شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۰ اردیبهشت

چرا وزیر کشور پس از آبان استیضاح نشد؟

روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «۶ استان در وضعیت قرمز و هشدار کرونا» نوشت که خوزستان همچنان در وضعیت قرمز است و استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب استان کرمان، جنوب استان سیستان و بلوچستان و کرمانشاه نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. 

دزفول بحرانی‌ترین شهر جنوب کشور است و پس از اهواز، بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را در خوزستان دارد. روزنامه بهار از روند افزایشی ابتلا به کرونا در جنوب کشور گزارش داده و نوشته «وضعیت هشدار خوزستان به‌خاطر کمبودهای پزشکی» است. 

مسئولان استان‌های قرمز بر این باورند که مردم دیگر به فاصله‌گذاری اجتماعی چندان توجه نمی‌کنند. این در شرایطی است که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، تا بعد از عید فطر ۹۰ درصد محدودیت فعالیت‌های اصناف و موسسه‌ها برداشته می‌شود. آرمان ملی موضوع بازگشایی اصناف پرخطر مثل هتل‌ها، رستوران‌ها، دندانپزشکی‌ها و دیگر مشاغل پرخطر را سرآغازی برای شیوع بیشتر کرونا در کشور می‌داند. نبودِ محدودیت برای تعطیلات عید فطر از دلایل نگرانی کارشناسان بهداشتی است.

پنج نفتکش ایرانی در مسیر ونزوئلا در حرکت‌اند و مقام‌های ایران برای آمریکا خط و نشان می‌کشند و روزنامه‌ها این مبارزطلبی‌های ایران را به صفحه نخست آورده‌اند، از جمله این گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت، را که «همه گزینه‌ها برای واکنش به آمریکا روی میز است». 

به نوشته جهان صنعت، در موضوع رویارویی در کاراییب، برخی کارشناسان مثل علی بیگدلی معتقدند ترامپ برای نمایش قدرت هم که شده است، علیه نفتکش ایرانی اقدام می‌کند و درگیری احتمالی اصلا به نفع ایران نیست و بهتر است ایران جانب احتیاط را رعایت کند و حتی اگر آمریکا کاری کرد، دست به اقدام متقابل نزند. 

پیش از این، علی مطهری در نطق خود در مجلس دهم گفته بود وزیر کشور مقصر اصلی در حوادث آبان‌ماه بود که به کشته شدن تعدادی از هموطنان منجر شد، برخی نمایندگان خواستار استیضاح او شدند و با وجود به حد نصاب رسیدن، رییس مجلس اجازه طرح استیضاح را نداد. 

اکنون، وزارت کشور و معاون عبدالرضا رحمانی فضلی در نامه‌ای، به انتقادهای مطهری واکنش نشان داده‌اند، واکنشی که از نگاه روزنامه‌ها بدعتی تازه بود. وزیر کشور گفته است اگر علی مطهری مدرک ارائه نکند، از او شکایت می‌کند.  آرمان ملی این واکنش را با تیتر «تهدید به شکایت به‌جای شفاف‌سازی» منعکس کرد و از قول کواکبیان نوشت که پاسخ وزارت کشور به نطق مطهری بدعت جدیدی در مجلس بود.

چرا وزیر کشور پس از آبان استیضاح نشد؟

دست‌کم ۱۸ نفر از استیضاح‌کنندگان بخش زیادی از تقصیر وقایع آبان‌ماه را متوجه وزیر کشور می‌دانستند و حتی توضیح‌های وزیر در جلسات خصوصی آن‌ها را برای استیضاح مصمم‌تر کرده بود. شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مجلس، در توضیح جلسه با وزیر کشور، به شرق گفته بود که از توضیح‌های وزیر و معاون نیروی انتظامی متوجه شدیم که می‌توانستند جلوی خونریزی را بگیرند اما نکردند. 

شرق پاسخی ندارد به این‌که چرا علی‌رغم چند بار تلاش نمایندگان برای استیضاح رحمانی فضلی، هرگز پای وزیر برای استیضاح به صحن نرسید یا به تعبیر نمایندگان، نگذاشتند برسد.

آبان ۹۸ و سوال‌های تاریخی مردم

نعمت احمدی، حقوقدان، در سرمقاله آرمان ملی نوشته است که وقایع آبان‌ماه ۱۳۹۸ از حافظه تاریخی مردم ایران پاک نخواهد شد و هرچه برخورد با این مساله سلبی‌تر باشد و مسئولان گامی در جهت شفاف‌سازی و رفع ابهام‌ها بر‌ندارند، سوال‌های افکار عمومی بیشتر خواهد شد. 

این حقوقدان ادعای وزیر کشور مبنی بر شکایت از علی مطهری را غیرقانونی خواند، چرا که بنا بر اصل‌های ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، نمی‌توان نمایندگان را به سبب اظهار‌نظری که کرده‌اند تعقیب یا توقیف کرد. 

احمدی معتقد است سوال‌های افکار عمومی از وزیر کشور متعدد است، از تعداد جانباختگان گرفته تا نحوه رفتار با بازماندگان، حال اگر حکومت پاسخ‌های مستدل به مردم ندهد، این پرسش‌ها در حافظه تاریخی جامعه خواهد ماند.  

 

چیزی به نام منطقه سفید وجود ندارد

محمد‌رضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران، در گفت‌و‌گو با ستاره صبح گفته است «چیزی به نام منطقه سفید وجود ندارد» و ویروس می‌تواند به‌راحتی از طریق ذرات معلق هوا یا حشرات از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا شود. 

به گفته محبوب‌فر، اگر فرصت‌سوزی‌ها و سردرگمی مسئولان، اولویت‌دهی معیشت بر جان، ایمنی گله‌ای هم‌زمان با نافرمانی مدنی در رعایت بهداشت فردی و عمومی به همین روال ادامه داشته باشد، در تابستان و پاییز امسال شاهد موج سوم و چهارم این بیماری در کشور خواهیم بود که تلفات و پیامدهای بیشتری به دنبال خواهد داشت. 

از نگاه این کارشناس، مشکلات در حوزه اقتصاد و سلامت، مربوط به تحریم‌ها نیست، بلکه ناشی از نبود اراده سیاسی حکومت است. به باور محبوب‌فر، آثار تحریم‌ها حدود ۲۰ درصد است و نمی‌توان تحریم‌ها را مقصر نابسامانی کشور دانست. 

محبوب‌فر همچنین افزود پنهان‌کاری در ارائه آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا سبب می‌شود بخش عظیمی از جامعه بیماری را جدی نگیرد. او درباره پیامدهای روحی و روانی کرونا هشدار داده و گفته است در ماه‌های آینده، خشونت در محیط خانواده و جامعه افزایش خواهد یافت. 

مصاحبه محبوب‌فر حاوی نکات مهمی است اما ستاره صبح ترجیح داده است این نکته را تیتر کند که «ویروس کرونا از ابتدا تا‌کنون ۳۸ بار جهش یافته و علائم متفاوت از خود نشان داده است».

سناریوهای محتمل پیش روی نفتکش‌های ایرانی

پنج نفتکش حامل بنزین ایران در مسیر ونزوئلاست. آمریکا چند ناو جنگی و هواپیما به سمت کاراییب اعزام کرده است. تهران و کاراکاس تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا، به‌خصوص در حوزه نفتی، قرار دارند. اما سوال این‌جاست که چه خواهد شد؟ آیا درگیری جدیدی بین ایران و آمریکا رخ خواهد داد یا نه؟

صلاح‌الدین هرسنی، تحلیلگر روابط بین‌الملل، سه سناریو مطرح می‌کند. احتمال اول این‌که هیچ مشکل و مانعی به وجود نمی‌آید و حاکی از این است که تهران می‌تواند و قادر خواهد بود تحریم‌های واشینگتن را به چالش بکشد. 

سناریو دوم این‌که شاید آمریکا نفتکش‌های ایران را توقیف کند، اما ایران نتواند کاری بکند. بدیهی است که این وضعیت ایران را در منطقه و فرامنطقه در موضع ضعف قرار می‌دهد. 

سناریو سوم این است که توقیف نفتکش‌ها با واکنش ایران همراه شود و بدین ترتیب، تهران و واشینگتن وارد فاز جدیدی از منازعه خواهند شد.

هرسنی سناریو اول، یعنی رسیدن بدون چالش نفتکش‌ها به مقصد، را محتمل‌تر می‌داند.

سقط جنین زیر‌پله‌ای با ۴/۵ میلیون

در ایران، سقط جنین به‌صورت زیرزمینی انجام می‌شود و به گفته طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، گمانه‌زنی‌ها درباره تعداد سقط جنین‌ها بین سالانه ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار مورد در نوسان است. روزنامه خراسان از مراکز سقط جنین غیرقانونی گزارش داده است که برای سقط جنین با ساکشن ۴/۵ میلیون تومان و با قرص ۵ میلیون تومان می‌گیرند. 

سه گروه معمولا اقدام به سقط جنین‌ می‌کنند. گروه اول به‌دلیل عوارض پزشکی یا ناهنجاری‌های احتمالی تصمیم به سقط جنین می‌گیرند و چون پزشکان مجوز سقط را صادر نمی‌کنند، عملا با گذشت ۱۹ هفته، قانون هم اجازه سقط نمی‌دهد و کار می‌افتد دست مراکز سقط زیرپله‌ای. دلیل گروه دوم بارداری‌های ناخواسته است و زوج آمادگی فرزندآوری ندارند. گروه سوم اما درد معیشت دارند. 

به گفته پدرام کاویان، مدیر گروه سیاست‌گذاری خانواده، سیستم بهداشت و درمان کشور در زمینه سقط جنین «دچار اهمال‌کاری جدی است» و گاهی تعداد سقط‌ها به حدود نیمی از تعداد متولدان یک سال می‌رسد.

ورزش «لاکچری» زیر سایه کرونا

روزنامه همدلی از هزینه برخی باشگاه‌های ورزشی پایتخت در شرایط ممنوعیت گزارش داده است. مجوز بازگشایی سالن‌های ورزشی انفرادی و غیر‌گروهی صادر شده است. 

مربی یک سالن ورزشی گفته است سالن‌های ورزشی تعداد افراد در هر سانس را محدود کرده‌اند و بیشتر از هفت نفر در هر سانس نمی‌پذیرند، البته با شهریه‌ای بالاتر از اسفند‌ماه سال قبل.

خبرنگار همدلی گزارش داده است که باشگاه‌ها شهریه اسفند‌ماه را پس نمی‌دهند و مربیان ورزشی برای جبران خسارت تعطیلات سه ماه گذشته و افزایش اجاره‌بهای سالن‌ها، شهریه‌ها را بالا برده‌اند که از نگاه برخی شهروندان، ورزش‌های بیرون از خانه را فعالیتی تجملی یا لوکس کرده است. 

متصدی یکی از سالن‌های ورزشی به همدلی گفته است کرونا به ما خسارت زیادی زد ولی دولت هیچ‌گونه حمایتی نکرده است. 

این در حالی است که هم‌زمان بازار ورزش‌های زیرزمینی یا فعالیت با در بسته داغ است. در جلسات خصوصی، هزینه هر سانس تمرین دونفره ۳۰۰ هزار تومان و هزینه تمرین سه نفره ۲۵۰ هزار تومان است.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More