شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چرخه خشونت را متوقف کنید

خبر انفجار در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد و توییت تهدید‌آمیز ترامپ که گفته است اگر ایران خواهان جنگ است، کارش تمام است به روزنامه‌ها نرسیده است، وگرنه امروز عکس ترامپ و سفارت آمریکا روی صفحه اول بود و ما هم برای شما از رجز‌خوانی برخی برای آمریکا و ترس‌و ‌لرز بعضی از جنگ و خونریزی روایت می‌کردیم.  

خبر مهم دیروز و افزایش تنش در منطقه به وقت چاپ روزنامه‌ها نرسید و بازتابی نداشت، اما شرایط بحرانی کشور به‌اندازه کافی خبرساز است و یادداشت‌نویس‌های مطبوعاتی سعی کرده‌اند به همه مقامات هشدار دهند که این حال‌و‌ روز تداوم پیدا نمی‌کند.  

انتقاد از روحانی بالا گرفته است و زمزمه‌هایی از استعفای رییس‌جمهوری شنیده می‌شود و در مجلس، جمعی از اصول‌گراها خواهان طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری شده‌اند.

علی صوفی، که زمانی وزیر تعاون در دولت محمد خاتمی بود، با اشاره به موقعیت متزلزل روحانی، در روزنامه آفتاب، یادداشتی نوشته است و از رییس‌جمهوری گلایه کرده که دولت را رها کرده و کارها را به رییس دفترش، محمود واعظی، سپرده است و این در حالی است که مردم به او رای داده‌اند، نه واعظی.

وزیر اسبق ادامه داده است که اگر روحانی اعتقاد دارد اختیاراتش کم و دستش بسته است، چرا قبول مسئولیت کرد و چرا از اصلاح‌طلب‌ها خواست همه حیثیتشان را برای رای آوردنش هزینه کنند.

در این گیر‌و‌دار، اصول‌گراهای مجلس قصد دارند وزیر نفت را استیضاح کنند و حرفشان این است که بیژن زنگنه و تیم همراهش در وزارتخانه نتوانسته‌اند آرایش جنگی بگیرند و به کارِ این روزهای تحریم نمی‌آیند.  

این‌طور که روزنامه آرمان گزارش داده است این استیضاح اما ریشه شخصی دارد و هدایت‌الله خادمی، که سر‌دسته نمایندگان معترض به زنگنه است، از وزیر نفت کینه دارد، چرا که باعث کناره‌گیری آقای نماینده از شرکت حفاری نفت شمال شده است.  

اما به نظر می‌رسد اوضاع بدتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و علیرضا صدقی در سرمقاله روزنامه ابتکار با عنوان «جامعه را دریابیم» به مسئولان هشدار داده است که دیگر شیوه‌های قدیمی و سنتی در اداره کشور جوابگو نیست و کشور نیازمند تحول اساسی است، وگرنه مردم به‌کلی از نظام نا‌امید می‌شوند و جامعه ایران به‌زودی دچار رادیکالیزمی افسار‌گسیخته خواهد شد.

از کیهان بشنویم که سعی می‌کند از هر حادثه‌ای حربه‌ای برای حمله به دولت و اصلاح‌طلب‌ها بسازد. گویا پورشه‌سواری در تهران با خودروی گرانقیمتش جوانی ۲۳ ساله را زیر گرفته و متاسفانه مصدوم فوت شده است. بعد از این حادثه، یکی از سر‌نشینان پورشه به توقیف ماشین از سوی پلیس اعتراض کرده و گفته است پولش داریم و دیه را می‌دهیم.  

کیهان نوشته وقاحت پورشه‌سوارها سرریز عملکرد دولت و وزرای ثروتمند است که در قبال همه اشتباهاتشان از مردم عذر‌خواهی نمی‌کنند و انگار از خلایق طلبکارند.

شرکت در انتخابات به‌شرط تاثیر‌گذاری

 

با این‌که انتخابات مجلس شورای اسلامی اواخر امسال برگزار می‌شود، به نوشته ابتکار، فضای سیاسی خموده است و احزاب و جریان‌های سیاسی رغبتی برای ورود به انتخابات ندارند. ابتکار سراغ عبد‌الواحد موسوی لاری، وزیر اسبق کشور، رفته و دلایل این بی‌رونقی بازار سیاست را از او جویا شده است.  

وزیر کشور دولت اصلاحات گفته است اصول‌گراها انتخابات دو سال بعد ریاست جمهوری را نشانه رفته‌اند و انتخابات مجلس در شرایط فعلی کشور در اولویت نیست.  

این اصلاح‌طلب محافظه‌کار ادامه داده است که شرکت در انتخابات به‌شرطی است که بتوان تاثیر‌گذار بود و اصلاح‌طلب‌ها بتوانند پاسخگوی بدنه اجتماع باشند، در غیر این‌ صورت، دلیلی برای شرکت در انتخابات نیست.  

موسوی لاری این را هم افزوده است که اصلاح‌طلب‌ها هنوز برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات تصمیمی نگرفته‌اند.

مذاکره در دنیای وارونه

ایران پس از چند سال مذاکره فشرده و سخت، با قدرت‌های جهانی به توافق برجام رسید و یکباره دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار آمد و زیر این توافق زد. حالا، ترامپ که توافق برجام را کنار گذاشته است حرف از مذاکره می‌زند و ایران را متهم می‌کند که اهل مذاکره نیست و این یعنی دنیای وارونه.  

عباس عبدی با بیان آنچه خواندید، ادامه داده که جالب است برخی از مردم ایران هم می‌گویند چرا مذاکره نمی‌کنیم و این دلیلش بازگو نکردن نقاط قوت مذاکره قبلی و مواضع درست پیشین است.  

نویسنده اعتماد ادامه داده وقتی آمریکا جان بولتون، که یک جنگ‌طلب مادر‌زاد است و از مجاهدین خلق حقوق می‌گیرد، به مشاوره امنیت ملی انتخاب شده است، دیگر چه جای مذاکره‌ای می‌ماند.  

این فعال سیاسی در آخر نوشته برجام تمامی مسائل هسته‌ای را حل کرده است و دیگر دلیلی برای مذاکره درباره فعالیت‌های هسته‌ای نیست و مصالحه و توان نظامی و دفاعی ایران هم قابل مذاکره نیست.

اگر دولت روحانی نبود، شرایط سخت‌تر بود

 

رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد دولت روحانی، با پذیرش این‌که سرمایه اجتماعی روحانی و جمعیت حامی‌های رییس‌جمهوری کاهش پیدا کرده، به آرمان گفته این وضعیت ناشی از فشارهای اقتصادی و کوچک شدن سفره مردم است.  

وزیر ارشاد گفته اوضاع بحرانی فعلی با تحریم و وقوع پدیده ترامپیسم در خاورمیانه و خروج آمریکا از برجام به کشور تحمیل شده است و این شرایط، انتخاب دولت نیست.  

صالحی درباره سیاست‌های داخلی معتقد است کشور نیازمند بازنگری ساختاری است تا تمام ارکان حاکمیت با هم هماهنگ باشند و این‌طور نشود جناحی که در انتخابات باخته است همچنان چوب لای چرخ دولت بگذارد و مردم را دلزده از رقابت‌های سیاسی کند.  

وزیر ارشاد رادیکالیزم سیاسی را خطرناک‌ترین اتفاق در آینده کشور دانسته و گفته است می‌ترسد ایران دوباره گرفتار فردی همچون محمود احمدی‌نژاد شود.

روحانی آخرین رییس‌جمهوری

 

در حالی که روحانی از اختیارات محدود رییس‌جمهوری شکوه دارد، برخی از اصول‌گراها معتقدند اصلا نظام ریاستی در ایران جواب نمی‌دهد و باید به سمت نظام پارلمانی حرکت کرد، البته رهبر جمهوری اسلامی ایران هم سربسته این بحث را چند سال پیش مطرح کرد و علاقه‌اش به حذف رییس‌جمهوری را نشان داد.

حالا روزنامه اصول‌گرای رسالت، در گفت‌و‌گو با چند نفر از فعالان سیاسی، درباره نظام سیاسی کشور نظر‌خواهی کرده است.  

در این‌باره، حسین کنعانی مقدم، از فعالان سیاسی اصول‌گرا، به رسالت گفته نظام ریاستی ناکارآمد است، چرا که رییس‌جمهوری به مجلس پاسخگو نیست.  

این فعال سیاسی تصریح کرده حسن روحانی آخرین رییس‌جمهوری است و نظام به سمت انتخاب نخست‌وزیر پیش می‌رود.

واردات اتوبوس دست دوم به کام کاسبان تحریم  

 

در پی تحریم و از‌ کار‌ افتادن چرخ تولید داخلی خودروهای سنگین، اخیرا برخی از خودرو‌سازها و دلال‌ها به دنبال واردات اتوبوس دست دوم به کشورند.  

امیر‌حسین کاکایی، کارشناس خودرو، این تصمیم را برای کشور بسیار پرهزینه دانسته و گفته است اتوبوس را باید از کارخانه سازنده خرید و اتوبوس‌های دست دومی که از سوی خودروساز پشتیبانی نمی‌شوند، چند سال بعد هزینه سنگینی را بر کشور تحمیل می‌کنند.  

به گفته این کارشناس، دلال‌ها با نصب فیلتر دوده، اتوبوس‌ها را در تست فنی استاندارد نشان می‌دهند و دو روز بعد، این فیلترها از کار می‌افتد و نقص ماشین نمایان می‌شود و این کار نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود.

چرخه خشونت را متوقف کنید

 

دیروز، طرح تشدید مجازات عاملان اسید‌پاشی به صحن مجلس آمد و برخی از قربانی‌های اسید‌پاشی به همین مناسبت در مجلس حضور داشتند.  

قرار است مجازات کسانی که اقدام به اسید‌پاشی کرده‌اند و با این کار زیبایی و سلامت قربانی‌ها را دچار صدمات جبران‌ناپذیری می‌کنند تا اشد مجازات و اعدام افزایش یابد. جلسه دیروز مجلس اما حاشیه‌ای هم داشت و زهرا سعیدی، نماینده اصول‌گرای مبارکه، خطاب به مرضیه ابراهیمی، دختر اصفهانی که نیمی از صورتش در اسید‌پاشی شخصی ناشناس آسیب دید، گفت: «تو قسر در رفتی که اسیدپاش اسید را به نیمی از صورتت پاشید.»

مرضیه ابراهیمی هم با‌تعجب به این نماینده گفته متاسف است که شهر مبارکه چنین نماینده‌ای دارد.

خانم نماینده حرفش را رفع‌و‌رجوع کرده و گفته است مجلس مجازات اعدام برای اسید‌پاش‌ها در نظر می‌گیرد.

اما قربانی اسید‌پاشی می‌گوید نه اعدام می‌خواهد نه قصاص، بلکه حبس ابد عادلانه‌تر است و باید این چرخه خشونت را جایی متوقف کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More