شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وضعیت بحرانی هوای خوزستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

 

اداره کل مدیریت بحران امروز چهارشنبه ۱۵ آذر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مدارس و مراکز آموزش عالی برخی شهرهای خوزستان، در پی پیش‌بینی وقوع گرد و غبار شدید روز پنجشنبه و جمعه  ۱۶ و ۱۷ آذر تعطیل است.

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن بیان این خبر گفت: "در پی پیش‌بینی‌ها و اطلاعیه‌های هواشناسی خوزستان مبنی بر وزش بادهای شدید و وقوع پدیده گرد و غبار طی روزهای پنجشنبه و جمعه، ستاد بحران استان تصمیم بر تعطیلی فعالیت تمامی دانشگاه‌ها، مراکز علمی، مدارس و مهدکودک‌ها در دو نوبت صبح و ظهر در روز پنجشنبه گرفت."

 

در پی این خبر، جواد کاظم نسب الباجی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز ضمن "بحرانی" خواندن وضعیت تالاب شادگان، اعلام کرد: "ریزگردهای نمکی ناشی از خشکی بیش از ۹۰ درصدی این تالاب نه تنها ساکنان اطراف تالاب بلکه استان‌های همجوار را نیز تهدید می کند."

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی،‌ وی روز چهارشنبه ۱۴ آذر در مورد بحرانی بودن وضعیت آب و هوای بسیاری از شهرهای استان خوزستان اعلام کرد: "متاسفانه حق-آبه‌ای برای این تالاب تعیین نشده و وضعیت بحرانی تالاب احتمال وقوع طوفان‌های نمکی را شدت می بخشد."

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، خشکی تالاب شادگان را  امری بسیار "ناگوار و فاجعه آمیز" دانسته و از نابودی کامل این تالاب به طور کامل خبر داده و گفت: "تمامی ساکنان اطراف آن  که از طریق این تالاب امرار معاش می کنند در حال مهاجرت و حاشیه نشینی هستند."

جواد کاظم نسب الباجی، با یادآوری اینکه حتی قطره‌ای آب از رودخانه‌ها به تالاب شادگان وارد نمی شود، تصریح کرد: "ورودی آب این تالاب در گذشته از رودخانه‌های کارون و مارون بود اما در حال حاضر آبی وارد تالاب نمی شود."

وی افزود: "ریزگردهای نمکی سلامت ساکنان اطراف تالاب و استان‌های همجوار را با تهدید مواجه می‌کند."

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با تاکید بر اینکه احیای تالاب شادگان و تامین حق-آبه آن رونق گردشگری و ایجاد ارزش افزوده را به دنبال دارد، تصریح کرد: "توزیع عادلانه آب و تحقق حق-آبه تالاب تنها راهکار احیای آن است این در حالی است که تاکنون هیچ اقدامی در جهت احیای تالاب انجام نشده است."

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More