شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به مرگ داریوش شایگان

 

پیکر داریوش شایگان، فیلسوف، نویسنده، مترجم و نظریه‌پرداز معاصر ایرانی، صبح دوشنبه ششم فروردین‌ماه، از مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا به‌خاک سپرده شد. برخی مهمانان این مراسم، در سخنرانی‌های خود، از این‌که حکومت جمهوری اسلامی ایران، قدر شایگان را ندانست، گلایه کردند.

در این مراسم، کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، مصطفی محقق‌داماد، استاد حقوق دانشگاه بهشتی، آیدین آغداشلو، نقاش شناخته‌شده و پژوهشگر هنر، کامران فانی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر، سوراب کومار، سفیر هند، بهمن فرمان‌آرا، کارگردان سینما و علی دهباشی، مدیر مسؤول مجله بخارا، درمورد میراث فکری شایگان سخن گفتند.

 

  • موسوی بجنوردی: شایگان با اسطوره‌شناسی و عرفان برخورد علمی داشت

کاظم موسوی‌بجنوردی در این مراسم، شایگان را دانشمندی دانست که با اسطوره‌شناسی و عرفان، برخورد علمی داشت. او گفت که شایگان، به یاد بزرگانی چون ایرج افشار، عبدالحسین زرین‌کوب و استاد گنجی می‌اندازدش و ادامه داد: «شایگان رفت؛ اما اندیشه‌‌های او باقی مانده. او میراثی باقی گذاشت که می‌توانیم با کمک آن، غنای بیشتری به فرهنگ ببخشیم».

 

  • محقق داماد: شایگان را هم آزردند

مصطفی محقق‌داماد در این مراسم، ضمن اشاره به این‌که «فقیه، عالم و فیلسوف زیاد دیده‌ایم، اما همه تجسم اخلاق نیستند»، گفت: «داریوش شایگان تجسم تواضع و مهربانی بود. قلم و زبانش اندکی گزنده نبود. کسی را نمی‌آزرد. این تجسم اخلاق، بی‌تردید از تربیت خانوادگی متأثر است؛ اما به‌نظر می‌رسد فقط تربیت در پرورش این عالم مؤثر نبوده است». محقق‌داماد همچنین خطاب به شایگان گفت: «تو فارغ از آزار نبودی و تو را آزردند؛ قَدر تو را ندانستیم».

 

  • آغداشلو: شایگان جامع‌الاطراف بود

آیدین آغداشلو در این مراسم گفت: «شایگان نمونه ذهن دوجهانه بود. شاید سال‌ها بگذرد تا جهان بازهم چنین متفکری با این قدرت و شناخت در خود داشته باشد».

آغداشلو هم‌چنین اظهار امیدواری کرد، جفایی که در حق سایر بزرگان تاریخ ایران هم‌چون عمر خیام نیشابوری رفت، در حق شایگان نرود.

 

  • فانی: شایگان درد همه انسان‌هایی را که دچار دوگانگی بودند، درک می‌کرد

در این مراسم، کامران فانی، مهم‌ترین منش شایگان را انسان‌دوستی دانست و گفت: «او درد همه انسان‌ها را درک می‌کرد. انسان‌هایی که دچار دوگانگی شده بودند و میان سنت و تجدد، معنویت و مادیت یا شرق و غرب، در قرن پرآشوب حاضر درگیر بودند. شایگان وظیفه خود می‌دانست کنار این انسان‌ها باشد».

 

  • کومار: تسلیت دولت و ملت هند به ایرانیان

کومار، سفیر هند در ایران، ضمن تسلیت به خانواده شایگان از طرف دولت و ملت هند گفت: «این دانشمند ایرانی از‌جمله حامیان هند به‌شمار می‌رود و برای زحمات داریوش شایگان در حوزه هندشناسی قدردانی می‌کنم». به گفته او، شایگان الگوی تفاهم بین دو کشور ایران و هند را بنا گذاشت.

 

  • فرمان‌آرا: شایگان الگوی زندگی من بود

بهمن فرمان‌آرا هم در این مراسم گفت که داریوش شایگان الگوی او برای زندگی بوده و افزود: «ساعت‌های بسیاری را به‌خوبی کنار او گذراندم. جای او همیشه خالی است و جایگزینی ندارد». فرمان‌آرا تأکید کرد ایرانیان جواهری را از دست دادند که حکومت ارزش او را ندانست.

 

  • ابراز خشنودی علی دهباشی از حضور اعضای شورای شهر

علی دهباشی، مدیر مسؤول مجله بخارا نیز در این مراسم گفت که آذربایجان زادگاه مردان بزرگی برای ایران است که یکی از این بزرگ‌مردان شایگان بود.

 

دهباشی همچنین به حضور برخی از اعضای شورای شهر تهران در مراسم تشییع شایگان اشاره کرد و گفت: «خوشحالم که یک شورای فرهنگی، شهر تهران را اداره می‌کند و در این مراسم، حضور پیدا می‌کند. زمانی را به یاد می‌آورم که شورای شهر، اهمیتی به این مراسم‌ها نمی‌داد».

دهباشی در ادامه، پیام تسلیت محمد‌علی موحد را نیز قرائت کرد.
 

علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌ جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشین صنعت و معدن و تجارت، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، جواد مجابی، مرتضی الویری و الهام فخاری، اعضای شورای شهر و همچنین غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران، از دیگر افراد حاضر در این مراسم بودند.

 

 

گزارش تصویری از مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری پیکر داریوش شایگان:
 

 

0:00
ویدئوی منتشرشده از مراسم:
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More