شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی اول تیرماه

پس از سقوط

به نظر می‌رسد با افزایش سطحِ تنش میان ایران و آمریکا، روزنامه‌نگاری جنگ آرام‌آرام در فضای مطبوعاتی ایران جا‌گیر می‌شود.

سقوط پهپاد آمریکایی و آمادگی آمریکا برای حمله تلافی‌جویانه و بعد، انصراف ترامپ از حمله در دقایق آخر آن‌قدر مهم بود که با گذشت دو روز، تیتر اول روزنامه‌های امروز باشد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بازار رجز‌خوانی در روزنامه‌های اصول‌گرا داغ است، اما شرایط خطیری که هر روز بیشتر به سمت جنگ و خونریزی پیش می‌رود کاری کرده است که تحلیلگرهای سیاسی میان غوغایی که روزنامه‌های تندرو و وابسته به سپاه برپا کرده‌اند، شجاعت به خرج داده‌اند و از رفتار عقلانی و ضرورت پرهیز از جنگ هم گفته‌اند.

مثلا فریدون مجلسی، از دیپلمات‌های قدیمی، در شرق یادداشتی نوشته با عنوان «شلیک به پهپاد و آینده منطقه» و گفته است اگرچه حقوق قانونی ایران در پاسخ به نقض حریم هوایی یک اصل پذیرفته‌شده بین‌المللی است، هم‌زمان باید با عقلانیت دیپلماتیک پیش رفت و تغییر لحن و نشانه‌های سازگاری غرب و حتی ترامپ را یک فرصت دانست و مذاکره را، بی‌واسطه یا با‌واسطه، دنبال کرد.

اما انگار حرف‌های معتدل در این فضای ملتهب چندان پژواکی ندارد و تیتر اول روزنامه‌ها سرشار از حماسه و گاه شاعرانه است. روزنامه خراسان تیتر زده «تیر آرش» و اسطوره ایرانی را با آتش پدافند مقایسه کرده است. روزنامه اصول‌گرای کیهان در صفحه اول جشن پیروزی گرفته و تیتر زده است «سیلی سخت ایران به آمریکا، سهم عربستان و امارات محفوظ است». روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، عکسی از سربازان آمریکایی چاپ کرده است که با پهپاد «گلوبال هاوک» به یادگار گرفته‌اند و در شرح این تصویر، فاتحانه نوشته است «حالا با چی عکس یادگاری بگیرند؟».

روزنامه جوان سقوط پهپاد آمریکایی با پدافند ایران را با آب‌و‌تاب شرح داده و مدعی شده است که این هواپیمای بی‌سرنشین پیشرفته حتی از اف‌‌ـ‌۳۵ مهم‌تر بود و حالا آمریکایی‌ها قدرت موشکی ایران را چشیدند و دیگر نخواهند گفت که توان موشکی ایران فتوشاپ است.

از روزنامه اصول‌گرای وطن امروز هم برایتان بگوییم که صحنه‌ای از پرتاب شبانه موشک را در صفحه اول قاب گرفته و تیتر زده است «مجازات متجاوزان». صفحه شلوغ روزنامه فرهیختگان نیز عقابِ سر‌سفیدی را که نماد آمریکاست به تمسخر گرفته و گزارش مفصلی از بازتاب‌های سقوط پهپاد آمریکایی داده و نوشته است بیشتر جنگنده‌های آمریکایی از همین نوع راداری استفاده می‌کنند که در این پهپاد به کار رفته بود، بنابراین سقوط پهپاد زنگ خطری برای ارتش آمریکاست. برویم سروقت روزنامه‌خوانی در اولین روز تابستان و یک روز جنگی داغ.

بازی پهپادی آمریکا  

محسن جلیلوند، کارشناس حقوق بین‌الملل، معتقد است ماجرای تعرض پهپاد آمریکایی به حریم ایران کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده بود .

این استاد دانشگاه در یادداشتی نوشته است که آمریکایی‌ها می‌خواستند اولا توان نظامی ایران را بسنجند و ثانیا بدانند آستانه تحریک ایران چقدر است.

جلیلوند توضیح داده که آمریکا دنبال این است که افکار عمومی دنیا را آماده کند و به همه نشان بدهد این ایران است که به اهداف آمریکا ضربه می‌زند، آمریکایی‌ها سعی می‌کنند ایران را وادارند شروع‌کننده نبرد باشد و ماشه جنگ را بکشد.

به گفته این استاد دانشگاه، حرف‌های ترامپ و این‌که ده دقیقه قبل از حمله، منصرف شده هم جزیی از یک برنامه است، وگرنه چطور می‌شود اخبار جلسه‌ای سری که برای حمله به ایران تشکیل شده است بیست دقیقه بعد رسانه‌ای شود؟

پس از سقوط

روزنامه جهان صنعت به‌جای پرداختن به ماجرای چگونگی سقوط پهپاد آمریکایی، نگاهی کرده است به آینده و عواقب این اتفاق و در گزارشی با عنوان «پس از سقوط» فضای دیپلماسی جهانی بعد از آتش پدافند ایران را بررسی کرده و در آخر هم نتیجه گرفته که حوصله ایران سر رفته است. پس با این حساب که مقام‌های ایرانی میانجی‌گری ژاپن را نپذیرفته‌اند و راهکارهای اروپایی را وقت تلف کردن می‌دانند، منطقه به سوی تنش بیشتر پیش می‌رود.

مهدی مطهرنیا هم در سرمقاله این روزنامه نوشته که ترامپ به دنبال مشروعیت‌بخشی به جنگ است.

این استاد دانشگاه توضیح داده که تقابل ایران و آمریکا مقابله یک ابرقدرت با یک قدرت متوسط است و آمریکا سعی دارد از استراتژی جنگ نا‌متعادل استفاده کند، به این معنی که ایران را به‌منزله هدفی جهانی معرفی می‌کند و اتهام حمله به نفتکش‌ها و حالا سقوط پهپاد آمریکایی می‌تواند آمریکا را در این هدف یاری کند.

فجر پنج‌شنبه، به وقت ایران، تغییر معادله  

سقوط پهپاد آمریکایی در سپیده‌دم پنج‌شنبه معادلات منطقه را تغییر داد. سعد‌الله زارعی با بیان آنچه آمد، نوشته است آمریکایی‌ها در‌صدد بودند با حملات محدود به نقاطی از ایران که تلفات و خسارات کم داشته باشد، ایران را مجبور به مذاکره کنند اما هدف قرار گرفتن پیشرفته‌ترین پهپاد دنیا آمریکایی‌ها را به وحشت انداخت.

نویسنده کیهان این را هم گفته است که اگر همه دشمنان ایران در کاخ سفید جمع شوند، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و حرف‌های ترامپ درباره لغو حمله به ایران و ملاحظات انسانی که مطرح کرده است دروغی بیش نیست و در واقع آمریکا از ترس اقدام‌های بعدی ایران، مجبور شده است با واقعیت این سقوط کنار بیاید.

کاریزمای خاتمی رو به اتمام است

روزنامه شرق به دنبال سلسله مباحثی با عنوان «چه باید کرد» این بار سراغ صادق زیبا‌کلام رفته و از او شنیده که در جمهوری اسلامی ایران چهل سال است که تصمیم‌گیری سیاسی بهنگام و درست نبوده و چهل سال است که حکومت بدون تحول و اصلاح، بر یک خط ممتد ادامه مسیر می‌دهد.

این استاد دانشگاه به هشت سال جنگ با عراق اشاره کرده و گفته است اگر بعد از فتح خرمشهر صلح پذیرفته می‌شد، اختیاری به حساب می‌آمد، اما این تصمیم در سال ۶۷ وقتی پذیرفته شد که به‌اجبار بود و ممکن بود عراق به پیشروی ادامه دهد.

صادق زیبا‌کلام معتقد است ۲۲ سال فعالیت اصلاح‌طلب‌ها هم به جایی نرسیده است، چرا که اصلاح‌طلب‌ها هدف سیاسی مشخصی ندارند و از سویی، معلوم نیست رهبر اصلاح‌طلب‌ها چه کسی است؟

این تحلیلگر سیاسی ادامه داده است برای اصلاح‌طلب‌ها کاریزمای سیاسی محمد خاتمی مانده بود که آن هم رو به اتمام است و درست‌ترین حرف خاتمی همان بود که چند ماه پیش زد و گفت مردم دیگر به ما اعتماد ندارند.

زیبا‌کلام معتقد است اصلاح‌طلب‌ها حرف‌های کلی می‌زنند و این حرف‌ها را اصول‌گراها هم تکرار می‌کنند و این در حالی است که معلوم نیست اصلاح‌طلب‌‌‌ها در عرصه قدرت می‌خواهند چه کنند.

به گفته زیبا‌کلام، مردم در انتخابات آتی مجلس شرکت نخواهند کرد و دلیلش این است که اشتباه‌های اصلاح‌طلب‌ها را دیده‌اند و عملکرد فراکسیون امید هم پیش روی آن‌هاست، فراکسیونی که اعضایش یک نطق پیش‌از‌دستور اثر‌گذار ایراد نکردند.

۱۶ سال سن و ۸ سال سابقه کار

جمعیت خیریه امام علی کارگاهی برگزار کرده است درباره کودکان کار و حالا اعتماد از این کارگاه و نتیجه پژوهش‌های این جمعیت خیریه گزارش داده است.

بنا بر تحقیقات این جمعیت خیریه، کودکانی که سر چهار‌راه‌ها می‌ایستند و کار می‌کنند از سیستمی قومی و قبیله‌ای می‌آیند و در پی فقر شدید و بیکاری و اعتیاد والدین، به کار وادار شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که فقر مطلق، به این معنی که خانواده توان گذران روزمره زندگی را ندارد، از ۲۰ سال پیش در ایران شکل گرفته است و کودکان این خانواده‌های بی‌بضاعت ناچارند از سن پایین کار کنند و نان‌آور خانواده باشند، برای همین تحصیل و مدرسه رفتن را کنار می‌گذارند.

در این کارگاه، فیلم تلخی هم پخش شد که گفت‌و‌گویی است با نوجوان ۱۶ ساله‌ای که ۸ سال سابقه کار دارد و از ۶ سالگی کار کرده است. این نوجوان می‌گوید روزی ۸ ساعت کار می‌کند و ماهی ۳۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد.

اولتیماتوم فیفا

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده است اگر در مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، زمینه حضور زنان در استادیوم را فراهم نکند، تیم ملی ایران از این رقابت‌ها حذف خواهد شد. حالا همدلی در این‌باره گزارشی داده و نوشته است واقعا آیا نمی‌شود این گره را با دست باز کرد تا کار به آبروریزی اولتیماتوم نرسد؟

همدلی نوشته است حضور زنان در ورزشگاه‌ها مثل نان شب مردم نیست که حکومت نتواند آن را حل کند و حق زنان برای تماشای فوتبال در استادیوم یک حق اجتماعی است که باید به آن‌ها داده شود و چهل سال است که مسئولان نتوانسته‌اند تصمیم درستی بگیرند و راه را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها باز کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More