شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۵ خرداد

وقتی همه چیز مادی شد، اخلاقیات معنا ندارد

 

امروز قرار است آخرین رییس مجلس دوره دهم انتخاب شود و در این رقابت پارلمانی، محمد‌رضا عارفِ اصلاح‌طلب و علی لاریجانیِ اصول‌گرا نامزد ریاست مجلس شده‌اند.

عارف چهره ناکامی است که تا به حال حتی نتوانسته است ریاست کمیسیون را برعهده بگیرد. این‌طور که روزنامه آرمان نوشته، این رقابت در واپسین سال مجلس حساس است، چرا که هر دو رقیب نیم‌نگاهی به ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ دارند. با این حال، روزنامه آرمان حدس زده است که این بار هم عارف به جایی نمی‌رسد و فراکسیون مستقل‌های مجلس رای تعیین‌کننده‌اش را به لاریجانی خواهد داد.  

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه، باز هم به دردسر افتاده است. خبر ملاقات ظریف با یک سناتور دموکرات، در جریان سفر اخیرش به آمریکا، فاش شده است و حالا، اصول‌گراها به وزیر خارجه تاخته‌اند که به چه حقی با یکی از مقامات آمریکایی مذاکره کرده است.

روزنامه آفتاب در گزارشی به «مصائب گفت‌و‌گو با سناتور» پرداخته و در این‌باره با حسن بهشتی‌پور، کارشناس امور بین‌الملل، گفت‌و‌گویی کرده و از او شنیده است که ملاقات ظریف و دایان فاینستاین را نمی‌توان مذاکره دانست، چرا که سناتور مقام دولتی ندارد و ظریف در واقع با یکی از نخبگان آمریکایی حرف زده است، بلکه بر جامعه مدنی آمریکا تاثیری بگذارد.  

ظریف تنها وزیر دولت نیست که در مخمصه است. بیژن زنگنه، وزیر نفت، هم این روزها در آستانه استیضاح قرار گرفته و روزنامه جوان با تیتر «پوز زنگنه» از کشف سه دستگاه کارتخوان در اتاق کار وزیر نفت خبر داده که ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.  

خبر فروش هشت میلیارد دلاری سلاح از سوی آمریکا به عربستان سعودی هم از چشم روزنامه‌ها دور نمانده است. جهان صنعت در صفحه اول و با چاپ عکسی از بن‌سلمان و ترامپ و با تیتر «تجهیز حجاز» گزارشی از خریدهای تسلیحاتی عربستان سعودی داده است.  

کوروش شرفشاهی در روزنامه اسکناس نیز این فروش سلاح را «کاسبکاری آمریکایی‌ها با تاکتیک ایران‌هراسی» ارزیابی کرده و نوشته است ترامپ بارها به اعراب و به‌ویژه آل سعود توهین کرده و حالا با تنشی که در منطقه درست کرده و ایران‌هراسی که به راه انداخته است، کاسبی می‌کند.  

و اما بشنوید از اعتراض نماینده اهل سنت در مجلس شورای اسلامی به صدا‌و‌سیما. هفته گذشته، مداحی در تلویزیون به خلفای راشدین توهین کرد و هر‌چند، مسئولان صدا‌و‌سیما بابت پخش این برنامه عذر‌خواهی کردند، واکنش‌ها به این برنامه تفرقه‌برانگیز همچنان ادامه دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با عنوان «ولنگاری مداحی» به صدا‌و‌سیما تاخته و نوشته است که برخی از مداحی‌ها و برنامه‌های مذهبی که در ماه رمضان از تلویزیون پخش می‌شود شرم‌آور است و مخاطبان از پخش آن‌ها دچار حیرت می‌شوند.  

و در آخر، چند سوال را که حسین کریمی در روزنامه آفتاب اقتصادی پرسیده است برایتان نقل می‌کنیم و جوابش هم با خودتان. سردبیر آفتاب اقتصادی پرسیده چرا ایران تا این حد با نظام بین‌المللی در ستیز است؟ آیا این ستیز ریشه‌های فکری دارد یا حاصل اشتباه‌های مسئولان است؟

روحانی اختیارات ویژه در حوزه بین‌الملل می‌خواهد

 

حسن روحانی اختیارات ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل می‌خواهد تا بتواند به‌سرعت تصمیم‌گیری کند و در قبال اتفاق‌هایی که می‌افتد واکنش نشان دهد.  

علی صوفی در گفت‌و‌گو با آرمان، با بیان آنچه آمد، ادامه داده که دولت روحانی در دوره دوم اشتباه‌های فاحشی داشته است که بعضی از آن‌ها جبران‌پذیر نیست.  

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داده که به اعتقاد بسیاری، رییس‌جمهوری حتی نتوانسته است از همین اختیاراتی که دارد استفاده کند و در حوزه بین‌الملل هم با این‌که تیم کارکشته‌ای دارد، در دوره دوم نا‌کارآمد بوده است.  

صوفی درباره انتخابات مجلس و ریاست‌ جمهوری هم اظهار‌نظر کرده و گفته است اصلاح‌طلب‌ها باید بتوانند با کاندیداهای حداکثری و مشهور خود در انتخابات حضور پیدا کنند، وگرنه مردم به پای صندوق رای نخواهند آمد.

فقدان نگاه ملی در صدا‌و‌سیما

 

ماجرای توهین یک مداح به خلفای راشدین در شب میلاد امام دوم شیعیان، بالا گرفته است. ابتکار در گزارشی نوشته است مدیران صدا‌و‌سیما به کسی پاسخگو نیستند و نه مجلس و نه دولت بر این سازمان نظارتی ندارند. مهدی آیتی، نماینده سابق مجلس، به این روزنامه گفته است که مشکل نظارت بر صدا‌و‌سیما به ساختار قانون اساسی باز می‌گردد و باید در آن تجدید‌نظر کرد.  

آیتی این را هم گفته است که هر نهاد و فردی که در شرایط خطیر کشور سعی کند مردم را تحریک و اختلاف مذهبی ایجاد کند به جامعه آسیب می‌زند.

خرید سلاح امنیت نمی‌آورد

 

حسن بهشتی‌پور با اشاره به خرید هشت میلیارد دلاری سلاح آمریکایی از سوی عربستان سعودی، این رقم را هنگفت ارزیابی کرده و نوشته است وقتی منطقه به زرادخانه تبدیل شود، ایران بیشتر تهدید می‌شود و امنیت منطقه شکننده‌تر می‌شود.

این کارشناس امور بین‌الملل یادآور شده است که شاه در سال ۱۳۵۲، دوازده میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرد، اما این همه سلاح نتوانست برای رژیم پهلوی ثبات و پایداری بیاورد.  

بهشتی‌پور در ادامه افزوده است که خرید سلاح به صلاح اقتصاد مملکت هم نیست، چرا که ارزش افزوده‌ای به همراه ندارد، یا انبار می‌شود یا در جنگ هدر می‌رود و این هزینه به چرخه اقتصاد باز‌نمی‌گردد.

ایران سالمند خواهد شد

 

سی سال دیگر، بزرگ‌ترین مشکل جامعه ایران پدیده سالمندی خواهد بود، چرا که جوانان سی ساله امروز به دوره پیری می‌رسند و بنابر پیش‌بینی‌ها، ۳۰ درصد ایرانی‌ها سالمند خواهند بود، یعنی از هر سه نفر یک نفر سالمند می‌شود.  

در حال حاضر، ایران هشت میلیون سالمند دارد اما سه دهه بعد، این رقم به سی میلیون نفر خواهد رسید.  

این‌طور که در گزارش بهار آمده است، سبک زندگی خانواده‌های ایرانی تغییر کرده است و زوج‌ها به تک‌فرزندی تمایل دارند و همین باعث می‌شود در آینده، نگهداری از سالمندان، با احتساب فرزندان کم، مشکل‌ساز شود.

فیزیک برخی خانه‌ها منشا بزهکاری است

 

معاون وزیر راه و ساختمان به آفتاب گفته است شش میلیون خانه فرسوده در کشور نیازمند بازسازی و نوسازی است و ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در مناطق فرسوده‌ای که هر لحظه در خطر تخریب و ریزش است، زندگی می‌کنند.  

به گفته محمد پژمان، برخی از مناطق فرسوده و خانه‌های مخروبه کالبد و فیزیک مستعدی برای بزهکاری دارند. این منازل در کوچه و خیابان‌های تنگ و فاقد روشنایی و نظارت اجتماعی واقع شده‌اند و حتی ماموران هم جرات ورود به این مناطق را ندارند.

معاون وزیر راه ابراز امیدواری کرده است که سیستم ساخت‌و‌ساز کشور از روش‌های نوین و خانه‌های پیش‌ساخته استفاده کند که هم سرعت ساخت را افزایش می‌دهد و هم کیفیت بهتری دارد.

وقتی همه چیز مادی شد، اخلاقیات معنا ندارد

 

مردم ایران افسرده نیستند، بلکه شرایط بد این سال‌ها بی‌هدف و بی‌انگیزه‌شان کرده است.

مصطفی اقلیما معتقد است جامعه به‌شدت مادی شده است و اخلاقیات هر لحظه بیشتر سقوط می‌کند و کار به جایی رسیده است که شخصیت افراد با پول خرید‌و‌فروش می‌شود.  

رییس انجمن مددکاری با انتقاد از صدا‌و‌سیما و رسانه‌های رسمی، ادامه داده که در تلویزیون ممنوع‌التصویر شده، چون خواسته است از آسیب‌های اجتماعی بگوید و حاضر نشده است به خواست مسئولان، ابراز امیدواری کند که شرایط بهتر می‌شود.  

این کارشناس اجتماعی به همدلی گفته است مردم از همدیگر وحشت دارند. اقلیما مثالی آورده و گفته است قبل از انقلاب، یک فولکس قورباغه‌ای داشت و بعضی وقت‌ها پیاده‌ها را سوار می‌کرد و بدون این‌که پولی بگیرد به مقصد می‌رساند اما این روزها، کسی جرات چنین کارهایی ندارد و همه از هم می‌ترسند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More