شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنجمین جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ پایان یافت

پنجمین جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی در شهر زوریخ شب گذشته، ۱۴ فروردین‌ماه، طی مراسمی و با معرفی فیلم‌های برگزیده در مجموعه‌ فرهنگی «کسموس» پایان یافت. این جشنواره که از  هشتم فروردین (۲۸ مارس) شروع شده بود، میزبان ۱۵ فیلم از سینماگران ایرانی در سراسر جهان بود.

فیلم «هندی و هرمز» ساخته‌ عباس امینی به عنوان بهترین فیلم از نظر هیئت داوران، موفق به کسب جایزه‌ «منشور طلایی کوروش» شد. این فیلم که پیش از این در بخش نسل‌های جشنواره‌ فیلم برلین نیز به نمایش درآمده بود، روایت هرمز، نوجوانی ۱۶ ساله است که به سبب شرایط سخت زندگی در جزیره‌ی هرمز به دنبال یافتن کار است. شرط تاهل برای استخدام در معدن خاک سرخ هرمز او را وادار به ازدواج با «هندی» می‌کند. هندی دانش‌آموزی ۱۳ ساله است و فیلم با صحنه‌ای از شب عروسی این دو آغاز می‌شود. اما هندی و هرمز آماده‌ پذیرش مسئولیت‌های بزرگ‌سالی نیستند و در ادامه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

عباس امینی در دومین فیلم بلند خود، مثل فیلم اولش «والدراما» از نابازیگران زیادی بهره برده است. او در فیلم «هندی و هرمز» با استفاده از طبیعت زیبای جزیره‌ هرمز، روایتی تاثیرگذار را از فقر در یکی از ثروتمندترین جزایر ایران بازگو می‌کند.

دیگر فیلم جشنواره‌ امسال «حکایت دریا» بود. این فیلم که در افتتاحییه به نمایش درآمد، تازه‌ترین ساخته‌ بهمن فرمان‌آرا است که با بازی خود او در نقش طاهر محبی، روایت یک نویسنده‌ افسرده حال است که مرز خیال و واقعیت را گم کرده و در آستانه‌ ابتلا به شیزوفرنی است.

ریتم آرام، بازی‌های مینیمال و دیالوگ‌های بعضا طنازانه از ویژگی‌های «حکایت دریا» است. این فیلم با تکرار دیالوگ «من مرگ هیچ عزیزی را باور نمی‌کنم» که قسمتی از یکی از شعرهای سیاوش کسرایی است، شاید ادای دینی به هنرمندان نسلی است که حالا در انتهای راه هستند. صابر ابر، علی مصفا، لیلا حاتمی و فاطمه معتمدآریا از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فاطمه معتمدآریا که در دیگر فیلم حاضر در جشنواره، «بنفشه آفریقایی» نیز ایفای نقش کرده است، یکی از مهمانان ویژه در زوریخ بود. در شب افتتاحیه از او به پاس چهار دهه حضور موثر در سینما تقدیر شد و جایزه‌ «منشور طلایی کوروش» به صورت افتخاری به او اهدا شد.

 

در معرفی خانم معتمدآریا به چهار سیمرغ بلورین از جشنواره‌ی فیلم فجر و بیش از هشتاد جایزه‌ بین‌المللی او و همکاری با بزرگان سینمای ایران از بهرام بیضایی تا عباس کیارستمی و رخشان بنی‌اعتماد اشاره شد.

در کنار پخش فیلم، آثار هفت نقاش زن ایرانی در محل برگزاری جشنواره به نمایش گذاشته شده بود. این نمایشگاه به همراه کنسرت موسیقی گروه گلنار ماهان و دعوت از فیلم‌سازان و بازیگران زن، بخشی از برنامه‌ برگزارکنندگان برای تاکید بر تاثیر و نقش زنان ایرانی در هنر و فرهنگ ایران بود.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More