شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ اردیبهشت

چوب لای چرخ دوچرخه‌سواری زنان

به نظر می‌رسد روزنامه‌ها، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌‌جمهوری آمریکا را دشمن درجه یک ایران معرفی می‌کنند و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیروی معتدل به شمار می‌آید و ترامپ هم کسی است که در مقابل وسوسه‌های بولتون، مقاومت می‌کند. چند خبر غیررسمی و گمانه‌زنی جراید آمریکایی، بهانه‌ای به دست روزنامه‌ها داده تا در این محاصره اقتصادی و نظامی کشور، گزارش‌های خوشبینانه‌ای بنویسند از اینکه ممکن است، بولتون برکنار شود و بحران ایران و آمریکا به خیر و خوشی به آخر برسد.

گزارش اول روزنامه جوان از تفرقه در تیم ترامپ خبر داده و از قول رسانه‌های آمریکایی نوشته که روزی نیست که بین پومپئو و بولتون مشاجره نباشد و ترامپ هم از عقاید جنگ‌طلبانه مشاورش به ستوه آمده و جایی گفته اگر فرمان به دست بولتون بود، آمریکا الان در چند نقطه دنیا در حال جنگ بود. جوان احتمال داده به زودی بولتون برکنار شود چرا که پومپئو در سفر اخیرش به عراق به رییس‌جمهوری این کشور گفته که ترامپ فقط می‌خواهد یک قرارداد هسته‌ای دیگر با ایران ببندد تا در انتخابات آینده، این معاهده را به نام خودش بزند.

احتمال برکناری جان بولتون، خبر خوش احتمالی روزنامه‌های امروز است و یادداشت‌نویسان هم سعی کرده‌اند تا همه تقصیر تنش بین ایران و آمریکا را به گردن بولتون بیندازند.

سعید عابد پور در روزنامه اعتماد از تهاجم تبلیغاتی بولتون نوشته و ابراز کرده که تبلیغاتی که بولتون به راه انداخته مثل روزهای قبل از حمله آمریکا به عراق است که دولت آمریکا می‌خواست به افکار عمومی جهان بقبولاند که عراق سلاح‌های کشتار جمعی دارد.

به اعتقاد نویسنده اعتماد، این روزها هم تبلیغاتی در جریان است تا ایران‌هراسی به راه بیندازد و مثلا کشته شدن صدها سرباز آمریکایی را در عراق به گردن ایران انداخته و یا اعلام می‌کنند ایران موشک‌هایش را در سواحل خلیج‌فارس مستقر کرده است.

گویا وضعیت ایران طوری است که مسائل داخلی آمریکا هم به روزنامه‌ها ربط مستقیم پیدا می‌کند؛ از بولتون بگذریم و به داخل کشور برگردیم و به قول روزنامه اعتماد از حیاط دولت خبری بگیریم.

دیروز دولت لایحه شفافیت را به تصویب رساند که قرار است تا سازمان‌های دولتی، اختیارات و بخشنامه‌ها و هر آنچه که مربوط به تکالیفشان در قبال مردم می‌شود را شفاف‌سازی کنند. محمد فاضلی در روزنامه ایران، تصویب این لایحه را یک موفقیت کوچک ارزیابی کرده که در این فضای غیر شفاف، قدمی رو به جلوست و حداقل باعث می‌شود بخشی از قوانین سلامت اداری دوباره‌خوانی شود. راستش را بخواهید از مفاد این لایحه در مطبوعات خبری نیست و فعلا غیر شفاف است .

امروز ایران اعلام کرد که در راستای اولتیماتومی که به اروپایی‌ها داده، بخشی از تعهدات برجامی‌اش را کنار گذاشته است و جالب اینکه این تصمیم آنقدرها در جراید جدی گرفته نشده و با این حساب معلوم نیست اروپایی‌ها چه قدر این اقدام و ضرب‌الاجل ایران را جدی می‌گیرند. برویم سر وقت روزنامه‌خوانی در آخرین روز کاری هفته.

دیپلماسی آمریکا تا این حد بی‌ادبانه نبوده است  

ترامپ و مشاوران افراطی‌اش، خاورمیانه را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند و باید بدانند اگر این انبار باروت منفجر شود، اولین کسی که خسارت می‌بیند آمریکایی‌ها هستند و بعد هم متحدان آن‌ها در منطقه.

پیروز مجتهدزاده با بیان آنچه آمد، تصریح کرده که سیاست خارجی آمریکا تا به حال این قدر بی‌ادبانه نبوده است.

این کارشناس امور بین‌الملل ادامه داده که وزیر خارجه آمریکا به ایران پیام رسانده که آمریکا دنبال جنگ نیست و فقط می‌خواهد به یک معاهده تازه اتمی دست پیدا کند، با این حال باید از وزیر خارجه آمریکا پرسید پس آن شروط دوازده‌گانه چیست و مگر نه اینکه در معاهده برجام جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا و اوباما نقش مستقیم داشتند.

این استاد دانشگاه این را هم گفته که نمی‌توان به آمریکایی‌ها که به راحتی از یک تعهد بین‌المللی خارج می شوند، اعتماد کرد.

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای برخی از نمایندگان

در ماه‌های آخر عمر مجلس و نزدیک شدن به فصل انتخابات به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان برای اینکه از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان در دوره بعد عبور کنند، موضع‌گیری‌های کاملا مخالف آنچه تا به حال می‌گفته‌اند را ابراز می‌کنند، بلکه از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.

در گزارش آفتاب البته نام نمایندگانی که چرخش ۱۸۰ درجه‌ای کرده‌اند، برده نشده اما می‌توان گفت این نمایندگان اصلاح‌طلب به شمار می‌روند وگرنه اصول‌گرایان چندان مشکلی با گزینش شورای نگهبان ندارند.

آفتاب نوشته که این هم معضلی است که در وقت انتخابات اصول‌گرایان برای رای آوردن، مواضع اصلاح‌طلبانه می‌گیرند و در ماه‌های پایانی مجلس، اصلاح‌طلبان به شکل اصول‌گرایان در می‌آیند.

نعمت احمدی، حقوقدان هم در این باره به آفتاب گفته که اگر واقعا نمایندگان بنابر قانون اساسی در اظهاراتشان در مجلس آزاد بودند، این دوگانگی چهره را شاهد نبودیم.

چرا می‌ترسانید

چند روزی است که کیهان شمشیر از رو بسته و به سیم آخر زده و در صفحه اول در حمایت از حملات انصارالله یمن، تیتر می‌زند و گزارش می‌نویسد. امروز هم در صفحه اول کیهان می‌خوانیم که «برجک سعودی‌ها پرید» و زیر تیتر هم آمده «مراکز حساس امارات در تیررس انصارالله یمن».

مواضع تند و تیز کیهان بازتاب‌های گسترده پیدا کرده و روزنامه‌های اصلاح‌طلب، کیهان را به نادیده گرفتن منافع ملی متهم کردند. یادداشت جعفر بلوری با عنوان «چرا می‌ترسانید» پاسخی است به این نقدها.

جعفر بلوری نوشته که تیم جدید حاکمان کاخ سفید از حربه ترس برای نفوذ در کشورهای مستقل استفاده می‌کنند و در داخل ایران هم برخی ترسیده‌اند و می‌خواهند دیگران را هم بترسانند. این در حالی است که انصارالله یمن که کشورشان را سعودی‌ها با خاک یکسان کرده‌اند، در کمال شجاعت عملیات پهبادی موثری انجام داده‌اند و به منافع نفتی عربستان حمله کردند.

نویسنده کیهان ادامه داده که وقتی سایه جنگ بر سر کشور افتاد باید با شجاعت برخورد کرد و نه اینکه دنبال مذاکره‌ای بود که هدفش خلع موشکی ایران است و نباید سلاح را در شرایط جنگی تقدیم دشمن کرد.

به نوشته بلوری تمام بدبختی‌های اقتصادی ایران هم به خاطر همین مسالمت‌جویی و ترس و لبخند شش ساله دولت به اروپا و آمریکاست و گفتن از منافع ملی و این قبیل حرف‌ها هم چیزی جز پنهان کردن این ترس نیست.

سربرهنگی و جنبش به اصطلاح دانشجویی

هفته‌ای که گذشت در دانشگاه تهران گروهی از دانشجویان در مخالفت با حجاب اجباری و حراست دانشگاه که گویا متعرض دختران به بهانه بدحجابی شده بود، اعتراض کردند که به زد و خورد با بسیجی‌ها ختم شد. حالا روزنامه رسالت در سرمقاله‌اش به این اتفاق بی‌سابقه پرداخته و نوشته که معلوم نیست این دانشجوها چه کسانی هستند که اولویتشان «سر برهنگی» دخترها است.

حامد حاجی حیدری نوشته که عده‌ای دانشجو در این وضعیت که مردم زیر فشار اقتصادی هستند و کشور در تنش با آمریکا است، از بی حجابی و سر برهنگی دفاع می‌کنند و می‌خواهند تا «شهوت سالاری» را در دانشگاه حکمفرما کنند.

این طور که نویسنده رسالت نوشته جامعه همچنان غیرت تند و تیزی دارد و نمی‌گذارد تا عده‌ای جنبش به اصطلاح دانشجویی به راه بیندازند که هدفش «سر برهنگی» است.

تولید چین با برچسب ایرانی  

حسین کریمی در یادداشتی به بررسی چرایی افزایش قیمت خودرو و قطعات یدکی پرداخته و نوشته که در سال‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان قطعه خودرو به جای تولید، قطعات را از چین وارد می‌کردند و برچسب ساخت ایران بر آن می‌زدند و به شرکت‌های خودروسازی می‌فروختند.

سردبیر آفتاب اقتصادی ادامه داده که حالا با افزایش نرخ ارز، دیگر واردات مقرون به صرفه نیست و همین شده که قیمت قطعات یدکی در بازار بالا رفته است، هر چند به زعم بعضی از کارشناسان، فرصت خوبی برای تولید به وجود آمده است.

با این حال قطعه‌سازان همچنان برای افزایش قیمت بهانه دارند که باید مواد اولیه را از خارج بیاورند و گرانی به دلیل رشد قیمت مواد اولیه است.

به نوشته کریمی، شکافی که بین عرضه و تقاضا به وجود آمده، پای دلالان را هم به بازار باز کرده و قیمت‌ها به صورت تصنعی افزایش پیدا کرده و راهکار این است که خودروسازان عرضه مستقیم را از سایت‌های فروش و فقط به مصرف‌کنندگان واقعی، شروع کنند.

چوب لای چرخ دوچرخه‌سواری زنان

دادستان اصفهان به نیروی انتظامی این شهر دستور داده تا با دوچرخه‌سواری زنان برخورد شود و از این به بعد دوچرخه‌سواری بانوان در اصفهان ممنوع است.

ستاره لطفی در گزارشی این کار را خلاف قانون دانسته و نوشته که دوچرخه‌سواری زنان در تمام کشور منع قانونی ندارد و هرچند که همیشه مخالفانی داشته و در مشهد امامان جمعه بارها علیه آن موضع گرفته‌اند.

این طور که همدلی نوشته دوچرخه‌سواری زنان در بیشتر شهرها بی‌مانع انجام می‌شود و حتی تیم ملی دوچرخه‌سواری زنان هم فعال است و برای همین تصمیم دادستانی اصفهان از این رو که پای نهاد انتظامی را به میان کشیده است، بی‌سابقه است.

نویسنده همدلی یادآور شده که حقوق احقاق نشده زنان بی‌شمار است و در بین این حقوق معوقه، دوچرخه‌سواری از اولویت‌ها نیست اما می‌توان گفت که این حق سلب شده اخیر، نشان می‌دهد آنجا که منع قانونی وجود ندارد هم حقوق زنان نادیده گرفته می‌شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More