شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پای نمایندگان سازمان ملل برای حل ریزگردها به خوزستان باز شد

 

ریزگردهای خوزستان اگر تا چندی پیش یک مشکل بود حالا به یک بحران زیست محیطی تبدیل شده است. کارشناسان این حوزه کانون اصلی تولید این ریزگردها را از داخل ایران می‌دانند اما معتقدند ریزگردهایی که از کشورهای همسایه از جمله عراق وارد خاک ایران می‌شوند این  شرایط را تشدید کرده‌ است.
شروع جنگ ایران و عراق عاملی شد برای تهدید این منابع طبیعی. همچنین کمبود آب ناشی از احداث سد در مسیر رودخانه‌های منتهی به تالاب‌های خوزستان، آسیب‌های قابل توجهی به این زیستگاه وارد کرد وهمین امر باعث شد که توفان‌های ریزگردی همراه با گرد و خاک وارد منطقه خوزستان شود.
سال‌های سال است که ایران نتوانسته است مشکلات زیست محیطی بخصوص گردوغبار ایران در نواحی خوزستان را برطرف کند. مشکلی که جان بسیاری از مردم آن منطقه را تهدید می‌کند.کار تا آن‌جا پیش رفت که سازمان محیط زیست ایران از سازمان بین‌الملل خواست که به این حوزه وارد شده و مشکلات پیش آمده را برطرف کند.

اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار به مدت سه روز (۱۲ تا ۱۴ تیرماه) در تهران برگزار شد به همین‌ منظور بود. اجلاسی بین‌المللی درباره‌ی راه‌های عملی مقابله با توفان‌ها و گردوغبار در ایران بخصوص استان‌های جنوبی کشور.

گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در تهران پس از پایان نشست تهران، عصر روز گذشته ۱۵ تیرماه  با سفر خود به اهواز و شرکت در همایش مقابله با گرد و غبار گفت: «از ساعت ۵ صبح به اهواز آمده‌ام و برای چهارمین بار هست که به خوزستان می آیم. از چهار ماه پیش سولهایم، معاون دبیرکل سازمان ملل قول داده بود به اهواز بیاییم تا مساله گرد و غبار در خوزستان را بررسی کند».
نماینده مقیم سازمان ملل در تهران گفت:« سازمان ملل تلاش می کند مردم خوزستان بابت گرد و غبار، زندگی بهتری داشته باشند».
به گفته او، تاکنون ایران مورد توجه جامعه جهانی است و برای همین سمینار گرد و غبار در تهران برگزار شده و همه جهان به ایران به ویژه مساله گرد و غبار آن توجه می‌کند.
گری لوئیس معتقد است که در این همایش صحبت‌های خوبی میان مسئولان رد و بدل شده است و برای نتیجه‌گیری نهایی کنفرانس به تهران برمی‌گردند.
لوئیس عنوان کرد: «از مردم این استان بابت مقاومت در برابر گرد و غبار با ایجاد بادشکن و آبیاری تقدیر و تشکر می‌کنم. از طرف سازمان ملل و خودم تلاش می‌کنم که یک وضعیت بهتر را برای ایران به ویژه خوزستان ایجاد کنیم.
نماینده مقیم سازمان ملل در تهران گفت: «راهکارهای خوبی را برای نجات دریاچه ارومیه به کار بردیم و از ۲۵ سال قبل در ایران برنامه‌های خوبی به منظور ایجاد فضای سبز در فلات مرکزی انجام شده است».
لوئیس با اشاره به این‌که یک سری چالش‌های بعدی در مورد آب در خوزستان و هامون خواهیم داشت، گفت: «در سازمان ملل تلاش می‌کنیم کمک‌های مالی نیز برای حل موضوع گرد و غبار داشته باشیم».
اریک سولهایم رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل نیز در سفر خود به اهواز هدف آمدنش به ایران را به خاطر تصاویر و مطالب منتشر شده در فضای مجازی از جمله اینستاگرام اعلام کرد.

اریک سولهایم در این سفر بعد از بازدید از کانون‌های گرد و غبار در خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: « ما تلاش داریم مشکل گرد و غبار در خوزستان را حل کنیم تا مردم بتوانند زندگی بهتری در این استان داشته باشند».
سولهایم عنوان کرد: «تلاش می کنیم به همراه ایران و کشورهای دیگر به خصوص ترکیه بر مشکلات پیش آمده در خصوص ریزگردها غلبه و به یک برنامه جامع و کاربردی دست پیدا کنیم».
او هدف ازسفر خود به خوزستان را مشاهده نزدیک مشکلات پیش آمده برای مردم و ارائه راهکاری مناسب برای حل مشکلات عنوان کرد.
رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل با اشاره به مشکلات گرد و غبار شدید بهمن ماه سال قبل در خوزستان ادامه داد: «از آن گرد و غبار شدید پیام‌های بی‌شماری از طریق شبکه‌های اجتماعی برای ما از سوی مردم ایران ارسال شد و ما را مصمم به پیگیری موضوع کرد».
سولهایم اعلام کرد: «موضوع گرد وغبار و ریزگردها به‌وجود آمده را در مجمع عمومی سازمان ملل به جدیت پیگیری خواهیم کرد و اذعان کرد تا کنون برنامه‌های خوبی جهت مهار آن اجرایی شده است».
رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل،‌ پیش از ظهر امروز ۱۶ تیرماه  بعد از بازدید از کانون‌های گرد و غبار در خوزستان گفت: «ما تلاش داریم مشکل گرد و غبار در خوزستان را حل کنیم تا مردم بتوانند زندگی بهتری در این استان داشته باشند».
سولهایم عنوان کرد: «تلاش می‌کنیم به همراه ایران و کشورهای دیگر به خصوص ترکیه بر مشکلات پیش آمده در خصوص ریزگردها غلبه و به یک برنامه جامع و کاربردی دست پیدا کنیم».
او افزود: «امروز به خوزستان سفر کرده‌ایم که بتوانیم ضمن مشاهده نزدیک مشکلات پیش آمده برای مردم، راهکاری مناسب برای حل مشکلات پیدا کنیم که امیدواریم واقعا بتوانیم به برنامه جامع برای کاهش مشکلات برسیم».
رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل با اشاره به مشکلات گرد و غبار شدید بهمن ماه سال قبل در خوزستان ادامه داد: «از آن گرد و غبار شدید پیام‌های بی‌شماری از طریق شبکه های اجتماعی برای ما از سوی مردم ایران ارسال شد و ما را مصمم به پیگیری موضوع کرد».
او با انتشار دو پست در اینستاگرام به درخواست‌های مردم خوزستان پاسخ داد و گفت: «تمام تلاشم را برای کاهش این گرد و غبار می‌کنم».
سولهایم در اینستاگرام نوشت: «سلامی گرم به مردم اهواز. زمانی که من در ماه فوریه به ایران آمدم‌، شما از من درخواست کردید که به اهواز بیایم اما در سفر قبلی موفق نشدم ولی امروز اینجا هستم و به شهر شما آمدم. شما شهر بسیار زیبایی دارید و از اقامتم در این شهر لذت بردم. امروز از تلاش‌های دولت ایران برای احیای تالاب‌ها و سرسبزکردن بیابان‌ها بازدید کردم که قدم مهمی برای جلوگیری از طوفان‌های گرد و غبار است.طوفان‌هایی که برای جلوگیری از آنها به کمک تمامی کشورهای همسایه در منطقه نیاز است.

او همچنین در پست اینستاگرامی دیگری نوشت: «من پیام‌های زیاد شما را در اینستاگرام می‌خوانم و مطمئن باشید تمام تلاشم را برای کاهش طوفان گرد و غبار در اهواز و سراسر جهان انجام خواهم داد».

 

 

اگر چه سال‌های طولانی از پایان یافتن جنگ ایران وعراق می‌گذرد، اما این دو کشورهنوز نتوانستند برای برخی مشکلات زیست محیطی که جان بسیاری را تهدید می‌کند چاره‌اندیشی اساسی داشته باشند. علاوه بر عراق، کشورهایی چون عربستان و ترکیه نیز دراین مشکل زیست محیطی نقش بسیاری دارند.
 معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز با همراهی اریک سولهایم معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و گری لوئیس نمایند مقیم سازمان ملل در ایران با حضور در استان خوزستان ازعرصه‌های تولید ریزگرد در خوزستان و برخی اقدامات در دست انجام برای مهار پدیده ریزگردها در استان خوزستان دیدن کردند.

معضل ریزگردهای امروز ایران بخصوص خوزستان نیازمند تعامل و تفاهم با کشورهای همسایه است که دخالت سازمان‌های جهانی و خصوصاً سازمان ملل متحد بهتر و مثبت تر می‌توان به نتیجه رسید .

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More