شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۰ مهر‌ماه

چگونه داماد رییس‌جمهوری شدم

 

در آخرین روز ماه مهر روزنامه‌ها حال‌و‌هوای انتخابات گرفتند. مصاحبه با چهره‌های سیاسی و گزارش‌های تحلیلی پیرامون مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات و خبر غیبت محمدرضا عارف از انتخابات آینده مجلس، روزنامه‌های اصلاح‌طلب را به تکاپو انداخته است.  

صدای اصلاحات تیتر زده است «پوست‌اندازی اصلاح‌طلبان؛ عارف و تیمش دیگر نیستند» و نوشته است «امتحان‌پس‌داده‌ها زحمت را کم می‌کنند». شرق و آرمان ملی از قول شکوری‌راد خبر دادند که «با اعتدالیون ائتلاف نمی‌کنیم» و «شرکت در انتخابات لزوما به معنای ارائه لیست نیست». رویکرد جدید اصلاح‌طلبان از نگاه روزنامه ابتکار «لیست حداقلی و مشارکت منطقه‌ای» نام گرفته است.  

در فاصله ۴ ماه مانده به يازدهمين دوره انتخابات مجلس، به نظر می‌رسد  اصلاح‌طلبان به نوعی جمع‌بندی از چگونگی حضور خود در انتخابات رسیده‌اند. اما درحالی‌که طیف اصلی اصلاح‌طلبان از راهبرد «اقليت موثر» سخن می‌گويد، برخی دیگر از مجلسی ائتلافی برای نيل به اهدافی از پيش تعيين‌شده سخن می‌گويند. روزنامه اعتماد از مصائب اعتدال‌گرایان برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان گزارش داده است. 

بعد از آن‌که رییس بانک مرکزی خودروسازان ایرانی را فشل خواند، اعضای انجمن خودروسازان در واکنشی تند، برای عبدالناصر همتی خط‌ و‌ نشان کشیدند و گفتند اگر تعطیل شویم، باید ۱۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو بدهید.  

اعلام آمادگی ظریف برای سفر به عربستان سعودی هم با تیترهای «چراغ سبز ایران» و «سیگنال تهران برای ریاض» با استقبال روزنامه‌ها مواجه شد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اف‌.ای.تی.اف گفته است «نهادهای ذیربط اراده‌ای برای حل موضوع اف.‌ای.‌تی.‌اف ندارند». به گزارش شهروند، عباس موسوی تاکید کرد که گروه اقدام ویژه مالی این بار نه «مهلت» بلکه «اولتیماتوم» داده است.  

تا یادمان نرفته است از روزنامه تماشاگران بگوییم که عکس دو بانوی ورزشکار ایرانی را به صفحه نخست آورده و خبر داده است شهربانو منصوریان و مریم هاشمی قهرمان ووشوی جهان شدند. این پنجمین طلایی است که این دو بانوی ووشوکار به خانه می‌آورند. برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز. 

 

ابتکار: چگونه داماد رییس‌جمهوری شدم  

 

روزنامه ابتکار با کامبیز مهدی‌زاده، داماد ۳۴ ساله حسن روحانی، گفت‌و‌گو کرده است. آخرین بار نام مهدی‌زاده به دلیل منصوب شدن به ریاست سازمان زمین‌شناسی جنجالی شد که خیلی زود به دنبال فشار افکار عمومی و رسانه‌ها استعفا داد. اما گفت‌و‌گوی او با روزنامه ابتکار نشان می‌دهد حضورش در سازمان زمین‌شناسی به دلیل نسبت فامیلی با رییس‌جمهوری نبوده است.  

مهدی‌زاده دکترای زمین‌شناسی دارد و چند اختراع و مدال جهانی در کارنامه‌اش دارد. او کارش را از سال ۸۴، با سازمان ملی جوانان شروع کرد و بعد به وزارت نفت رفت و مشاور مدیرعامل شرکت نفت ایران شد.  

مهدی‌زاده درباره آشنایی و ازدواجش می‌گوید: «اواخر دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی، من از طریق یکی از دوستان خدمت خانواده آقای روحانی معرفی شدیم و بعد هم تشریفات و توافقات اولیه بین خانواده‌ها انجام شد و بعدا من با آقای روحانی دیدار کردم.» 

داماد رییس‌جمهوری، که خود فعال سیاسی است و در دور اول در ستاد انتخاباتی روحانی کار کرده، مهم‌ترین انتقادش به دولت حسن روحانی به کار نگرفتن جوانان در سطوح میانی و مدیریتی است. به گفته مهدی‌زاده، جوان‌گرایی شعاری توخالی است و به جوانان نگاه ابزاری می‌شود. جوانان همگی مشاور شدند، اما جوانی با تحصیلات فوق‌لیسانس و دکتری و با سابقه کاری صفر، چه مشاوره‌ای به وزیر یا معاون رییس‌جمهوری بدهد؟  

مهدی‌زاده از برخورد رسانه‌ها با انتصابش به ریاست سازمان زمین‌شناسی دلخور است و می‌گوید «من آقازاده نیستم».  

سازندگی: بمب ترکی در دستان اردوغان 

ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای ساخت بمب اتم است. اردوغان به‌صراحت این را گفته است. روزنامه سازندگی در گزارشی نوشته است هرچند اردوغان از پایان محدودیت‌ها بر کشورهای امضاکننده تعهد منع دستیابی و گسترش تسلیحات هسته‌ای گفته است، هیچ‌کس نمی‌داند هدف رییس‌جمهوری ترکیه چیست؟  

بازی اردوغان با اهرم بمب در حالی است که بیش از ۵۰ سلاح هسته‌ای آمریکا در خاک ترکیه قرار دارد و پیش از این، آمریکا درباره‌اش سکوت اختیار کرده بود. اما ترامپ گفته است آمریکا به توانایی‌ خود در کنترل پایگاه هوایی‌اش در ترکیه اعتماد ندارد.  

به گزارش سازندگی، ترکیه دهه‌هاست که درگیر قمار تسلیحاتی است و به گفته یکی از بازرس‌های آژانس انرژی اتمی، ترکیه تخصص هسته‌ای خود را افزایش داده و کیفیت فعالیت‌هایش در این زمینه بالاست و این کشور می‌تواند در ۴ تا ۵ سال آینده، با کمک قدرت‌های خارجی به بمب اتم برسد.  

روسیه فعلا با ساخت ۴ راکتور هسته‌ای در ترکیه موافقت کرده است. اما سخت‌ترین قسمت تامین سوخت هسته‌ای است که به گفته کارشناسان، ترکیه فناوری تولیدش را یافته است.  

پیش‌تر، ترکیه ادعاها درباره تلاش برای هسته شدن را انکار می‌کرد اما اکنون اردوغان، برخلاف همیشه، از حق داشتن برنامه هسته‌ای و حتی بمب اتم دفاع کرده است.  

آفتاب یزد: دولت از خودروسازان نترسد 

انجمن خودروسازان به دولت و بانک مرکزی هشدار داده است که اگر ما تعطیل شویم، باید ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو بدهید. اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید چنین حرفی محلی از اعراب ندارد.  

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد گفته است: «بانک مرکزی تا ۱۰۰ سال دیگر هم به خودروسازان پول بدهد، تا زمانی که این صنعت در دست مدیران نالایقی است که بدون برنامه‌ریزی و استراتژی رفتار می‌کنند، چیزی از صنعت خودروسازی در نخواهد آمد.»  

دادفر در ادامه افزوده ۴۰ سال است خودروسازان مسئولان را می‌ترسانند که اگر به ما ارز ندهید، ورشکسته و تعطیل می‌شویم و کارگران بیکار می‌شوند و جاده مخصوص را می‌بندند. به باور دادفر، اگر خودروسازی را به بخش خصوصی بسپرند، می‌تواند از زیان‌دهی جلوگیری کند. فساد در صنعت خودروسازی ۴۰ سال قدمت دارد. دولت باید پایش را از صنعت خودروسازی بیرون بکشد، چون تمام مفاسد این صنعت به‌خاطر دولتی بودنش است.  

شهروند: هزینه ۸۴۴ بورسیه حاشیه‌ساز دو برابر بودجه دانشگاه صنعتی شریف  

محمود صادقی، نماینده پیگیر ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی، اطلاعات تازه‌ای درباره این پرونده به شهروند می‌دهد. به گفته صادقی، وزیر علوم با دستگاه قضایی صحبت کرده است و توافق کرده‌اند تصمیم‌گیری درباره این پرونده نه در دادگاه‌ها، بلکه در کارگروه‌های تخصصی وزارت علوم و صاحب‌نظران دانشگاهی صورت گیرد.  

اشاره صادقی به تصمیم چند ماه قبل دیوان عدالت اداری درباره شکایت بعضی از بورسیه‌هاست که بنا بر رای این دیوان، روسای دانشگاه‌ها مجبورند این افراد را استخدام کنند. 

بورسیه‌ها در دولت احمدی‌نژاد، بدون آزمون و با شرط معدل ۱۴ برای کارشناسی و ۱۶ برای کارشناسی ارشد اعلام شد و افرادی که از لحاظ علمی کم‌توان بودند نه تنها با هزینه گزاف به خارج اعزام شدند بلکه پس از بازگشت، به‌عنوان اعضای هیات علمی به دانشگاه‌ها تحمیل شدند.  

در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۲، وضعیت حتی از این هم وخیم‌تر بود، چرا که کارشناسان و کارمندان شاهد و ایثارگر دانشگاه و وزارت علوم بدون شرط خاص و شرط سنی به جمع مشمولان بورسیه خارج از کشور افزوده شدند و رابطه جای ضابطه را گرفت.  

به گزارش شهروند، بودجه هزینه‌شده برای مشمولان بورسیه بیش از دو برابر هزینه سالانه دانشگاه صنعتی شریف بوده است. 

گفتنی است در نخستین روزهای دولت اول روحانی، پرونده بورسیه‌های غیرقانونی پرسروصدا شد، اما آیت‌الله خامنه‌ای خواست موضوع کش پیدا نکند و در این میان، یک وزیر استیضاح شد و وزرای بعدی محتاط‌تر شدند.  

همدلی: نظارت‌پذیر کردن زندان‌ها  

طرح انتزاع یا جداسازی سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه و واگذاری‌اش به قوه مجریه طرحی است که برخی نمایندگان اصلاح‌طلب به کمیسیون قضایی مجلس ارائه دادند.  

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و عضو فراکسیون امید، درباره دلیل تهیه این طرح گفته است نمایندگان برای حل مشکلات زندانیانی که خانواده‌هایشان به آن‌ها مراجعه می‌کنند، فقط می‌توانند گاهی با رایزنی‌های دوستانه با قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها کمکی کنند ولی به لحاظ قانونی، مجلس و نمایندگانش اجازه دخالت در این حوزه را ندارند.  

به گفته حسین‌زاده، وقتی صادرکننده حکم، مجری حکم و نهاد ناظر بر نحوه اجرای حکم همگی در یک قوه تجمیع شود، امکان خطا افزایش می‌یابد و نظارت بیرونی را دشوار می‌کند. اکنون اگر در زندان‌ها اتفاق ناگواری رخ دهد، نمایندگان نمی‌توانند درباره علت وقوع آن حادثه، قوه قضاییه را استیضاح کنند یا تذکری دهند.  

طرح جدایی سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه و الحاق آن به دولت به نظارت‌پذیرتر کردن زندان‌ها منجر می‌شود.  

اما مخالفان این طرح می‌گویند شدنی نیست. قبلا هم طرح‌هایی بوده و رد شده است. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی، گفته است در مواردی زندانیان در مدت اجرای احکامشان، به دلیل بیماری، مشکلات خانوادگی یا حمل مواد مخدر... نیاز به تصمیم قضایی دارند و در واقع، زندان‌ها به قاضی اجرای حکم نیاز دارند.  

اما نعمت احمدی، حقوقدان، موافق این طرح است و می‌گوید در همه جای دنیا، سازمان زندان‌ها و حتی نهاد دادستانی برای آن‌که پاسخگو باشند، تحت نظر قوه مجریه قرار می‌گیرند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More