سرخط خبرها

  • کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران (CPJ): ایران بعد از چین، ترکیه، عربستان سعودی، مصر، اریتره و ویتنام، بزرگ‌ترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است
  • حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، به نقل از رییس کمیته امداد: امروز در کشور فقر مطلق وجود ندارد
  • علی مطهری،‌ نماینده مجلس ایران از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواست تا برای حل اختلاف مجلس و مجمع تشخیص اقدامی انجام دهد
  • سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک خاک ایران است ،و هر دخالتی در امور آنها به شدت محکوم است
  • فرمانده انتظامی استان کردستان: صاحب تالار عروسی در سقز که اخیرا انفجار در آن به مرگ دست‌کم ۱۱ نفر منجر شد، دستگیر شد
  • فاکس‌نیوز: ایران در حال ساخت تونل‌ با اهداف نظامی در مرزهای سوریه و عراق است
  • محمود واعظی: امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) یک نگاه ویژه داشته باشد تا مشکل حل شود
  • پارلمان اسرائیل موافقت اولیه خود را با برگزاری یک انتخابات دیگر در تاریخ دوم مارس اعلام کرد
  • امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس: تعداد زیادی در ماهشهر کشته شدند و دقیق می‌دانیم چه کسانی هستند
  • مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران:برنامه‌ای برای حضور حرفه‌ای زنان در آتش‌نشانی نداریم
  • حسن روحانی در جلسه هیات دولت: رییس کمیته امداد امام خمینی به من اعلام کرد که شما فقر مطلق را در کشور پشت سر گذاشته‌اید
  • کاوه مدنی، برنده جایزه علوم آب دانشمندان جوان اتحادیه فیزیک زمین آمریکا در سال ۲۰۱۹ شد
  • پخش رادیویی ایران اینترنشنال در ایران روی موج‌های کوتاه و متوسط
  • ۷:۳۰ تا ۱۵:۳۰ عصر روی موج کوتاه ۱۱۵۹۰ کیلوهرتز، کانال ۲۵ متر
  • ۱۵:۳۰ عصر تا ۷:۳۰ صبح روی موج کوتاه ۶۲۱۰ کیلوهرتز در کانال ۴۹ متر
  • از ساعت ۱۷ تا ۷ صبح روی موج متوسط ۱۳۹۵کیلو هرتز
  • پیام‌های صوتی، تصویری و نوشتاری‌تان به تلویزیون ایران‌ اینترنشنال را از طریق واتس‌اپ، تلگرام و سیگنال به شماره ۰۰۴۴۷۸۳۰۰۰۷۰۰۰ بفرستید
  • IranIntl :آدرس کانال یوتیوب ایران اینترنشنال
  • وب‌سایت: IranIntl.com * توییتر : [email protected] * اینستاگرام: IranIntltv * اینستاگرام ورزشی : Iranintlsport * فیس‌بوک: IranIntl * ایمیل: [email protected]
بازگشت شیر‌شاه به پرده‌ها

چرا شیر شاه موفق‌ترین انیمیشن دیزنی شد؟

انیمیشن «شیرشاه»، که حالا دیگر جزو آثار کلاسیک استودیوی دیزنی است، در سال ۱۹۹۴ ساخته شد. اما با فناوری‌های جدید سه‌بعدی، بازتولید و اکران جهانی‌اش شروع شده است. شرکت دیزنی بعد از بازسازی و تولید فیلم از انیمیشن‌های موفق دهه‌های پیش، مانند «پسر جنگل»، «دیو و دلبر»، «زیبای خفته» و «سیندرلا»، حالا سراغ شیر‌شاه رفته است که رکورد فروش گیشه را شکسته بود. در تاریخ شرکت دیزنی، هیچ انیمیشنی به اندازه‌ شیر‌شاه موفق نبوده است. این موفقیت در حالی است که در این انیمیشن هیچ شخصیت انسانی وجود ندارد و تولید این اثر برای کمپانی دیزنی به‌نوعی ریسک بوده است.

رییس وقت استودیوی دیزنی، جفری کاتزنبرگ (Jeffrey Katzenberg)، کار سختی در پیش داشت. طبق شیوه مدیریت شخص والت دیزنی، برای طراحی هر‌چه بهتر شخصیت‌ها، نمونه‌هایی از حیوانات را به آتلیه می‌بردند تا نقاش‌ها و تصویرسازها کارشان را دقیق‌تر انجام دهند. مانند پروژه بامبی در سال ۱۹۴۲، که آهوی کوچکی بود. اما برای شیرشاه این امکان وجود نداشت، نمی‌توانستند یک شیر ۲۰۰ کیلویی را به آتلیه ببرند.

شیرشاه در یکی از طلایی‌ترین دوران‌ دیزنی ساخته شد، درست بعد از موفقیت‌های چشمگیر «پری کوچولوی دریایی»، «علاء‌الدین» و «دیو و دلبر». اما شیرشاه، که ظاهرا کم‌امیدترین پروژه‌ آن سال‌های دیزنی بود، بیشترین موفقیت را کسب کرد. با این‌ حال سوال این‌جاست شیرشاه با یک داستان پیچیده، بدون شخصیت انسانی یا داستان پریان و عاشقانه به سبک کلاسیک‌های دیزنی، چگونه توانست به‌ چنین موفقیتی برسد؟

فیلمنامه‌نویس‌های شیر‌شاه طرح خود را بر اساس نمایشنامه هملت اثر جاودان ویلیام شکسپیر نوشتند. کلودیوس هملت یا دایی فلون شیرشاه برای رسیدن به سلطنت، برادرش را که پادشاه است می‌کشد و با همسر برادرش ازدواج می‌کند، بر تخت سلطنت می‌نشیند و پسر او را که وارث پادشاهی است از شهر دور می‌کند. هملت یا سیمبا حالا درصدد بازگشت و پس گرفتن تخت پادشاهی موروثی‌اش است. بعد از اکران انیمیشن شیر‌شاه در دهه‌ ۱۹۹۰، بحث‌های مختلفی بین منتقدان پیش آمد. یکی از انتقادهای منفی این بود که آیا دیزنی سعی کرده است در لوای شباهت با اثر شکسپیر، حواس بینندگان را از مفاهیم زن‌ستیزانه‌ داستان که ماده شیرها را تحت سلطه شیرهای نر نشان می‌دهد دور کند و آیا به کلیشه‌های نژادپرستانه‌ برتری اروپا بر آفریقا دامن می‌زند؟  اما اتهام جدی‌تر به این اثر، شباهت شیر‌شاه به سریال انیمیشن ژاپنی «کیمبا، شیر سفید»، اثر انیماتور شهیر ژاپنی اوساما تزوکا، است که نخستین سری‌اش در سال ۱۹۵۰ میلادی تهیه شده است. تهیه‌کنندگان کیمبا از شرکت دیزنی شکایت نکردند، فقط از آن‌ها خواستند از استاد تزوکا نام آورده شود. پاسخ شرکت دیزنی اما ناامید‌کننده بود، گفتند هیچ‌کس از تیم تولید این شرکت سریال کارتونی کیمبا را ندیده است. این در حالی است که سریال کیمبا در سال‌های دهه ۱۹۶۰ از کانال ام‌بی‌سی آمریکا پخش می‌شد.

برای شرکت دیزنی، انتخاب و سرمایه‌گذاری روی داستان شیر‌شاه تصمیم سختی بود. بعد از بامبی و دامبو، این اولین‌ بار بود که به‌جای داستان‌هایی از شاهزاده‌های رویایی، قهرمان فیلم یک حیوان بود. همان زمان، استودیوی دیزنی داشت روی انیمیشن «پوکوهانتس» کار می‌کرد که داستان عاشقانه‌ای شبیه رومئو و ژولیت داشت و با الهام از افسانه‌ای قدیمی از بومیان قاره آمریکا بود. تمام کارکنان دیزنی فکر می‌کردند پوکوهانتس بسیار موفق‌تر از شیرشاه خواهد بود. به همین دلیل، در نبودِ فشار بازار، سازندگان شیر‌شاه آزادی‌های بیشتری داشتند؛ برای مثال مدیران سختگیر دست طراح‌ها را برای خلق شخصیت‌ها باز گذاشتند، در نتیجه نقاش‌ها شخصیت اسکار، عموی سیمبا، را بر اساس کاراکتر هیتلر طراحی کردند. حضور اسکار و کفتار‌هایش در این فیلم یادآور رژه حزب نازی در فیلم مستند «پیروزی اراده» است که در دوران آلمان نازی ساخته شد. ریسک دیگر شرکت دیزنی در شیر‌شاه این بود که کارگردان تصمیم گرفت جسد بی‌جان و مرگ یک قهرمان را برای اولین‌ بار در فیلم‌های کودک تولیدی این شرکت به نمایش بگذارد، به تصویر کشیدن مرگ موفاسا، پدر سیمبا. همچنین نشان دادن این نکته که قهرمان داستان به‌صورت غیرمستقیم مقصر اوضاع است. سیمبا در این اثر در حقیقت نماد عقده ادیپ است. ادیپ نمایشنامه‌ای است اثر سوفوکل با شخصیتی به همین نام، فرزند پادشاه افسانه‌ای تبای که سهوا پدرش را می‌کشد و با مادرش ازدواج می‌کند. سیمبا البته پدرش را نمی‌کشد و با مادرش ازدواج نمی‌کند، اما در تمام داستان سودای پادشاهی در سر دارد و پادشاهی فقط در نبودِ پدر میسر است.

پروژه شیر‌شاه با این‌که مشکلات زیادی را در مرحله تولید پشت سر گذاشت، به موفق‌ترین و پرفروش‌ترین اثر دیزنی‌ تبدیل شد. گروهی از منتقدان معتقدند دلیل موفقیت شیر‌شاه ترسیم خانواده است یا به بیان دقیق‌تر، ترسیم شخصیت پدر. در شیر‌شاه، پدر شخصیتی خردمند، دلسوز و دقیق دارد و با پدرهای دیگری که در انیمیشن‌های دیزنی نشان داده شده‌اند کاملا متفاوت است، نه مانند پدر علاءالدین لوده است، نه مثل شخصیت پدر در دیو و دلبر بی‌خرد است و نه دیکتاتور‌منشی پدر پری کوچولوی دریایی را دارد. او پدری ایده‌آل است که با صدای نافذش راهنمای مسیر گذار سیمبا از کودکی به بزرگسالی می‌شود. صحنه مرگ او نیز یکی از دردناک‌ترین صحنه‌های انیمیشن در تاریخ سینماست که یادآور چرخه ابدی زندگی است.

بعد از بازسازی انیمیشن شیر‌شاه در قالب فیلم سه‌بعدی، نقدهایی درباره آن به راه افتاده است. نقدهایی مانند این‌که چرا شرکت دیزنی با بازسازی و هزینه بسیار سنگین برای این پروژه عظیم دیجیتالی، سعی دارد بر تخیل و افکار نوجوانان تاثیر بگذارد؟ ضمن این‌که منتقدان معترض رادیکال‌تری هم هستند که می‌گویند دیگر دوران قدرت موروثی به سر آمده است و به تصویر کشیدن این‌که شخصی بیشتر و بهتر از همه می‌فهمد و دست آخر هم پسرش سلطنت را از او به ارث می‌برد، ایده‌ای منسوخ است. اما شیرشاه کلاسیک دیگر جزیی از تاریخ سینما شده و داستان پیچیده‌‌اش، که از یکی از زیباترین نمایشنامه‌های تاریخ الهام گرفته است، همچنان پرطرفدار است.        

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ)، با اشاره به اعتراض‌های اخیر در ایران اعلام کرد که تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در این کشور به ۱۱ روزنامه‌نگار...بیشتر بخوانید
رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران گفت اظهارات اخیر مرتضی قربانی، که رسانه‌های ایران او را «مشاور فرمنده کل سپاه پاسداران» معرفی کرده‌اند، «تحریف و...بیشتر بخوانید
در حالی که بنیامین نتانیاهو پس از متهم شدن در دستگاه قضایی اسرائیل، در تلاش برای بقای سیاسی است، سومین انتخابات پارلمانی این کشور در کمتر از یک سال...بیشتر بخوانید
حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، به نقل از رییس کمیته امداد گفت: «امروز در کشور فقر مطلق وجود ندارد.» روحانی، روز چهارشنبه ۲۰ آذر، در جلسه هیات...بیشتر بخوانید
کاوه مدنی، پژوهشگر ارشد محیط زیست دانشگاه ییل و استاد امپریال کالج لندن برنده جایزه علوم هیدرولوژیک (آب) دانشمندان جوان اتحادیه فیزیک زمین آمریکا در...بیشتر بخوانید