شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ خرداد

چه کسی امنیت زنان را نمی‌خواهد

 

 

با این‌که آمریکا و بریتانیا اعلام کرده‌اند ایران عامل حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان بوده است، با این حال نه ژاپنی‌ها که نفتکش‌ها به آن‌ها تعلق داشت و نه دیگر کشورهای اروپایی، ادله آمریکا را کافی ندانسته‌اند. البته کشورهای عربی منطقه ایران را متهم اصلی می‌دانند و عربستان سعودی مدعی شده است ایرانی‌ها هم به نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفرش توهین کرده‌اند و هم در خرابکاری در دریای عمان دست داشته‌اند. حالا، روزنامه آفتاب گزارشی داده با عنوان «عربستان؛ کاسه داغ‌تر از آش» و نوشته است سعودی‌ها می‌خواهند میزان دشمنی با ایران را افزایش دهند، وگرنه پاسخ شفاف به پیامی که نخست‌وزیر ژاپن آورده بود در عرف دیپلماتیک توهین تلقی نمی‌شود و درباره انفجار نفتکش‌ها نیز مدرک مستدلی برای دخالت ایران در کار نیست. هرچه هست، روزنامه‌های امروز آن‌قدر‌ها به بحران ایران و آمریکا نپرداخته‌اند و بحران اقتصادی کشور را جایگزینش کرده‌اند.  

روزنامه اسکناس به اوضاع بد صنعت خودرو پرداخته است که نه قطعه‌سازانش پول دارند و نه خودرو‌سازان قطعه، آفتاب اقتصادی از گرانی لبنیات نوشته و این‌که شیر و پنیر هم از سفره ایرانی‌ها پرواز کرده است. روزنامه اعتماد البته یک پنجره امید باز کرده و با تیتر«به اوراسیا ملحق می‌شویم» از پیوستن ایران به جامعه اقتصادی شانگهای خبر داده است.

حسن هانی‌زاده در اعتماد نوشته که شانگهای از اتحادیه اروپا مهم‌تر است و اگر ایران به این سازمان بپیوندد، می‌تواند در حوزه انرژی اثر‌گذار باشد و با احتساب این‌که در بازار شانگهای دلار نقش کمی دارد، این جامعه اقتصادی پشتوانه خوبی برای مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکاست.  

از محمد‌باقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، هم برایتان بگوییم که یکباره به جوانان پیام داده و از آن‌ها خواسته است با توجه به شرایط خطیر کشور در انتخابات پیش روی مجلس شرکت کنند و مجلسی نوین بسازنند.

روزنامه‌های اصول‌گرا این پیام قالیباف را در همان صفحه اول پوشش داده‌اند و محسن پیرهادی در رسالت نوشته که گفته‌های قالیباف مانیفست نو‌ اصول‌گرایی است و روش مدیریتی قالیباف همیشه عدالت‌محور و جوان‌گرا بوده است. اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب به این حرف‌ها بهایی نداده‌اند و همدلی نوشته است قالیباف که همیشه در انتخابات ریاست جمهوری بازنده بود حالا عزم نمایندگی مجلس کرده است.

این چند کلمه را هم از روزنامه کیهان بشنویم که درباره کتک خوردن یکی از خانم‌های آمر به معروف در گیلان گزارشی نوشته است. در گیلان، زنی که به دختران تذکر می‌داد حجابشان را حفظ کنند، مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته و حالا کیهان وا اسفاها سر داده است که چطور شد به این‌جا رسیدیم و اگر مسئولان با بد‌حجابی و بی‌حجابی برخورد می‌کردند، کسی جرات نداشت با یک آمر به معروف این‌طور برخورد کند.

کوچک شدن چهار درصدی کیک اقتصاد ایران

 

 

وحید شقاقی، اقتصاد‌دان، در گفت‌و‌گو با آرمان از وضعیت اقتصادی ایران گفته و این‌که در سال ۹۷، اقتصاد کشور ۴ درصد رشد منفی داشته و کیک اقتصادی کوچک‌تر شده است.  

این استاد دانشگاه سال ۹۸ را تاریک‌ترین سال اقتصادی ایران دانسته و گفته است دور از ذهن نیست امسال رشد منفی به ۱۰ درصد برسد، اما این نوید را داده است که وضعیت از این بدتر نخواهد شد و این کف سقوط اقتصادی ایران است.  

شقاقی توضیح داده است که از سال ۱۴۰۰ رشد مثبت اقتصادی آغاز خواهد شد، چرا که فشار تحریم‌ها تخلیه می‌شود و با این‌که مسئولان برنامه مشخصی برای مقابله با تحریم‌ها و بهبود فضای کسب‌و‌کار ندارند، اما ظرفیت‌های اقتصادی کشور به گونه‌ای است که می‌توان به گذر از این اوضاع آشفته امید داشت.

آمریکا دنبال بهانه می‌گردد

 

 

آمریکا و انگلستان ایران را به دست داشتن در حملات علیه نفتکش‌ها در دریای عمان متهم کردند و ایران دیپلماسی قوی در قبال این اتهام‌ها اتخاذ نکرده است.  

علی بیگدلی با انتقاد از وزارت خارجه، نوشته است نباید دست روی دست گذاشت و فقط به بیان این‌که ایران به خدمه این دو کشتی سانحه‌دیده کمک کرده است اکتفا کرد.  

این کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرده است که آمریکایی‌ها نیروهایشان را در منطقه افزایش داده‌اند و امکان دارد با ایران برخورد کنند و در شرایط فعلی نباید هیچ بهانه‌ای دست آمریکا داد.  

این‌طور که بیگدلی گفته است، انگلستان به دلیل خروج از اتحادیه اروپا سعی دارد به آمریکا نزدیک شود و از سویی، انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به نحوه برخورد ترامپ با ایران گره خورده است و همین شرایط حساسی می‌سازد که لازم است ایران دیپلماسی فعالی در پیش بگیرد.

قطعه‌سازان پول ندارند، خودرو‌سازان قطعه

 

 

با این‌که آرامش نسبی بر بازار خودرو حاکم است و پس از افزایش نجومی قیمت خودرو، حالا بازار شاهد شکسته شدن قیمت‌هاست، با این حال صنعت خودرو‌سازی با مشکلات بزرگی روبه‌روست و کمبود قطعات الکترونیک برای ساخت ماشین و تحریم‌های بین‌المللی آینده این صنعت داخلی را با ابهام مواجه کرده است.  

به گزارش اسکناس، قطعه‌سازهای طرفِ قرارداد با دو شرکت سایپا و ایران خودرو به دلیل پرداخت نشدن هزینه‌ها در آستانه ورشکستگی‌اند و توان ساخت قطعات خودرو را ندارند و این در حالی است که از ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که بانک مرکزی برای تادیه بدهی‌های قطعه‌سازها در نظر گرفته بود، فقط ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

روسیه و تعهداتش

 

 

رضا زندی در سرمقاله اعتماد، با عنوان «فصل عمل» به روابط ایران و روسیه پرداخته و نوشته است آنچه دو کشور ایران و روسیه را در مرحله فعلی به هم نزدیک کرده تحریم‌های آمریکاست. آمریکایی‌ها بخشی از روابط تجاری‌شان با روس‌ها را تحریم کرده‌اند و سهمگین‌ترین تحریم‌ها را در مورد ایران اجرایی کرده‌اند.  

قرار است در هفته جاری، کمیسیون همکاری‌های ایران و روسیه در اصفهان به رایزنی درباره آینده روابط اقتصادی دو کشور بپردازد، اما رضا زندی معتقد است روس‌ها در اجرای تعهداتشان تاخیر دارند و مثلا دو سال پیش قرارداد خرید نفت ایران را بسته‌اند و هنوز آن را عملی نکرده‌اند.  

نویسنده اعتماد به عضویت احتمالی ایران در سازمان اقتصادی شانگهای هم اشاره کرده و نوشته است گرچه این رابطه با شرق می‌تواند راهی برای فرار از تحریم‌ها باشد و زمینه خرید‌و‌فروش ۸۰۰ قلم کالا را فراهم کند، تا زمانی که منافع و چگونگی تعهدات به صورت مشخصی معین نشود، راه به جایی نخواهد برد

چه کسی امنیت زنان را نمی‌خواهد

 

 

لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت پنج سالی است که در کش‌و‌قوس بررسی است و اخیرا قرار شده بعد از بررسی قوه قضاییه، به مجلس فرستاده شود، اما گویا دستگاه قضایی ۹۳ ماده‌ای را که دولت در این لایحه گنجانده بود به ۵۳ ماده کاهش داده است.  

بخش مهمی از لایحه تامین امنیت زنان به خشونت‌های خیابانی و متلک‌پرانی و القاب جنسی می‌پردازد که مردان در محیط کار و عمومی به زنان نسبت می‌دهند و امنیت روانی زنان را تهدید می‌کند.  

همدلی گزارش داده است که مخالفان این لایحه معتقدند در این مجموعه جزایی درباره مردان بیش از حد جرم‌انگاری شده و حتی برخی زنان مجلس که قرار است مدافع حقوق زنان باشند از درِ مخالفت بر‌آمده‌اند و معتقدند این نوع قوانین باعث می‌شود زنان از وظایف ذاتی‌شان، که لابد خانه‌داری و فرزند‌‌آوری است، شانه خالی کنند.  

به نوشته همدلی، قوانین ایران در مورد تامین امنیت زنان از کشورهای همسایه عقب‌تر است و در حالی که زنان عربستان سعودی بعد از روی کار آمدن بن‌سلمان، از حقوقی برخوردار شدند که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود، لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان در ایران همچنان خاک می‌خورد.  

حتی در افغانستان هم با وجود جنگ داخلی و حضور گروه‌های بنیاد‌گرا، قوانینی برای حراست از حقوق زنان در محیط عمومی به تصویب رسیده است. حالا باید دید آیا این لایحه که حقوق حداقلی را برای زنان تامین می‌کند در مجلس تصویب می‌شود یا نه‌؟

سیاست را دوست ندارم

 

 

این روزها، فیلم «ما همه با هم هستیم» بر پرده سینماست؛ فیلمی که نامش شعار معترضان به انتخابات سال ۸۸ است و بیشتر از خود فیلم مورد توجه قرار گرفته است.  

کمال تبریزی، کارگردان «ما همه با هم هستیم»، در مصاحبه کوتاهی با صبا گفته است این فیلم آن‌قدرها سیاسی نیست و بیشتر اجتماعی است.  

این کارگردان سینما گفته است این روزها مردم با هم نیستند و زیر این فشار اقتصادی هر کسی سعی دارد گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و به فکر خودش باشد.  

تبریزی با بیان این‌که سیاست را دوست ندارد، گفته است وقتی فیلمنامه «ما همه با هستیم» را می‌نوشت، فکر نمی‌کرد اوضاع اقتصادی تا این حد وخیم شود و فانتزی فیلم به واقعیت برسد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More