شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۵ اسفندماه

وقتش رسیده که بگوییم تقصیر خودمان است نه آمریکا

دولت روحانی در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد. از طرفی آن‌چه در سیاست خارجی انجام داده بود، با تحریم‌های آمریکا بر باد رفت و ازسویی روزنه امید به سازوکار مالی اروپایی‌ها هم منوط به پذیرش«اف.ای.تی.اف» و لوایح چهارگانه است که به‌نظر می‌رسد اکثریت مجمع تشخیص مصلحت به آن رای نخواهند داد.

تندروهای اصول‌گرا حملات پیوسته‌ای به دولت می‌کنند و هواداران روحانی از رییس جمهوری دلسرد شده‌اند و محبوبیت روحانی هم ریزش کرده است.

روزنامه دولتی ایران در گزارشی، به راز سکوت دولت پرداخته که در یک کلمه، چیزی جز مصلحت‌اندیشی نیست. اما پاسخ به مخالفان را هم نمی‌توان به آینده احاله داد. این را سروش اکبرزاده در اعتماد نوشته است.

نویسنده اعتماد هرچند دولت را نیازمند همدلی دانسته، اما این را هم گفته است که روحانی باید صریحا بگوید که چه موانعی بر سر راه دارد و پاسخ مخالفان را هم بدهد و با مردم هم صریحا حرف بزند؛ به‌جای امید واهی دادن، وضعیت بد اقتصادی کشور را بپذیرد و آن وقت از تلاش دولت برای رفع مشکلات بگوید.

دیروز البته یک تهدید به پاسخ ازسوی دولت شنیدیم. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری در توئیتی ابراز کرده بود که می‌تواند همه اعتراض‌ها و انتقادهای مخالفان را در پنج دقیقه جواب دهد، اما شرایط خطیر است و الان دولت دغدغه‌ای جز اداره کشور و حل مشکل ندارد. روزنامه اصول‌گرای جوان هم در همان صفحه اول، گفته‌های جهانگیری را به‌سخره گرفته و تیتر زده است که «پنج دقیقه‌ای جواب همه را می‌دهم».

امروز بازار تمسخر در روزنامه‌های اصول‌گرا گرم بود و کیهان هم گزارش مفصلی کار کرده است از دیدار روز دوشنبه تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب با سیدمحمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین. کیهان خاتمی را آقای تکرار لقب داده که اشاره‌ای است به انتخابات قبلی مجلس و اینکه خاتمی از تهرانی‌ها خواسته بود به لیست امید رای دهند و این خواسته را دوباری تکرار کرده بود. کیهان نوشته که خاتمی در فتنه سال ۸۸ دست داشته و حالا هم با لطف جمهوری اسلامی است که آزادانه زندگی می‌کند و دیدار با این عنصر فتنه‌گر، با داشتن مسئولیت در نظام سازگار نیست.

از سیاست که بگذریم، روزنامه اعتماد گفت‌وگویی کرده است با رضا اردکانیان، وزیر نیرو. آن‌طور که وزیر نیرو گفته، بحران آبی آن‌قدر حاد است که دیگر وقتش رسیده که وزارت آب تشکیل شود.

این خبر تلخ را هم از روزنامه آرمان بخوانیم که در بندرعباس، ده نفر از معتادان که در یک مرکز ترک اعتیاد به‌سر می‌بردند، در اعتراض به رفتار بد مدیران مرکز، تهدید به آتش زدن ساختمان می‌کنند و بعد هم با عملی کردن حرفشان، به‌طور جمعی خودکشی می‌کنند.

وقتش رسیده که بگوییم تقصیر خودمان است نه آمریکا

محمد دادکان از فعالان سیاسی صریح‌اللهجه‌ای است که زمانی رییس فدارسیون فوتبال بود و عملکرد خوبی هم داشت.

دادکان در گفت‌وگو با آرمان، از اوضاع کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید که اگر کسی نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند، دلیلی ندارد چهار سال یا هشت سال رییس جمهوری باشد. دادکان تمام مشکلات کشور را ناشی‌از سوء‌مدیریت دانسته و گفته وقتش رسیده است که دیگر مشکلات را به گردن آمریکا و اسرائیل نیندازیم.

این فعال سیاسی ادامه داده است که تمام مدیران کنونی کشور در چهل سال گذشته در نظام حضور داشته‌اند و فقط جایشان را عوض کرده‌اند.او می‌پرسد که حالا با این چرخه مدیریتی چه‌طور می‌شود امید به جلو رفتن داشت. دادکان از دولت روحانی انتقاد می‌کند و می‌گوید با چه محاسبه‌ای دلار را ۴۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری کردید و چه‌طور شد که نزدیکان شما از قبل این خبر را داشتند و به اندازه کافی دلار خریدند.

دادکان صریحا می‌گوید که ما در همه چیز به عقب برگشته‌ایم و امروز اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تنها به‌دنبال فرصتی برای به‌دست آوردن قدرت‌اند.

او خاطره تلخی هم نقل می‌کند و می‌گوید که در دوبی و در مسیر رفتن به یک کنفرانس اروپایی با چند دختر ایرانی در هتل هم‌کلام شده است که می‌گفتند امورات زندگی‌شان در هتل می‌گذرد. دادکان البته صریحا به تن‌فروشی دختران اشاره‌ای نمی‌کند، اما می‌گوید این واقعه برای همه ما شرم‌آور است که دختران ایرانی در هتل‌های دوبی و ترکیه اموراتشان را می‌گذارند و این درحالی است که خانواده‌های ایرانی هم درحال فروپاشی‌اند.

باید آشغال‌ها را جمع کنیم

حسین شریعتمداری در یادداشتی در کیهان نوشته است که امروز در عرصه‌های سرنوشت‌ساز کشور مثل اقتصاد، با آشغال‌هایی مواجهیم که باید جدا کرد و به‌دورشان انداخت. مدیرمسئول کیهان با اشاره به گرانی شکر و احتکار و اختلاس‌ها، ابراز امیدواری کرده است با آمدن ابراهیم رئیسی که همین روزها به ریاست قوه‌قضاییه می‌رسد و با روحیه انقلابی و حسن سابقه رئیسی، برخوردهای محکمی با مفاسد اقتصادی صورت گیرد.

روحانی باید در جلسات مجمع تشخیص شرکت کند

روزنامه آفتاب بنابر شنیده‌ها، خبر داده است که احتمالا رای مجمع تشخیص مصلحت به لایحه پالرمو منفی است. آفتاب در ادامه این خبر، با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت‌وگویی کرده و این نماینده اصول‌گرا که اتفاقا از موافقان تصویب لوایح مربوط به «اف.ای.تی.اف» است، در اظهارنظری غیرقابل فهم، می‌گوید هر تصمیمی که مجمع بگیرد، چه رد و چه قبول لوایح «اف.ای.تی.اف»، به نفع کشور است.

فلاحت‌پیشه که در جلسات مجمع هم حضور داشته، می‌گوید که جو جلسات تحت تاثیر سیاست خصمانه آمریکا و سیاست خنثای اروپایی‌هاست. این نماینده از روحانی انتقاد می‌کند که به‌نوعی قهر کرده است و در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند تا موضع دولت را تبیین کند. به گفته فلاحت‌پیشه، حضور روحانی در جلسات ضروری است و اینکه رییس جمهوری گفته است تصویب «اف.ای.تی.اف» را به رفراندوم بگذاریم، وجاهت قانونی ندارد.

قدرت و نفوذ در منطقه هزینه دارد

حسین جابری‌انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه، در گفت‌وگویی با اعتماد گفته که سیاست ایران در به‌رسمیت نشناختن اسرائیل، همیشگی و روشن است. این دیپلمات که پیش‌تر مدیرکل امور خاورمیانه وزارت امور خارجه هم بوده، معتقد است که ایران در منطقه نفوذ دارد و این نفوذ هزینه دارد. البته جابری تاکید می‌کند که نفوذ ایران به‌معنای دخالت در کشورها نیست و ایران حتی از سوریه که متحد نزدیکش در منطقه است، نمی‌خواهد که بنابر میل ایران عمل کند.

جابری‌انصاری می‌گوید حضور ایران در سوریه به خواست این کشور صورت گرفته است و سیاست‌های ایران و روسیه  هم در خاورمیانه هم‌پوشانی دارد.

این دیپلمات اذعان می‌کند که روسیه همیشه امنیت اسرائیل را تضمین کرده و سیاست روس‌ها و ایران درقبال اسرائیل کاملا متفاوت است و اگر موضوع دعوا در سوریه به منازعه با اسرائیل تبدیل شود، ایران و روسیه از هم جدا خواهند شد.

جابری این را هم گفته است که ایران باید شرایط منطقه خاورمیانه را هم درنظر بگیرد و قدرتش را به اقتداری پذیرفته‌شده مبدل کند.

کاهش درخواست وام مسکن

با تورم نجومی در بخش مسکن، خیلی از ایرانی‌ها قید خانه‌دار شدن را زده‌اند و درخواستی برای وام مسکن نمی‌کنند. وام مسکن در حال حاضر، تنها بیست‌وسه درصد قیمت کلی مسکن را پوشش می‌دهد که به این ترتیب، هیچ دردی را دوا نمی‌کند. به نوشته روزنامه کسب‌‌وکار، اوراق تسهیلات مسکن در بورس هم سیر نزولی داشته و هر برگه از هزار تا پنج‌هزار تومان سقوط کرده است.

گروکشی نوروزی داروغه برای اکران نوروزی

در دهه شصت و هفتاد، فیلم‌های ایرانی به شرطی اجازه بر پرده رفتن داشتند که در جشنواره فجر شرکت می‌کردند. رسمی که سال‌های بعد فراموش شد. برای همین هم امسال خیلی از تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان رغبتی به حضور در جشنواره فجر نداشتند و سعی کردند تا فیلم‌هایشان را برای اکران نوروزی آماده کنند. اما گویا رسم دهه شصت بازگشته است، چرا که ابراهیم داروغه‌زاده، رییس شورای عالی اکران، گفته است فیلم‌هایی که در جشنواره شرکت نکرده‌اند، اکران نوروزی نخواهند داشت. مسئولان سینمایی البته این حرف را قدری تصحیح کرده‌اند و گفته‌اند که اولویت با فیلم‌هایی است که در جشنواره شرکت کرده‌اند.  

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More