شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۳ آذر

پشت پرده کیک‌های مشکوک

 

نمایندگان اصلاحات با شورای نگهبان رایزنی کردند. اما نتیجه این رایزنی‌های فشرده همچنان در هاله‌ای از ابهام است. با این حال، صدای اصلاحات از قول عباس عبدی نوشته است نامزدهای فعلی تهران ۱۵ درصد جامعه را هم نمایندگی نمی‌کنند و با این وضعیت، اهمیت ندارد کدام‌یک به مجلس راه پیدا کنند.

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، سرمقاله امروز را با آیه‌ای شروع کرد که از دهه شصت به این‌سو، بالای بیانیه‌های نهضت آزادی ایران بوده است، آیه‌ای که وعده پیروزی بر طاغوت می‌دهد با این شرط که «تا مردم در خودشان تغییر ایجاد نکنند، خدا هم تغییری در وضعیت آن‌ها ایجاد نمی‌کند». اکنون، مدیرمسئول روزنامه رسمی حکومت از «تغییر» نوشته است.  

مسیح مهاجری اعتراف کرده است که در چهل‌و‌یکمین سال انقلاب، نباید واقعیت را انکار کنیم که تسلیم زرق‌و‌برق قدرت شده‌ایم و جنگ قدرت همه را به خود مشغول کرده است. به نوشته مهاجری، مسئولان به وضعیتی رسیده‌اند که اگر در عملکرد‌، مواضع و برخوردشان تغییر ایجاد نکنند، همه چیز را از دست خواهند داد.

در ماجرای کیک‌های مشکوک، تکذیب‌ها و تاییدها، روزنامه‌ها را سردرگم کرده است. روزنامه دولتی ایران با مسئولان چهار استانی که کیک‌های قرص‌دار آن‌جا کشف شد، گفت‌و‌گو کرده است. محمد بلوچ‌زهی، بخشدار نیک‌شهر، حرف مردم را که گفته‌اند کیک‌ها را از مغازه خریداری کردند، رد کرده و گفته است در مغازه‌ها هیچ نمونه‌ای که محتوی قرص باشد پیدا نکردند. بلوچ‌زهی گفته است این کیک‌های آلوده فقط در دست مردم و رسانه‌های اجتماعی دیده شده است، اما در مغازه‌ها از آن‌ها خبری نبود.

با این حال، بلوچ زهی تایید می‌کند که مغازه‌ای در چابهار ۸ هزار بسته کیک حاوی قرص داشته و پلمب شده است. این مسئول دولتی اعلام کرده است که قرص‌ها روانگردان نبوده‌اند و شائبه قاچاق را رد کرده است. یکی از برندهایی که قرص در کیک بسته‌بندی‌شده آن‌ها یافت شده گفته این جنگ روانی علیه تولیدکنندگان است و بحث بر سر شرکت خاصی نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در سیستان و بلوچستان هم گفته است همه انبارهای محصولات غذایی در چابهار را کنترل کرده‌اند و آلودگی در سطح تولید یا عرضه رخ نداده است. حالا سپاه پاسداران می‌گوید کار ضدانقلاب است و کسانی را هم دستگیر کرده‌اند.

انتخابات بریتانیا و پیروزی حزب محافظه‌کار هم توجه روزنامه‌های کشور را جلب کرده و به تیتر اصلی اغلب روزنامه‌ها تبدیل شده است.

اما ماجرای کشتن و آویختن نوجوان عراقی هم به صفحه نخست روزنامه‌های جوان و وطن امروز آمده است و با تیترهایی چون «اخلاق داعشی و روح آمریکایی در اغتشاشات عراق» و «سرزمین بی‌سر»، خشونت افسار‌گسیخته در عراق را نتیجه نبودِ دولت قدرتمند در این کشور دانسته‌اند. این روزنامه‌ها آمریکا و عربستان سعودی را پشت پروژه «بی‌دولتی» در عراق می‌دانند که اجرای آن نیازمند افزایش خشونت و به راه افتادن حمام خون است.

احسان تقدسی، عضو تحریریه وطن امروز، دلیل تخریب عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، را استقلال‌طلبی، ملی‌گرایی، اعتقادش به مقاومت و نزدیکی به ایران عنوان کرده است.

گفتنی است اعتراض‌ها در عراق از اعتراض به فساد سازمان‌یافته در دولت عبدالمهدی شروع شد که در نهایت، نخست‌وزیر از سمتش کناره‌گیری کرد. اما وطن امروز خواسته آمریکا را دلیل برخورد با عادل عبدالمهدی می‌داند. به نوشته تقدسی، دلیلی که آمریکا و عربستان سعودی را به برخورد با عبدالمهدی قانع کرد تلاش او برای تعطیلی پادگان منافقین به نام اشرف بود.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید

 

مدیرمسئول روزنامه جوان در سرمقاله این روزنامه، از حکومت خواسته است چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگوید. عبدالله گنجی نوشته است: «هیچ بعید نیست نسل‌هایی در آینده بخوانند که افرادی از ملت برای اعتراض به قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند و قوه قهریه حاکمیت بدون هیچ دلیل و بدون صبر و تحمل، همه را به رگبار بست و نابود کرد.»

روزنامه اصول‌گرای جوان، که به سپاه پاسداران منتسب است، به حاکمیت هشدار داده است که سکوت فعلی دستگاه‌های رسمی نسبت به تعداد کشته‌های اعتراض‌های اخیر که ظاهرا بیشتر از حوادث مشابه در دی‌ماه ۹۶ یا اعتراض‌های ۸۸ بوده است، بر پیچیدگی ابعاد آن می‌افزاید. گنجی اعتراض‌های اخیر را به حوادث سال ۶۰ شبیه دانسته است.

گنجی با تاکید بر این‌که اکثر معترضان مردم عادی و بی‌مساله بودند، ادعا کرده است در هر شهر دو تا پنج نفر با طرح شعارهای تند و ساختارشکنانه، مسیر فیزیکی و مسیر شعارها را عوض کردند.

مدیرمسئول جوان مدعی شده است که آن دو تا پنج نفر جمعیت معترض را با هدف «راهبرد حداکثر کشته‌سازی» به سمت مراکز نیروی انتظامی هدایت کردند. به ادعای این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران، ماموران امنیتی و انتظامی در خیابان بدون سلاح بودند و تلفات انسانی مقابل مقرهای نظامی و پایگاه‌های بسیج رخ داده است.

جوان دلایل دیگری را هم در توجیه کشتار مردم مطرح کرده است، از جمله این‌که بیشتر کشته‌شدگان با سلاح‌های کوچک کشته شده‌اند.

گفتنی است این مقاله به دنبال حرف‌های علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در شهریار منتشر شده است که اعلام کرد: «۸۵ درصد کشته‌شده‌های شهرهای اطراف تهران بی‌گناه هستند و اصلا در صحنه اغتشاشات حضور نداشتند.»

مدیرمسئول جوان در انتهای این یادداشت، سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی را در شیوه مواجهه میدانی با اعتراض‌ها سرزنش می‌کند که از راهبرد دشمن اطلاع نداشتند اما دست آخر، جواب دستگاه امنیتی را این‌طور تکرار می‌کند که «اطلاع حاصل شده بود، اما راه دیگری غیر از آنچه انجام شد وجود نداشت.»

 

جوانان معترض مهارت و نخبگی ندارند

 

در اعتراض‌های اخیر، جوانان حضور گسترده‌ای داشتند. روزنامه آرمان ملی از محمد‌مهدی تندگویان، معاون ساماندهی وزارت ورزش و جوانان، پرسیده است ریشه اعتراض‌ها چه بود.

تندگویان گفته چند نسل است که به جوانان بی‌توجهی شده است اما بسیاری از مشکلات را به گردن دولت احمدی‌نژاد انداخته و گفته است سیاست‌های دولت او مطالباتی بیش از حد و بی‌منطق در جوانان ایجاد کرد و پروژه‌های عمرانی بدون برآورد واقعی اعتبارات کشور، در همه استان‌ها کلید خورد.

روزنامه آرمان ملی اما به تندگویان یادآور شده است که تنوع شعارهایی که در اعتراض‌های اخیر مطرح می‌شد فراتر از این موضوع بود. تندگویان دلیل دیگر را مهاجرت جوانان نخبه می‌داند. وقتی جامعه از نخبگان علمی خالی شود، این ظرفیت را دارد که هر اغتشاشگر و اوباشی هدایتش کند، اتفاقی که در اعتراض‌های اخیر رخ داد.

این مسئول دولتی با توهین به معترضان، ادعا کرده است در اغلب جوانانی که در اعتراض‌های اخیر حضور داشتند مهارت و نخبگی دیده نمی‌شد و به همین دلیل اغتشاشگران توانستند هدایتشان کنند. به گفته تندگویان، جوانان به افرادی خانه‌نشین، بدون انگیزه و مهارت تبدیل شده‌اند.

معاون وزارت ورزش و جوانان نبودِ تعهد‌پذیری در جوانان را از عوامل کاهش آمار ازدواج عنوان کرده و رواج ازدواج سفید را هم ذیل آن مطرح کرده و معتقد است جوانان آموزش‌های کافی و لازم را ندیده‌اند.

روزنامه آرمان ملی باز هم به تندگویان یادآور شده است که مسائلی مانند ازدواج سفید بیشتر در طبقات مرفه جامعه یا متوسط شهری وجود دارد و مشکل اصلی اکثریت جوانان اقتصادی و نبود شغل است. تندگویان اما در پاسخ مدعی شده است جوانان پس از اخذ مدرک، هیچ مهارتی ندارند یا هر شغلی را نمی‌پذیرند و برخی جوانان اصلا دنبال اشتغال نیستند و فقط پست می‌خواهند.

 

جریان احمدی‌نژاد یک موج مرده است

 

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، هم گفته است دیگر حرف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا بین مردم خریدار ندارد. اما جریانی مستقل به‌عنوان جریان سوم ممکن است بتواند با کمپینی قوی و سراسری در شهرها و روستاها، اقبال عمومی را جلب کند. از نگاه آیتی، جریان سوم نباید مواضع سیاسی پررنگی داشته باشد و اگر مواضع اقتصادی‌ـ‌معیشتی و ملی ارائه کند، قطعا موفق خواهد شد.

به ادعای آیتی، جامعه امروز به دنبال پیام‌های ملی‌گرایی، ایران بزرگ، ایران مستقل و امثال این شعارهاست. او در عین حال جریان احمدی‌نژاد را مولد جریان سوم نمی‌داند.

از نگاه آیتی، جریان احمدی‌نژاد یک موج مرده است که اگر هم پایگاهی داشته باشد، بیشتر در بدنه روستاهاست و در جامعه شهری و تحصیل‌کرده جایگاهی ندارد.

آیتی معتقد است آنچه می‌تواند شوک اجتماعی ایجاد کند جریانی ملی و اقتصادی است، به شرطی که با نخبگان نوگرا و جوان وارد صحنه شود.

 

هدف جریان‌های حزبی ما کسب قدرت است و بس

 

امیر محبیان، تحلیلگر جریان اصول‌گرا، معتقد است اصلاح‌طلبان ناامیدانه، اصول‌گرایان سنتی بدون اعتماد‌به‌نفس و اعضای جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها با انگیزه وارد میدان انتخابات شدند، اما هیچ‌کدام هنوز «برنامه‌ای» ارائه نکرده‌اند و تنها با تمرکز و مانور روی مشکلات کشور و نسبت دادن آن‌ها به دولت، برنامه انتخاباتی خود را پیش می‌برند.

محبیان در گفت‌‌‌و‌گو با روزنامه ایران، درباره رقابت‌ها گمانه‌زنی کرده است و احتمال کاهش میزان مشارکت را، با توجه به تجربه‌های قبلی انتخابات مجلس، چندان معنادار نمی‌داند. احتمال دیگر این است که افراطی‌ها مجلس را تسخیر کنند. به گمان محبیان، اعضای جبهه پایداری مشکلی ندارند، اما باید دید تیر رد‌صلاحیت شورای نگهبان به جریان احمدی‌نژاد اصابت خواهد کرد یا نه. او احتمال سومی را هم مطرح می‌کند مبنی بر این‌که افکار عمومی فقط در واکنش به حضور جبهه پایداری‌، از جریان ضعیف اصلاح‌طلبان حمایت کند. 

این تحلیلگر اصول‌گرا بر این باور است که اساسا جریان‌های حزبی بدون برنامه و فقط با هدف کسب قدرت و موقعیت وارد انتخابات شدند و مواضعشان فقط مبتنی بر نفی و نقد است و با هدف تهییج افکار عمومی.

از نگاه محبیان، جنبه مثبت نقدها تخلیه فشار اعتراضی است، اما اثر منفی آن تشدید و مشروعیت‌بخشی به اعتراض‌ها بدون ارائه راه‌حل مفید و گره‌گشاست.

 

نتیجه تعامل با کانال‌های مالی اروپا تغییر رفتار ایران است

 

رسانه‌های غربی از توافق سوییس و آمریکا برای ایجاد سازوکاری بشردوستانه برای صادرات دارو و مواد غذایی به ایران خبر دادند اما روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان «گروگان‌گیری دارو»، نتیجه آن را وضعیت نفت در برابر غذا می‌داند.

وطن امروز پیش‌بینی می‌کند در آینده نزدیک اتفاق‌هایی در حوزه تجارت خارجی ایران بیفتد، از جمله عملیاتی شدن سازوکارهای بشردوستانه کانال مالی سوییس و اینستکس.

از نگاه وطن امروز، یکی از دلایل توافق اخیر آمریکا و سوییس و راه‌اندازی کانال مذکور این است که آمریکا بر تروریسم اقتصادی علیه ایران سرپوش بگذارد.

شرط‌هایی که آمریکا برای تراکنش‌های مالی فروش محصولات زراعی، غذا و دارو برای طرف‌های تجاری ایران طرح کرده شرط‌های بسیار دشواری است، مثلا  از هر توزیع‌کننده ایرانی دخیل در تراکنش تعهد مکتوب گرفته می‌شود که اجازه نمی‌دهند اقلام به افراد یا نهادهای تحریم‌شده فروخته شود و توزیع‌کننده این تعهد را نسبت به مشتریان بعدی هم دارد.

وطن امروز دلیل سخت‌گیری‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا را سوق دادن ایران به پیوستن به اف.ای.تی.اف می‌داند که از نگاه وطن امروز، پاس گل به موافقان داخلی اف.ای.تی.اف است تا بگویند بدون تصویب لوایح مورد نظر اف.ای.تی.اف، حتی نمی‌توان تجارت بشردوستانه کرد.

وطن امروز بر این باور است که کانال‌های بشردوستانه اروپا به اشراف و تسلط آمریکا بر تجارت خارجی ایران منجر شده است و هر‌قدر تعامل با این کانال‌ها عمیق‌تر شود، کشور به وضعیت نفت در برابر غذا نزدیک‌تر می‌شود. این فشار معیشتی می‌تواند اعتراض‌ها علیه حاکمیت را جرقه بزند و فشار حاصل از اعتراض‌ها بر حاکمیت در راستای تغییر رفتار در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای موثر و کارساز خواهد بود.

 

پیروزی بوریس و برگزیت

 

اعتماد نتیجه انتخابات را تصمیم مردم بریتانیا برای خروج از بلاتکلیفی تفسیر کرده و نوشته است در سه سال گذشته، دولت دچار سردرگمی و بی‌ثباتی بود و با این‌که حزب محافظه‌کار قدرت را در اختیار داشت، هیچ‌گونه تصمیم‌گیری صورت نگرفته بود. مساله اصلی مردم بریتانیا در این انتخابات، برگزیت بود و فردی را می‌خواستند که تکلیف را روشن کند. بوریس جانسون، برخلاف جرمی کوربین، مسیری مستقیم را پیش روی مردم قرار داده بود: «بیایید برگزیت را انجام دهیم.»

جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در بریتانیا، در یادداشتی در اعتماد نتیجه انتخابات بریتانیا را به نفع ترامپ می‌بیند چون با این پیروزی، موفق شده است با سیاست نزدیکی به بوریس جانسون، هم اتحادیه اروپا را تضعیف کند و هم بریتانیا را که اقتصادی قوی دارد به سمت خود بکشد. ساداتیان نتیجه پیروزی جانسون بر پرونده رابطه با ایران و فرجام برجام را تقویت جبهه آمریکا ارزیابی کرده و معتقد است با ادامه وضعیت فعلی، روند تضعیف برجام سرعت بیشتری خواهد گرفت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More