شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۱ آذرماه

پول مردم چه می‌شود؟

 

دلار یک‌شبه هزار تومان سقوط کرد و روزنامه‌های جوان و کیهان به بانک مرکزی دست مریزاد گفتند. کیهان نوشت «بانک مرکزی بی‌تدبیری دولت را تکرار نکرد» و جوان تیتر زد «قدرت‌نمایی بانک مرکزی مقابل دلار».

مداخله بانک مرکزی در بازار ارز و طرح محدودیت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در ۲۴ ساعت برای تراکنش‌های هر شخص در درگاه‌های غیرحضوری موجب شد بازار ارز با تعدیل منفی روبه‌رو شود.

رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت گفت که باید ابعاد تحریم برای مردم گفته شود، نگوییم همه چیز گل و بلبل است. روزنامه جهان صنعت تیتر زده است «پیروزی کاغذپاره‌ها». اشاره این روزنامه به حرف‌های روحانی در مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۲ است که ادعا کرد بسیاری از مشکلات کشور نه به‌دلیل تحریم‌ها که به‌دلیل ضعف مدیریت و سیاست‌گذاری است.

جهان صنعت نوشته است اکنون روحانی بعد از شش سال، به تاثیر تحریم بر زندگی مردم اقرار کرده و گفته تا تحریم‌ها برقرار است، مشکلات هم پابرجاست.

سعید لیلاز، اقتصاددان و عضو حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌و‌گو با روزنامه رسالت گفته است دولت روحانی در قبال تحریم‌ها ابتدا بسیار ضعیف عمل کرد ولی از اواخر سال ۱۳۹۷ خود را پیدا کرده است. لیلاز معتقد است دولت تحریم‌ها را جدی نگرفته بود، در حالی که تحریم‌ها واقعی‌تر، خطرناک‌تر و شدید‌تر از درک دولت است و هنوز هم اقدام‌های بسیار جدی‌تری در انتظار اقتصاد ایران است.

از نگاه لیلاز، اقتصاد ایران دچار یک دور باطل فقدان سرمایه‌گذاری شده است که اگر تحریم هم برداشته شود، نمی‌توانیم چاره‌اش کنیم.

روزنامه ایران درخواست آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، از هیات‌های اجرایی را که گفته است «در رد صلاحیت‌ها مسامحه نکنید» گوشه صفحه تیتر کرده است.

این درخواست جنتی از این جهت مهم است که موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، در گفت‌و‌گو با شرق خبر داده که ترکیب هیات‌های اجرایی به‌نفع اصول‌گراها تغییر جدی کرده است و برخلاف گذشته، دادستانی و اداره ثبت هم اعضایی را به هیات‌های اجرایی معرفی می‌کنند تا قبل از شورای نگهبان، کار احراز صلاحیت‌ها را انجام دهند.

بحث و بررسی جزییات بودجه ۹۹ همچنان ادامه دارد، اما وب‌سایت روزنامه مردم‌سالاری سراغ بودجه نهادهای خاص رفته است و رقم بودجه ۲۰ نهادِ عمدتا تحت نظر رهبری را فهرست کرده و به رقم نجومی ۱۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

بنا بر تقویم روزنامه کیهان، امروز سالگرد شکست داعش است و به همین مناسبت چند گزارش درباره عراق دارد. این روزنامه از قول کارشناسان عراقی تیتر زده است «اگر مرجعیت و حشدالشعبی نبود، عراق از دست رفته بود» یا در گزارش دیگری، پیامد اعتراض‌های دو ماه اخیر در عراق را موجب ظهور مجدد داعش دانسته است تا جایی که ادعا کرده است ماموریت داعش از جنگ تمام‌عیار تغییر کرده و به مهندسی آشوب‌های خیابانی در عراق تبدیل شده است.

چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس هم از نگاه روزنامه‌ها دور نماند. ابتکار آن را «شورای ضد‌همکاری» نامید و سایه واگرایی میان اعضای این شورا را همچنان پررنگ تفسیر کرد.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

حمایت رهبری برای جلوگیری از گسترش آشوب بود

 

روزنامه کیهان فرصت را مناسب یافته یا چراغ سبز گرفته که سیاست دولت در افزایش قیمت بنزین را به باد انتقاد بگیرد.

با این‌که گرانی بنزین تصمیم سران قوا بود، کیهان فقط به روحانی تاخته که چرا پشت درهای بسته تصمیم گرفته است. یادداشت‌نویس کیهان حتی مدعی شده است که اظهار‌نظر رهبری (در واقع، حمایت و موافقت او) در سومین روز اجرای طرح، به‌دلیل آشوبی بود که راه افتاد و حرف رهبری ناظر به وضعیت امنیتی کشور بوده است.

به نوشته محمد صرفی، هرگونه تردید و تزلزل می‌توانست ابعاد آشوب را گسترش دهد و دو‌چندان کند و رهبری برای جلوگیری از گسترش آشوب به میدان آمد.

نویسنده سرمقاله کیهان حتی در توجیه هشدار محرمانه رهبری به نمایندگان مجلس مبنی بر توقف طرح‌های بنزینی و این دستور که هرگونه طرحی باید منطبق بر مصوبه‌های شورای عالی امنیت ملی باشد، پیغام رهبری را ناظر به آن شرایط خاص امنیتی دانسته و نوشته است اکنون با فرونشستن آشوب‌ها، راه بررسی و اصلاح احتمالی طرح دولت باز است.

محمد صرفی به نمایندگان مجلس تاخته است آن‌هایی که مدعی بودند مجلس در راس امور نیست و دور زده شده است، امروز کجا هستند و طرح کارشناسی‌شان چیست؟ 

کیهان نوشته مشکل این‌جاست که میان بسیاری از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و عموم مردم فاصله‌ عمیقی وجود دارد. این در حالی است که رهبری به‌صراحت اعلام کرده بود از تصمیم سران قوا مطلع بود و از آن حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد یادداشت‌نویس کیهان به‌طور تلویحی رهبری را به فریبکاری متهم کرده و حمایت صریح آیت‌الله خامنه‌ای از سیاست افزایش قیمت بنزین را مقطعی، مصلحتی و ناظر بر شرایط امنیتی کشور دانسته است.

 

ممکن است اصلاح‌طلبان هیچ لیستی ارائه ندهند

 

روزنامه شرق اوضاع انتخاباتی اصلاح‌طلبان را در گفت‌و‌گو با عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، بررسی کرده است.

به گزارش شرق، وضعیت اصلاح‌طلبان مبهم است و معلوم نیست شورای نگهبان چه تعداد از آن‌ها را احراز صلاحیت کند و از سوی دیگر، احتمال مشارکت مردم هم پایین است. اکنون، موسوی لاری می‌گوید مشکلات دیگری هم هست، از جمله تغییر سازوکار هیات‌های اجرایی در این دوره انتخابات که در واقع، همان کار شورای نگهبان را می‌کنند.

به گفته موسوی لاری، نامزدهای اصلاح‌طلبان این بار از دو فیلتر و دو مرجع تایید یا رد صلاحیت می‌شوند که این بر میزان رد صلاحیت‌ها خواهد افزود.

وزیر کشور دولت اصلاحات خبر داده که به‌دلیل ضعف دولت، هیات‌های اجرایی در این دوره با ترکیبی از جناح راست چیده شده و عملا متشکل است از اصول‌گراها و ممکن است قبل از بررسی شورای نگهبان، بخشی از نامزدهای اصلاح‌طلبان را این هیات‌ها رد صلاحیت کنند.

موسوی لاری در ادامه افزود قبلا فرماندار ۳۰ نفر از معتمدان را معرفی می‌کرد که آن‌ها معمولا تمام یا اکثریت نامزدها را که مشکلات شکلی نداشتند تایید می‌کردند. اما اکنون، افزون بر فرماندار، دادستانی و اداره ثبت هم اعضایی را معرفی می‌کنند که عملا کار احراز صلاحیت را قبل از بررسی شورای نگهبان انجام می‌دهند.

موسوی لاری با توجه به روند جدید احراز صلاحیت، گفته است این احتمال وجود دارد در صورت رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، اصلا لیستی ارائه نشود اما در ادامه افزود ندادن لیست به‌معنای تحریم انتخابات نیست.

 

دلایل کاهش نرخ ارز

 

محسن شمشیری در سرمقاله تعادل، کاهش قیمت دلار از ۱۴ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان را نتیجه دو برنامه بانک مرکزی در دو روز اخیر دانست.

اولین برنامه کاهش رقم مبادلات بین‌بانکی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت بود که مانند سال گذشته، باعث کاهش رقم تراکنش‌های بانکی و در نتیجه، موجب کاهش معاملات طلا و ارز در بازار شد. کاهش تقاضا هم عملا به افت معاملات و نرخ دلار و سکه منجر شد.

دومین کار بانک مرکزی نظارت و کنترل بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ارز نیمایی و صرافی‌ها در هفته‌های منتهی به پایان سال میلادی بوده است.

به نوشته دبیر گروه اقتصادی تعادل، بانک مرکزی باید مراقب اثر نقدینگی بر بازار ارز و سکه و همچنین کاهش صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق و مشکلات بازگشت ارز به کشور نیز توجه کند، چرا که همه این عوامل می‌توانند بار دیگر بازار ارز را دچار التهاب کنند.

 

نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بودجه فقط برای ۲۰ نهاد

 

روزنامه مردم‌سالاری یک اینفوگرافی منتشر کرده و بودجه پیشنهادی دولت برای ۲۰ نهاد مختلف از سازمان بسیج گرفته تا دبیرخانه مجلس خبرگان را لیست کرده است.

در شرایطی که به قول مسئولان، کشور در وضعیت جنگ اقتصادی و تحریم است، رقم بودجه نهادهای تبلیغاتی نظام میلیاردی شده است.

به گزارش مردم‌سالاری، بیشترین بودجه را سازمان بسیج می‌گیرد با رقم ۹۲۳میلیارد تومان که تازه ۴۷ درصد نسبت به سال جاری کاهش یافته است. بودجه بسیج در سال ۱۳۹۸، ۱۷۴۶ میلیارد تومان بوده است.

بودجه شورای نگهبان در لایحه پیشنهادی دولت، ۱۴۲ میلیارد تومان است. در حالی که در سال ۱۳۹۹، اصلا انتخاباتی در کشور برگزار نمی‌شود و اختصاص چنین رقمی قابل تامل است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، هم بودجه ۱۲۴ میلیارد تومانی گرفته است، در حالی که بسیاری از نشریه‌ها و وب‌سایت‌های خبری مستقل با مشکلات شدید اقتصادی مواجه‌اند.

برای دفاتر نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها هم بودجه هنگفت ۱۳۶ میلیارد تومانی پیشنهاد شده است. اما جالب‌تر از همه، بودجه ۶/۷ میلیاردی شورای نظارت بر صدا‌و‌سیما است که فقط شش عضو دارد و سران قوا هر کدام دو نماینده در آن دارند.

جمع سرانگشتی بودجه این ۲۰ نهاد به رقمی معادل ۱۸۹۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 

پول مردم چه می‌شود؟

 

این تیتر درشت صفحه یک روزنامه است. کنجکاو می‌شوید که روزنامه را ورق بزنید و در صفحه سوم، گزارش گروه اجتماعی آفتاب یزد را می‌خوانید که از احتمال حذف همیشگی دوچرخه‌های نارنجی «بیدود» از سطح پایتخت نوشته است.

به گزارش آفتاب یزد، نزدیک به یک ماه است که دوچرخه‌ها از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند، دلیلش را جلوگیری از خسارت احتمالی در ناآرامی‌های اخیر عنوان کرده بودند، اما دوچرخه‌ها هنوز به شهر برنگشته‌اند.

این روزنامه از شکست طرح و عدم بازگردانی دوچرخه‌ها خبرهایی شنیده و نوشته است شرکت پاک‌چرخ ایرانیان، مجری انحصاری دوچرخه‌های بیدود، به دنبال جلب حمایت شهرداری برای افزایش نرخ است و شهرداری هم به‌دلیل مشکلات مالی، دست‌به‌عصا حرکت می‌کند. حالا، آفتاب یزد نگران است که هزینه‌ای که کاربران برای استفاده از دوچرخه پیشاپیش پرداخت کردند چه می‌شود؟ و آیا پولی که شهروندان در قالب ودیعه و حق اشتراک به شرکت پرداختند، به جیب آن‌ها بازمی‌گردد یا نه؟

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More