شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳ اردیبهشت‌ماه

پرده آخر تحریم

 

 

دستاوردهای تبلیغاتی سفر عمران خان به ایران، توافق دو کشور بر تشکیل نیروی واکنش سریع در منطقه مرزی و اظهار‌نظر نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر این‌که انقلاب اسلامی را الگویی برای کشورش می‌داند از شوک ترامپ و تمدید نشدن معافیت‌های نفتی مشتریان ایران نکاست.  

به نظر می‌رسد موقعیت تازه‌ای که در پی تنش روز‌افزون بین ایران و آمریکا شکل گرفته است بر روابط ایران با همسایگان هم تاثیر می‌گذارد. این‌طور که محمد شریعتی دهاقانی در روزنامه اعتماد نوشته است سفر عمران خان برای ایران مزیت تبلیغاتی دارد، اما نباید همسایگان را فارغ از دیگر کشورها در نظر گرفت و پاکستانی‌ها در شرایط اقتصادی‌ای نیستند که بتوانند منافع ایران را تامین کنند. نویسنده اعتماد در ادامه نوشته اگر‌چه روحانی گفته است با عربستان مشکل خاصی نداریم و ممکن است پاکستان بتواند میان ایران و عربستان سعودی وساطت کند، باید دید عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب منطقه علاقه‌ای به عادی‌سازی روابط با ایران دارند یا نه.  

معافیت مشتریان نفتی ایران تمدید نخواهد شد و این یعنی آمریکا عزم کرده است تا صادرات نفتی ایران را به صفر برساند. این‌طور که روزنامه همدلی گزارش داده است، اجرایی شدن تحریم‌های جدید، با این حساب که اقتصاد ایران به نفت وابسته است، می‌تواند به تمام بخش‌های اقتصاد صدمه بزند و این تیتر هشدار‌دهنده را هم در صفحه اول کار کرده است: «شمارش معکوس دخل نفتی».

با این حال، رجز‌خوانی هم کم نیست. کیهان با تیتر «خیال‌پردازی ترامپ و زمزمه نفت صد دلاری» به استقبال تحریم‌های جدید رفته و روزنامه جوان اقدام آمریکا را «آخرین نفس‌های دشمنی با ایران» دانسته است.

در این گیر‌و‌دار، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، دیروز از احتمال بستن تنگه هرمز گفت و اوضاع را پیچیده‌تر کرد. اما روزنامه‌های اصول‌گرا، که از هر شعار تندی حمایت می‌کنند، این اظهار‌نظر فرمانده سپاهی را درز گرفته‌اند و روزنامه فرهیختگان صفحه اولش این است که «فعلا نیازی به بستن تنگه هرمز نیست».

اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهوری، هم یادداشتی در روزنامه آرمان نوشته است و با این‌که ترامپ و بن‌سلمان را مسخره کرده و گفته است شمشیر این دو نفر به کار رقاصی می‌آید، اما در ادامه یادداشت کوتاه و عصبی‌اش، بدون ذکر نام، به فرمانده نیروی دریایی سپاه تاخته و نوشته است چه کسی گفته ما آبراه‌های بین‌المللی را تهدید می‌کنیم، در حالی‌که ما حافظ امنیت این آبراه‌هاییم. ترکان افزوده است دولت برای همه تهدیدهای آمریکا برنامه دارد و حتی حساب این را هم کرده است که اگر ترامپ دوباره رییس‌جمهوری شود، چکار باید کرد.  

در این اوضاع بحرانی که بوی جنگ و فقر می‌آید، روزنامه جمهوری اسلامی دل‌نگرانی‌های جالبی دارد و در سرمقاله این روزنامه آمده است که مسیحی‌های تبشیری به شهر کرد‌نشین کوبانی آمده‌اند و کردها را به مسیحیت تشویق می‌کنند و تا به حال، ده‌ها مسلمان به دلیل بدی‌هایی که از داعش دیده‌اند مسیحی شده‌اند.

پرده آخر تحریم
اوضاع در کنترل ایران نیست
انتخابات مشروط موضع اصلاح‌طلبان باشد
زمان بخرید
تهران از منازل لوکس اشباع شده است
این زن صف‌شکن
لنز بی‌شرمی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More