شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی سوم آذر‌ماه

وقتی در ایران تفرقه داریم، چطور وحدت اسلامی ایجاد کنیم

 

سال‌هاست که هفته‌ای به‌نام وحدت جشن گرفته می‌شود که آغازش میلاد پیامبر به روایت اهل سنت و پایانش هفده ربیع‌الاول و همان میلاد پیامبر اسلام به روایت شیعیان است.

در این یک هفته از برادری سنی و شیعه گفته می‌شود و کنفرانس وحدت اسلامی هم با بودجه هنگفتی که از دولت می‌گیرد، در همین روزها برگزار می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد که بازار وحدت کساد است و برخی روزنامه‌ها در یادداشت و مقاله‌های خود، اعلام کرده‌اند که وحدت که هیچ، میان کشورهای اسلامی دشمنی برقرار است و از طرفی در ایران هم چندان حقوق اهل سنت رعایت نمی‌شود.

روزنامه آرمان در یادداشت صفحه اول، با عنوان «چرا به وحدت اسلامی نمی‌رسیم؟»، نوشته است که مسلمانان به‌دلیل اینکه اخلاق اسلامی را رعایت نکرده‌اند، دچار نفرین پیامبر شده‌اند. یادداشت آرمان را محمد محمودی، دبیر پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی نوشته و عجیب نیست که بیشتر نوشته‌اش در شرح کوشش‌های هاشمی در مسیر وحدت است و این را هم گفته است که در سال نود و چهار، هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در کنفرانس‌های وحدت اسلامی، وحدتی ندیده است، در این همایش شرکت نکرد.

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی هم با عنوان «ارزیابی کارنامه وحدت»، این وحدت‌بخشی را شکست‌خورده دانسته و نوشته است که وقتی در کشور تفرقه داریم، چطور می‌خواهیم وحدت ایجاد کنیم. از وحدت اسلامی بگذریم و به اختلافات درون ایران بازگردیم.

شنبه ها را می‌توان روز امامان جمعه دانست که هر چقدر تند و آتشین خطبه بخوانند، احتمال اینکه فردا تیتر یک باشند، زیادتر است. احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، دیروز به یادداشت عباس عبدی در روزنامه ایران اشاره کرد و گفت آرزوی آزادی حجاب و شراب را به گور خواهید برد و همین کافی بود که روزنامه کیهان که چند روزی به آن یادداشت جنجالی نقد می‌کرد و ایراد می‌گرفت، برای حسن ختام، حرف‌های احمد خاتمی را تیتر صفحه اول کند.

روزنامه ایران البته در کمال خونسری به بحث کتابخوانی پرداخته و اشاره‌ای به گفته‌های امام جمعه نکرده است. برای آنها که نمی‌دانند چه خبر است، بگوییم که عباس عبدی در روزنامه ایران نوشته بود با توجه به اینکه میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد بالا رفته، بهتر است مراکزی برای آزمایش مشروب درنظر گرفته شود، چراکه دولت درقبال جان همه مردم مسئول است.

علم‌الهدی، امام جمعه مشهد هم امروز توانسته است تیتر یکِ روزنامه اعتماد شود، با عکس کلوزآپش در صفحه اول. اعتماد از قول امام جمعه مشهد تیتر زده است که  ظریف راست می‌گوید و در کشور، پول‌شویی هست. البته در ادامه علم‌الهدی تاکید کرده که مخالفت با برجام و «اف‌ای‌تی‌اف» نشانه حمایت از پول‌شویی نیست.

پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران هنوز پادرهواست و این‌طور که شرق در صفحه اولش خبر داده است، حکمش به تایید وزارت کشور نرسیده و دلیلش هم اینکه برادرش از اعضای سازمان مجاهدین خلق است. هرچند این استدلال ازلحاظ حقوقی و به‌دلیل شخصی‌بودن جرم، سرتاپا غلط است، اما مورد استناد قرار می‌گیرد. بحث حقوق شد، این را هم بگوییم که «عبدالفتاح سلطانی»، وکیل دادگستری، پس‌از هشت‌سال زندان و بعد از گذشت چندماه از درگذشت دخترش، به‌صورت مشروط آزاد شد و روزنامه مستقل، تنها جریده‌ای است که خبر و عکس این وکیل دادگستری را در صفحه اول چاپ کرده است. سلطانی هشت‌سال به بهانه اخلال در امنیت کشور و در واقع به جرم دفاع از مجرمان سیاسی در زندان بود.

 

jomhouri
با این تفرقه، چطور وحدت اسلامی ایجاد کنیم

 

مسیح مهاجری که خودش معمم است و مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در یادداشتی باعنوان «ارزیابی کارنامه وحدت»، به بهانه هفته وحدت نوشته است که ما در کشور دچار تفرقه‌ایم و با این وضعیت، نمی‌توانیم منادی وحدت اسلامی باشیم. مهاجری ادامه داده است که بهتر اینکه موضوع کنفرانس وحدت اسلامی که سالانه برگزار می‌شود، ارزیابی کارنامه‌اش باشد و به این مساله بپردازد که چرا وحدت‌بخشی در‌میان مسلمانان شکست خورده است. مدیر مسئول جمهوری اسلامی گفته است که برای بررسی علت‌های شکست، باید از چهره‌های جدید بهره گرفت و نه کسانی که حرف‌های قبلی را تکرار می‌کنند.

 

پول‌شویی نماد فساد

 

وقتی از پول‌شویی حرف می‌زنیم، از یک بحث اقتصادی می‌گوییم که قابل اثبات است. مهدی پازوکی در سرمقاله اعتماد نوشته است که دارندگان درآمدهای نجومی، مالیات نمی‌دهند. یک قلم از این ارقام مربوط‌ به واردات قاچاق می‌شود که نزدیک‌به سیزده میلیارد دلار است و با دلار چهار هزار تومانی، به بیش‌از رقم پنجاه‌هزار میلیارد تومان می‌رسد. پازوکی می‌گوید این حجم عظیم پول با چمدان جابه‌جا نمی‌شود و مبادلاتش با همین سیستم بانکی است. برای همین است که بیست‌وپنج درصد نقدینگی کشور در موسسات مالی غیرمجاز است. با این اوصاف، مبارزه با پول‌شویی، مبارزه با بزرگ‌ترین فساد در اقتصاد ایران است.

 

اخبار محرمانه‌ای که نباید محرمانه باشد

 

این چه وضع اطلاع‌رسانی و خبر و آمار دادن در رسانه‌های رسمی و صداوسیماست. محمد مطهری در یادداشت بلندش در روزنامه اطلاعات، نوشته چه‌طور است که آمارهای آسیب‌های اجتماعی در دیگر کشورها مثل قتل و تجاوز، در صداوسیمای ما از قول رسانه‌های همان کشورها خوانده می‌شود، اما چنین آماری از آسیب‌های اجتماعی خودمان هیچ‌گاه بیان نمی‌شود و یا اینکه همه‌چیز خوب نمایش داده می‌شود.

محمد مطهری نوشته است که اگر قرار بود با بیان آمارهای بد، جامعه دچار افسردگی شود، الان مردم جوامع غرب همه افسرده بودند. نویسنده با بیان اینکه اگر قرار باشد آمار و ارقام اعلام نشود و یا فقط از خوبی‌ها بگوییم، دیگر تلاشی برای بهبود شرایط صورت نمی‌گیرد، می‌نویسد چه ایرادی دارد که مثلا در آماری گفته شود تعداد جوانان نمازخوان کاسته شده است. وقتی برعکسش را می‌گوییم و مثلا از آمار روزافزون جوانان شرکت‌کننده در اعتکاف خبر می‌دهیم، مخاطبان فکر می‌کنند وضع مذهبی جامعه از سال پیش هم بهتر است. درمورد آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد و خودکشی و بیماری ایذر، وقتی آمار اعلام نمی‌شود، مردم که خود قربانی این آسیب‌هایند، از حال و احوال جامعه خبردار نمی‌شوند و فشار افکار عمومی هم برای بهبود شرایط شکل نمی‌گیرد و از طرفی، بیگانگان می‌توانند در فقدان آمار رسمی، هر آماری که می‌خواهند را به خوردِ جامعه بدهند.

 

یک سکه در ماه، هزینه نگهداری هر زندانی مهریه

 

روزنامه جوان گزارشی داده است از معضل زندانیان مهریه و کسانی که به‌دلیل پرداخت‌نکردن مهریه که بیشتر وقت‌ها سکه طلاست، به زندان می‌افتند. بنابر آنچه سازمان زندان‌ها اعلام کرده است، هزینه هر روز زندانِ یک زندانی، صد و پنجاه هزار تومان است. این رقم یعنی چهارمیلیون تومان در ماه، یا به‌عبارتی، ماهی یک سکه.

روزنامه جوان در این گزارش نوشته است که در قوانین ایران، یازده‌هزار عنوان مجرمانه ذکر شده که قضات را به‌زحمت می‌اندازد و خیلی از قاضی‌ها هم به‌راحتی می‌توانند حکم زندان صادر کنند. درمورد مهریه، حکم زندان واجد هیچ‌گونه خاصیتِ تادیبی برای مجرم و ارعابی برای دیگران نیست و معلوم نیست چرا باید هزینه زندانیان مهریه از جیب بیت‌المال باشد. جالب اینکه اگر دولت همان صد و پنجاه هزار تومان را روزانه به بدهکاران مهریه بدهد، حداقل خرج یک سکه در ماه درمی‌آید و کسی هم زندانی نمی‌شود.

 

قاچاقچیان بازار کتاب را هم گرفته‌اند

 

پنج‌شنبه اول آذرماه، چندسالی است که جشن نوپای کتاب‌گردی برگزار می‌شود و قرار است علاقه‌مندان کتاب، همتی کنند و به کتاب‌فروشی‌ها سری بزنند و کتاب ببینند و اگر شد بخرند. روزنامه ایران گزارشی داده است از این پنج‌شنبه شاد کتاب‌فروشی‌ها.

هرچند در گفت‌وگو با مدیران کتاب‌فروشی‌ها عنوان شده است که این جشن، گرهی از مشکل کتابخوانی باز نمی‌کند، اما خب، بهتر از هیچ است. حسن کیاییان، مدیر نشر چشمه، به خبرنگار روزنامه ایران گفته است که قاچاقچیان بازار کتاب را از دست ناشران درآورده‌اند. این ناشر معروف خبر داده است که همین یک‌ماه پیش، چندین انبار از کتاب‌های قاچاق، یعنی کتاب‌هایی که خارج از نشر قانونی به‌چاپ رسیده، کشف شده است. کیاییان گفته فقط یک قاچاقچی در تهران، نهصد بساط کتابفروشی داشته است و با این حساب، مردم کتاب می‌خوانند، اما کتاب‌ها را از بساط‌های کنار خیابان و ارزان‌تر می‌خرند و پولش به جیب قاچاقچیان می‌رود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More