شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر کار وعده پرداخت معوقه‌های کارگران آذرآب و هپکو را داد

 

یک هفته پس از برگزاری چند تجمع مسالمت‌آمیز کارگران دو شرکت آذرآب و هپکو و برخورد نیروهای امنیتی با آنان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه ۵مهر، با دستور حسن روحانی عازم استان مرکزی شد تا به وضعیت کارگران دو شرکت پرحاشیه آذرآب و هپکو رسیدگی کند.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی در نشست خبری با رسانه‌ها اعلام کرد که پرداخت حقوق عقب‌افتاده کارگران شرکت صنایع آذرآب و هپکو در اراک از روز پنج‌شنبه، ۶ مهر، آغاز می‌شود و سایر مطالبات کارگران هپکو و آذرآب تا پایان ماه تسویه خواهد شد.
کارکنان این دو شرکت چندین ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و در زمینه تأمین اجتماعی و صدور دفترچه درمان مشکلات داشتند.

روز سه‌شنبه، ۲۸ شهریور، تعدادی از کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو، در نقاط جداگانه شهر اراک تجمع کردند که این تجمع با خشونت نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش مواجه شد. عکس‌ها و فیلم‌هایی که از برخورد پلیس ضد شورش با این تجمع‌ها منتشر شد، نشان می‌داد که تعدادی از کارگران بر اثر حمله پلیس ضدشورش زخمی شدند و سر و صورتشان مجروح شده است. انتشار این تصاویر بازتاب بسیاری در فضای مجازی بدنبال داشت.

حال علی ربیعی به استان مرکزی رفته و با حضور در استانداری، در جلسه‌ای در جریان آخرین گزارش‌ها و اطلاعات مربوط به کارگران این دو شرکت بزرگ قرار گرفت و درباره حل مشکلات مربوط به معوقات حقوق و دستمزد وعده‌هایی داد. پیشتر گزارش شده بود که کارگران این دو شرکت بین چهار تا شش ماه حقوق دریافت نکردند.
وزیر کار در نشستی با قربان‌علی دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی اعلام کرد: «تا رفع کامل مشکلات هپکو و آذرآب از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم و با توجه به اعتراض‌ها از فردا بخش عمده معوقات کارگران پرداخت خواهد شد.» او همچنین ایجاد امنیت شغلی در شرکت‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را «رویکرد اصلی دولت» اعلام کرد.

علی ربیعی همچنین خبر داد سرپرست جدید شرکت صنایع آذرآب معرفی شده و در جمع کارکنان این شرکت حضور یافته‌‌است. انتصاب سرپرست برای شرکت صنایع آذرآب اراک پس از تجمع‌های اعتراضی کارگران و دستگیری مدیرعامل آن انجام شده‌است. ابوالفضل پوروفایی، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی، گفته بود: «مدیرعامل کارخانه آذرآب یکی از عوامل ناآرامی‌های روزهای گذشته در استان بوده است.»
وزیرکار درباره مدیریت جدید شرکت آذرآب گفت: «مدیریت جدید این شرکت موظف شد برنامه‌ریزی‌های مدون برای تولید با کیفیت، جذب مشتری و ارتباط تنگاتنگ با مشتریان پیشین این شرکت برای بقای آذرآب را در دستور کار خود قرار دهد».
شرکت صنایع آذرآب اراک که از سال ۱۳۶۴ در اراک آغاز به کار کرد در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان فعالیت دارد.
شرکت هپکو نیز که در سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را آغاز کرد در حال حاضر ۲۲ نوع ماشین آلات راهسازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می کند که هشت نوع محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئد و هلند است.  روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرد که ارزش کل شرکت و کارخانه هپکو ۴۰۰ میلیارد تومان است اما به گفته استاندار استان مرکزی، بدهی این شرکت به بانک‌ها به ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More