شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت بهداشت برنامه‌ای برای تامین داروهای گران بیماری‌های نادر ندارد

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که این وزارت خانه در حال حاضر برنامه‌ای برای تامین داروهای گران برای بیماری‌های نادر ندارد.

ایرج حریرچی، روز دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه در نشست خبری خود به مسائل گوناگونی از جمله تهیه دارو برای بیماران خاص یا (MPS) اشاره کرد و گفت که ما برای برخی از بیماری‌ها که تعداد کمی از افراد  به آن مبتلا هستند و هزینه‌ دارویی سنگینی دارند، برنامه خاصی در نظر نداریم و این افراد خود می‌بایست هزینه درمان خود را پرداخت کنند.

حریرچی نقش شرکت‌های دارویی تولیدکننده خارجی و واردکنندگان دارو را در هیجانات به‌وجود آمده در بازار دارو بسیار پررنگ عنوان کرد و افزود که برخی داروها براثر تبلیغات اشتباه در زمینه تاثیرگذاری و بهبود، با قیمت بسیار بالا در بازار دارو به فروش می‌رسد، بدون آن‌که وزارت بهداشت آن را تایید کرده باشد.

مطلب دیگری که از سوی سخنگوی وزارت بهداشت مطرح شد، موضوع نرخ دلار بود. به گفته حریرچی در حال حاضر دو نوع دلار به صورت آزاد و بین‌المللی (ppp) وجود دارد، که دلار آزاد تابع  سیاست‌های کشورها در صادرات و واردات بوده و دلار بین‌المللی قدرت خرید را برای کشورهای مختلف برابر می‌کند.

او افزود که در حال حاضر وزارت بهداشت درآمد ناخالص ملی کشور را  براساس دلار۶۶(ppp) محسابه می کند و این مسئله در سیاستگزاری‌های وزارت بهداشت بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت که براساس آمار بانک جهانی طی سه سال گذشته درآمد سرانه با رشد اقتصادی در سال ۹۵، به صورت قابل توجه افزایش یافته است. او افزود «پرداختی از جیب مردم با دلار بین‌المللی کمتر شده و در سال ۹۱ و ۹۲ هزینه‌ها در حوزه بهداشت و درمان کاهش یافته است».

 

  • پزشکان بخش دولتی با حداقل تعرفه فعالیت می‌کنند

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعرفه مالیات برای پزشکان بخش دولتی نیز توضیح داد که مجلس در مورد سطوح مختلف درآمدی مالیات وضع کرده که تا سطحی را معاف، سطحی را ۱۰ درصد و بخشی را بالاتر از ۳۵ درصد مالیات کند، که تنها تعدادی از متخصصین شامل این مالیات می‌شوند، در نتیجه افزایش مالیات برای پزشکان مطرح نیست.

 

  • اعلام تعرفه جدید پزشکان

سخنگوی وزارت بهداشت، در بخش دیگری از سخنان خود قیمت تعرفه‌های جدید پزشکی را اعلام کرد. براساس تعرفه مشخص شده، در بخش خصوصی ویزیت سرپایی پزشک و دندانپزشک ۲۳۱۰۰ تومان، ویزیت متخصص ۳۶ هزار تومان، ویزیت فوق‌تخصص و فلوشیپ روانپزشکی ۴۵۲۰۰ تومان و پزشکان فوق‌تخصص روانپزشک ۵۱۵۰۰ تومان است.

 

  • کشته شدن دو برابری مردان درتصادفات جاده‌ای

از سوی دیگر، حریرچی به میزان آمار مرگ و میر برحسب جنسیت پرداخت. او با اشاره به ۶۷ فاکتور تهدیدکننده سلامت، اعلام کرد که در حال حاضر ۶۰ مورد از این فاکتور‌ها در مردان بیشتر از زنان است. به عنوان مثال، از ۳۷ سرطان شایع، ۳۲ مورد آن در مردان بیشتر به وقوع می‌پیوندد.

او گفت که مردان دو برابر بیشتر از زنان به دلیل حوادث رانندگی فوت می‌کنند. همچنین ۹۰ درصد موارد مرگ و میر ناشی از جنگ، نزاع و درگیری مربوط به مردان است. مردان همچنین شش برابر زنان غرق و هفت برابر دچار برق گرفتگی می شوند.

حریرچی همچنین گفت که در افراد گروه سنی۵۰ تا ۷۴ سال، احتمال مرگ زنان ۳۰ درصد و برای مردان ۴۰ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین نسبت به مصرف بالای شکر در کشور نیز هشدار داد و مصرف این ماده در ایران را نسبت به کشورهای همسایه بیشتر دانست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More