شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چرایی تاخیر قوه قضاییه در بازگرداندن متهم ۴۰۰ میلیارد تومانی

 

فرار «محمد امامی" یکی از بدهکاران صندوق ذخیره فرهنگیان با مبلغ حدود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان یکی از پرونده‌های باز در قوه قضاییه است که بنا به گفته جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از این  صندوق هنوز مشخص نیست که  این فرد به کشور باز خواهد گشت و بدهی خود را پرداخت می کند یا خیر.

به گزارش ایلنا، رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان با ابراز بی اطلاعی از وضعیت پرونده این متهم گفت که وکیلِ این فرد در گفت‌وگویی که با ما داشت، قرار است ترتیبی اتخاذ کند که نامبرده به کشور بازگشته و نسبت به بازگرداندن  که به او مربوط است، اقدام کند.

به گفته جبار کوچکی نژاد این وظیفه قوه قضاییه است که باید پیگیر فرار متهم باشد و هر چه زودتر نسبت به برگرداندن این فرد اقدام کند.

دولت‌های نهم و دهم بود که اختلاسی به مبلغ هشت هزار میلیارد تومان در صندوق دخیره فرهنگیان  رخ داد. پای بسیاری از افراد از جمله علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش وقت به این پرونده کشانده شد. مجلس تصمیم گرفت که او را استیضاح کند اما فانی پیش از برگزاری استیضاح در ۲۸ مهر ۹۵ استعفا داد.

در پی انتشار مطالبی در خصوص فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان، مجلس شورای اسلامی در مهر ۱۳۹۵ به تشکیل هیات تحقیق و تفحص از این صندوق رای داد. حدود دو ماه پیش این هیات گزارش نهایی خود را تحویل هیات رئیسه مجلس کرد اما هنوز این پرونده در صحن علنی قرائت نشده است. رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان درباره اینکه چرا گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صندوق هنوز در صحن علنی بررسی نشده‌است، گفت:  آنچه که وظیفه این کمیته بوده، بدون کم و کاست انجام شده و ما گزارش کار به هیات رئیسه مجلس ارجاع دادیم اما باید به این نکته توجه داشت که صد‌ها مورد پرونده‌ در نوبت رسیدگی قرار دارند و نمی‌شود؛ گفت که کدام اولویت داردو اطلاعی نداریم که چه زمانی قرار است، بررسی شود.

این پرونده به گفته رییس کمیسیون آموزش مجلس سنگین‌ترین پرونده اقتصادی بعد از انقلاب بوده است و یکی از متهمان آن با بدهی ۴۰۰ میلیاردی از ایران گریخته است، از همین رو تسریع در رسیدگی به این پرونده امری ضروری محسوب می‌شود.
چندی پیش عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، درمورد آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، تعداد متهمانی را که در این زمینه، مورد تحقیق قرار گرفته‌اند را ۸۰ نفر و تعداد افراد بازداشتی را ۴۲ نفر اعلام کرد که به گفته دادستان تهران تعدادی از این افراد با تودیع  وثیقه، آزاد شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More