شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت بهداشت: آلودگی هوای طولانی مدت قطعاً سرطان‌زا است

 

عباس شاهسونی، سرپرست گروه «سلامت هوا» در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، شاخص هوای تهران را بسیار ناسالم اعلام کرد و گفت: « آلودگی هوای طولانی مدت قطعا سرطان‌زا خواهد بود.»

به گزارش ایسنا، چهارشنبه ۱۸ بهمن، شاهسونی با اشاره به شرایط هوای تهران  و اضطراری خواندن آن، از مردم خواست که درخانه‌هایشان بمانند.

وی درباره اثرات کوتاه مدت تنفس در هوای آلوده، به سرفه، سوزش چشم، فشار خون، افزایش موارد سکته‌های قلبی و مغزی اشاره کرد و افزایش خطر مرگ و همچنین افزایش سرطان ریه را از تاثیرات بلندمدت آلودگی هوا برشمرد.

به گفته شاهسونی و براساس اعلام آمار گفته شده از سوی موسسه «بار بیماری‌های سازمان بهداشت» ،  از هر ۱۰ مرگ در دنیا، یک مورد به علت مواجهه طولانی مدت با آلودگی هواست.
وی ضمن تشریح تبعات و عوارض کوتاه و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان، از مردم خواست که تا حد امکان تردد در فضای باز را محدود کرده و در شرایط تعطیلی مدارس، کودکان را روانه پارک‌ها و فضاهای باز نکنند.
شاهسونی از مبتلایان به بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابتی‌ها و سالمندان خواست که  از تردد در فضای آزاد تا حد امکان اجتناب کنند و اگر لازم است افراد به خارج از منزل بروند از ماسک‌های N۹۵ یا P۲ معتبر استفاده کنند؛ البته ماسک‌ها هم در فضای باز و در زمانی محدود قابل استفاده هستند.

به گفته سرپرست گروه «سلامت هوا» و با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی، هر چند ممکن است بعدازظهر چهارشنبه، ناپایداری ضعیفی در وضعیت جوی وجود داشته باشد، اما گفته شده که شرایط آلاینده‌ها و آلودگی هوا تا یکشنبه همچنان ادامه خواهد داشت.

ماه گذشته، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که به دلیل اجرایی نشدن مصوبات کاهش آلودگی هوا، هر سال نزدیک‌ به  ۱۷هزار نفر در ایران، جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس آمار ارائه شده از مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، سالانه در ایران ۳۷۰هزار نفر می‌میرند که از این تعداد، در سال ۱۳۹۴، دوازده‌هزار و ۸۹۷ نفر بر اثر آسیب‌های ناشی‌ از ذرات معلق در هوا، جان خود را از دست داده‌اند. این آمار که چندی پیش، ازسوی عباس شاهسونی، سرپرست گروه «سلامت هوا» در مرکز محیط و کار وزارت بهداشت اعلام شده بود، در برخی از شهرها مانند اهواز، ۶برابر دیگر نقاط کشور بود.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More