفت صبح، هیجان دربی امروز همان چیزی باشد که احتیاج داریم. دوئل فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی در آزادی تیتر روزنامه خبر ورزشی است از بازی امروز شهرآورد.  

 

فیلم‌های فجر تلخ و عبوس و عصبی‌اند

 

روزنامه اعتماد گزارشی داده از موضوع فیلم‌های فجر امسال و این‌که سینما به خیابان و مردم کوچه و بازار برگشته است.

رضا درستکار، منتقد سینما، در ارزیابی فیلم‌هایی که در این یک هفته به نمایش درآمده‌اند نوشته است بخش مهمی از فیلم‌ها تلخ و عبوس و عصبی‌اند، که این قطعا منشعب از شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور در سال‌های اخیر است.

قصه فیلم‌ها اغلب در فضای بیرونی، خیابان و زیر پوست شهر می‌گذرد و همان‌طور که معیشت ایرانی‌ها تنگ‌تر و سخت‌تر می‌شود، کاراکترهای فیلم‌ها بیشتر وارد محیط شهری می‌شوند، چون کشمکش اصلی درست آن‌جا اتفاق می‌افتد.

آن‌طور که اعتماد گزارش داده فیلم‌ها درباره معضل‌های اجتماعی و آدم‌هایی از فضای زیرزمینی یا حاشیه‌شهری است که بسیاری از مردم با آن‌ها هیچ‌گونه هم‌نشینی ندارند. شخصیت‌ اصلی «شنای پروانه» یک گنده‌لات است و فیلم «تومان» درباره زندگی قماربازهاست. باقی موضوع‌ها هم در جنگ، بمباران شیمیایی سردشت، اختلاس و ریگی خلاصه می‌شوند.

 

بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی چین چگونه در ۹ روز ساخته شد؟

 

به نوشته دنیای اقتصاد، دو نوع مهارت در کنار سه رمز چینی باعث شد ماموریت ناممکن ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی ظرف ۹ روز در چین امکان‌پذیر شود و سر زمان برنامه‌ریزی‌شده، عملیات پذیرش، قرنطینه و درمان افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا در شهر کانون انتشار این ویروس آغاز شود.

آن دو مهارت چه بود؟ اول، «سریع‌سازی ساختمان با استفاده از فناوری تولید واحدهای پیش‌ساخته در کارخانه» و  دوم، «واکنش سریع به نیاز آسیب‌دیدگان برای اسکان موقت»، عوامل اصلی موفقیت این پروژه شد. اما سه رمز چینی که تضمین کرد این عملیات ۹ روزه به انجام برسد، «بانک اطلاعاتی قوی از نیروهای مهندسی و ماشین‌آلات ساختمانی»، «عبور از بوروکراسی‌های دولتی هنگام مدیریت بحران» و همچنین، «تخصیص بدون مانع منابع مالی» بود.

بعد از ماجرای شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳، این دومین تجربه موفق چین در حوزه واکنش سریع به بحران محسوب می‌شود.

 

بهبود محیط کسب‌و‌کار در اقتصاد دولتی بی‌معناست

 

مرکز آمار اتاق بازرگانی اعلام کرد شاخص وضعیت محیط کسب‌و‌کار ایران در پاییز ۱۳۹۸، نسبت به سال گذشته بهبودی نسبی داشته و از ۶/۰۷ به ۶/۰۳ ارتقا پیدا کرده است. در این شاخص، عدد هرچه بیشتر به سمت ۱۰ برود، یعنی وضعیت محیط کسب‌و‌کار بدتر شده است.

آرمان ملی در گفت‌و‌گو با محمدحسین برخوردار، فعال اقتصادی، از او درباره این آمار پرسیده و این‌که چقدر واقعی است. برخوردار، رییس سابق شرکت دخانیات، معتقد است بهبود محیط کسب‌و‌کار در اقتصاد دولتی بی‌معناست و تا وقتی ۸۰ درصد اقتصاد در دست دولت است، یعنی همه جا باید آن امضای طلایی باشد وگرنه کار مردم راه نمی‌افتد.

به گفته این فعال اقتصادی، فضای کسب‌و‌کار تنها زمانی خوب است که صادرات شرکت‌های ایرانی از لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش در رقابت با شرکت‌های جهانی باشد.

 

رجزخوانی تمام شد، بفرمایید وسط زمین

 

تصویر فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، و یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، در حالی روی صفحه روزنامه‌های ورزشی رفته که امروز دربی پایتخت است و این اولین رویارویی دو سرمربی جوان در زمین مسابقه است.

خبر ورزشی با تیتر «روز امتحان»، فرازهایی از رجز‌خوانی دو سرمربی مقابل هم را آورده و خطاب به یحیی و فرهاد نوشته است «حرف و کُری و رجزخوانی تمام شد، بفرمایید وسط زمین».

مجیدی گفته بود «هیچ تیمی نمی‌تواند استقلال من را شکست بدهد» و گل‌محمدی در پاسخ گفته بود «کمیته ضد‌دوپینگ این شهرآورد را ویژه زیر‌ نظر داشته باشد».

استقلالی‌ها می‌گویند پرسپولیسی‌ها ترسیده‌اند، اما پرسپولیسی‌ها می‌گویند آماده گلزنی در شهرآورد امسال‌اند. نتیجه ساعت ۱۵:۳۰ به وقت ایران در زمین بازی مشخص می‌شود و هیجان شهرآوردی دیگر شاید برای این روزهایمان بد نباشد. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More