شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۰ خرداد 

پدیده شوم افغان‌کِشی

این روزها موضوع پناهجویان افغانی که به‌دلیل ورود غیرقانونی به خاک ایران آزار دیدند یا کشته شدند نه تنها روابط ایران و افغانستان را تیره کرده است، بلکه صدای اعتراض افغان‌ها به عملکرد دولت و مردم ایران را بلند کرده است. در آخرین حادثه که ۱۴ خرداد‌ماه در یزد رخ داد، اتومبیلی که مسافر قاچاق در صندوق داشت به ایست نیروهای انتظامی ایران توجهی نکرد و به‌دنبال شلیک پلیس به چرخ، اتومبیل واژگون شد و سه افغان در این حادثه کشته شدند. 

روزنامه اعتماد به این خبر واکنش نشان داده و پرونده‌ای درباره «پدیده شوم افغان‌کِشی» و قاچاق آدم منتشر کرده است. گزارش اعتماد به این اشاره دارد که نبودِ راهکار ساده و قانونی برای تردد میان افغانستان و ایران بستری سیاه رقم زده که به سود قاچاقچیان است. 

روزنامه آفتاب یزد آن‌سو بی‌اعتنا به مسئولیت دولت و مرزبانان ایرانی، با تیتر «دست بی‌نمک ایران» این خرده را به دولت و مردم افغانستان گرفته است که چرا پذیرش میلیون‌ها افغان در طول چهار دهه میزبانی سخاوتمندانه ایران را نادیده می‌گیرند. 

سرمقاله آفتاب یزد هم به قلم نوذر شفیعی، استاد روابط بین‌الملل، است که نوشته افغان‌ها انتظارهای گزاف از ایران دارند و در نظر نمی‌گیرند که پناه آوردن به کشوری دیگر امری موقت است و آوارگان افغان باید بالاخره به کشورشان برگردند. 

از نگاه آفتاب یزد، برخی چهره‌های دولتی و غیردولتی افغانستان از دو حادثه غرق شدن چند تبعه افغان در آب‌های مرزی و شلیک به خودرو حامل پناهجویان «سوءاستفاده» و «موج‌سواری» می‌کنند. این روزنامه با یک کارشناس منطقه‌ای، محمد ملازهی، گفت‌و‌گو کرده است و از قول او، از بی‌اعتنایی دولت افغانستان در حراست از مرزهایش انتقاد کرده است. آفتاب یزد در نهایت، نتیجه گرفته است که طرف افغانستانی باید در ارزیابی‌اش از ایران، چهار دهه میزبانی را لحاظ کند و آن را در یک یا دو حادثه خلاصه نکند. 

از دیروز که بحث محاکمه باند طبری به سرخط خبرها آمده است، هیچ روزنامه‌ای تصویر قاضی معممی که همدست طبری در فساد و رشوه‌خواری بود منتشر نکرد. روزنامه همدلی اما پرهیز را کنار گذاشته و آخوند فاسد را بر صفحه اول نشانده و از درد روزنامه‌نگارانی نوشته است که به حکم غلامرضا منصوری بازداشت شدند. در سال ۱۳۹۱، پرونده بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران بسیار سروصدا کرد، بازپرسی که احکام بازداشت این روزنامه‌نگاران را صادر کرد غلامرضا منصوری بود که اکنون به اتهام فساد و ارتشا متواری است. 

اشاره‌ای هم داشته باشیم به بخشنامه شدن جرم سیاسی؛ از ابتدای انقلاب تاکنون، بازداشت فعالان مدنی و سیاسی با اتهام‌های امنیتی چون اقدام علیه امنیت ملی یا تبلیغ علیه نظام و امثال این‌ها بوده و جز عیسی سحرخیز، تاکنون کسی را با عنوان جرم سیاسی محاکمه نکرده‌اند چون در این‌صورت، طبق قانون، باید در دادگاه علنی و با حضور هیات منصفه باشد و متهم حق انتخاب آزادانه وکیل دارد و مجبور نیست به فهرست وکلای اعلامی برای جرایم امنیتی تن بدهد. بخشنامه رسیدگی منصفانه به اتهام‌های مرتکبان جرایم سیاسی، که رییس قوه قضاییه این هفته ابلاغ کرد، از نگاه حقوقدانان، برای قضات و نظام قضایی همچنان جنبه ارشادی و توصیه‌ای دارد و قاضی را مکلف نمی‌کند. روزنامه همدلی ابلاغیه جرم سیاسی را از نگاه یوسف مولایی، حقوقدان، ارزیابی کرده است. 

آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور از سیر صعودی ابتلا خبر می‌دهد و در شبانه‌روز گذشته، ۲۰۴۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۷۰ نفر نیز جان باختند. روزنامه جمهوری اسلامی درباره «خطر عادی‌پنداری کرونا» هشدار داده است. این در حالی است که به گزارش آرمان ملی، «مترو کانون موج دوم کرونا» در تهران شده است.

اجرای قانون جرم سیاسی بسته به «موقعیت» حاکمیت 

با بخشنامه جدید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، این سوال مطرح است که چقدر می‌توان به اجرایی شدن بخشنامه جرم سیاسی امیدوار بود؟ 

یوسف مولایی، حقوقدان، در پاسخ سوال همدلی گفته است پیش‌بینی‌ناپذیر است، چرا که جرم سیاسی رابطه تنگاتنگی با وجود، ماهیت و امنیت حاکمیت دارد. مجرم سیاسی، طبق قانون، کسی است که با حسن‌نیت، در مسیر اصلاح امور کشور دست به اقدام‌هایی می‌زند که از نظر او خیر عمومی است و از ابزار بیان و قلم و فعالیت‌های اجتماعی مانند تجمع‌‌ها و اعتصاب‌ها استفاده می‌کند. با این حساب، مجرم سیاسی در مواجهه با حاکمیت قرار می‌گیرد، چرا که مجرم سیاسی به دنبال اصلاح ساختاری است، اصلاحی که حاکمیت در شرایط عادی به آن تن نمی‌دهد. به باور این حقوقدان، استفاده کردن یا نکردن از عنوان «جرم سیاسی» برای فعالان سیاسی و مدنی به «موقعیت حاکمیت» بستگی دارد.  

در هر حال، مولایی معتقد است بخشنامه مذکور به خودی خود نمی‌تواند گشایش بزرگی در پی داشته باشد، اما باید امیدوار بود. 

مجلس یازدهم باب گفت‌و‌گو با آمریکا را می‌گشاید

روزنامه مستقل در گفت‌و‌گو با علی‌اصغر غروی، عضو نهضت آزادی ایران، چشم‌انداز برنامه‌های سیاسی و معیشتی مجلس یازدهم را بررسی کرده است. 

از نگاه غروی، تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، هیچ گشایشی در هیچ زمینه‌ای، اعم از امور معیشتی و اقتصادی، رخ نخواهد داد. به گفته این فعال سیاسی، روابط خارجی جمهوری اسلامی باید اصلاح شود و از این بن‌بست خفه‌کننده خارج شویم. از این‌رو، به گمان غروی، مجلس یازدهم باب گفت‌و‌گو با آمریکا را خواهد گشود و احتمالا در چند ماه باقی‌مانده از دولت ترامپ، این اتفاق خواهد افتاد. 

غروی درباره نقش مجلس در ایران هم معتقد است در ۴۰ سالی که از انقلاب می‌گذرد، هیچ یک از مجلس‌ها نتوانستند گام‌های موثری در بهبود معاش مردم و رشد اقتصادی بردارند، ضمن این‌که هیچ‌وقت مجلس‌ها در راس هیچ امری نبوده‌اند و مجلس یازدهم نیز مجلسی تابع و تسلیم خواهد بود.

مجلس در دست نظامی‌ها

روزنامه صدای اصلاحات به‌ندرت گزارش یا مطلب اختصاصی دارد. امروز در صفحه نخست، تیتری جنجالی زده که البته منبع این گزارش سایت «رویداد ۲۴» است. صدای اصلاحات از انتصاب‌های جدید قالیباف خبر داده و نوشته است قالیباف علاقه زیادی به استفاده از همکاران نظامی دارد. انتصاب‌های جدید او در مجلس هم این سوال را ایجاد کرده که آیا «مجلس در دست نظامی‌ها» است؟ به گزارش این روزنامه، علاوه بر حمید اصلانی، بابک نگاهداری و محمد‌سعید احدیان نیز با حکم قالیباف به مجلس آمدند، ضمن این‌که ۴۰ تن از نمایندگان مجلس یازدهم سابقه فعالیت در سپاه پاسداران را دارند.

به گزارش این روزنامه، در حال حاضر، ۹ سردار و ۱۸ سرهنگ و تعدادی از دیگر نیروهای سیاسی سپاه پاسداران وارد مجلس یازدهم شده‌اند. پیش‌تر هم غلام‌علی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس دهم، به روزنامه آرمان ملی گفته بود که قاطبه اصلی مجلسی‌ها نظامی‌اند و سابقه اجرایی ندارند.

لزوم تردد قانونی برای افغان‌های مهاجر

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس، در واکنش به کشته شدن سه پناهجوی افغان در یزد، از این حادثه تلخ ابراز تاسف کرده و با اشاره به مشکلات جدی معیشتی در افغانستان، نوشته این یک واقعیت است که به‌دلیل شرایط این کشور، گروهی از افغان‌ها راه‌حلی جز ورود غیرقانونی به ایران ندارند. 

فلاحت‌پیشه، که رییس کمیسیون امنیت مجلس دهم نیز بود، از «لزوم تردد قانونی» نوشته و معتقد است باید دو کشور با هم توافق کنند و مسئولان ایرانی تسهیلاتی برای ورود افغان‌های جویای کار در ایران در نظر بگیرند. به باور فلاحت‌پیشه، اگر شرایط تردد قانونی افغان‌ها مهیا شود، هر دو کشور، به‌خصوص ایران، هزینه کمتری می‌پردازند. 

سینا قنبرپور، روزنامه‌نگار، نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد، مساله ساماندهی ورود اتباع افغان به ایران را حیاتی دانسته و نوشته است باید داستان این چرخه سه هزار میلیاردی پایان یابد. منظور قنبرپور رقمی است که سالانه به جیب قاچاقچیان انسان ریخته می‌شود. به نوشته قنبرپور، این داستان هزاران افغانی است که اگر قانون به‌درستی هدایتشان می‌کرد، هیچ‌گاه نباید در صندوق عقب خودرو سوار می‌شدند.

ناتوانی ایران و آمریکا در کنترل کرونا

روزنامه سپید خود را تنها روزنامه پزشکی خاورمیانه معرفی می‌کند و از زمان شیوع کرونا در کشور، پیوسته از وضعیت پزشکی و درمانی کشور در مواجهه با کرونا گزارش داده است. 

پیمان سلامتی، متخصص همه‌گیرشناسی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در روزنامه سپید به این سوال پاسخ داده است که چرا ایران و آمریکا نمی‌توانند الگوهای موفقی برای کنترل کرونا باشند؟ 

او سلامتی ادعای مقام‌های ایرانی مبنی بر این‌که ایران یکی از بهترین کشورها در مقابله با کرونا بوده است را زیر سوال می‌برد و به روند صعودی ابتلا اشاره می‌کند که برخلاف روند کنترل بیماری در کشورهای مشابه، ایران وارد موج دوم شیوع بیماری شده است. 

سلامتی در توضیح علت این وضعیت، معتقد است در جوامعی که فقر رو به گسترش است، شهروندان از امکان دستیابی به سطحی از سلامت محروم خواهند بود. او در ادامه افزوده است احتمال ابتلا به کرونا در فقرا بالاتر است چون به درآمد روزانه‌شان محتاج‌اند و حتی به‌طور موقت نمی‌توانند کسب‌و‌کارشان را تعطیل کنند، معمولا از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، تغذیه مناسب و توان تهیه وسایل محافظت شخصی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را هم ندارند. 

این متخصص همه‌گیرشناسی گفته است هرچند پژوهشی در مورد جامعه ایران در دسترس نیست، بررسی‌های پژوهشگران آمریکایی نشان داده است که ۳۰ درصد جمعیت شهر شیکاگو آفریقایی‌تبارند و ۵۲ درصد از مرگ‌های ناشی از کووید‌ـ‌۱۹ در این گروه اتفاق افتاده است. 

به باور این استاد دانشگاه، اگر به آسیب‌پذیری فقرا توجه ویژه‌ای نشود، مدیریت صحیح همه‌گیری‌ها در ایران و آمریکا امکان‌پذیر نیست. سلامتی هشدار داده که وضعیت آمریکا زنگ خطری است برای ما که جلوی تعمیق نابرابری‌های اجتماعی را بگیریم، چون می‌تواند به وقوع مجدد ناآرامی‌های اجتماعی در ایران منجر شود.

کی بود، کی بود، من نبودم 

«خبر شمال» وب‌سایت و روزنامه استانی مازندران است که خود را بزرگ‌ترین پایگاه خبری‌ـ‌تحلیلی شمال کشور معرفی می‌کند. مهدی روحی مدیر‌مسئول و ملیحه نوری سردبیر این روزنامه‌اند.

خبر شمال در بررسی حادثه غرق شدن چهار جوان بابلی، به‌دلیل پاسخگو نبودن مسئولان به بن‌بست خورد. خبرنگار این رسانه تلاش کرده است دلیل این حادثه را جویا شود، اما فرماندار بابل هنوز بررسی‌هایش را هم شروع نکرده است. 

روز ۱۸ خرداد‌ماه، چند جوان از یک فامیل در روستای دونه‌سر، در اثر واژگونی قایق پدالی غرق شدند. خبر شمال پیگیر این مساله بود که چه کسی مجوز قایق پدالی را داده است و وظیفه نظارت بر آب‌بندان‌های مازندران بر عهده کدام نهاد است؟ 

تلاش این روزنامه به جایی نرسیده است. با این همه، خبر شمال استانداری مازندران را موظف به توضیح می‌داند و معتقد است وظیفه نظارتی خود را به‌درستی انجام نداده است و قایق پدالی در حالی اجاره داده شده بود که حتی جلیقه نجات در آن وجود نداشت، که اگر وجود داشت، این جوانان اکنون زنده بودند. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More