شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی دوم دی‌ماه

همه ارکان نظام مردم را ناامید کرده‌اند

 

حالا دیگر اعدام مفسدان اقتصادی هم چندان جذابیتی برای جذب خوانندگان ندارد و از همین است که بیشتر روزنامه‌های امروز ترجیح دادند اعدام حمید باقری درمنی، ملقب به سلطان قیر، را در گوشه‌و‌کنار صفحه اول کار کنند. روزنامه جمهوری اسلامی، که معمولا اعدام مجرمان اقتصادی را با آب‌و‌تاب نقل می‌کرد، این بار با تیتر خنثیِ «سلطان قیر هم اعدام شد» از کنار خبر رد شد. اما روزنامه سازندگی صفحه اولش را به همه اعدامی‌های اقتصادی اختصاص داد و این تیتر را زد که «سلاطین بر دار» و گزارشی داده از همه مفسدانی که اعدام شده‌اند و نشده‌اند، با عکسی از سر‌آمد آن‌ها که زنده‌اند، یعنی محمود خاوری، مدیر‌عامل سابق بانک ملی، که به کانادا فرار کرده و به خوبی و خوشی زندگی می‌گذراند.

درست یک روز بعد از این‌که خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان مثل پرچم پیروزی بر‌افراشته شد، حالا ورود یک ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج‌فارس، آن هم درست وقتی سپاه در حال اجرای رزمایشی تهاجمی بوده، بوی باروت می‌دهد.

روزنامه ایران جزییاتی از این رزمایش و تعقیب ناو آمریکایی داده و از قول یک سردار سپاه نوشته که هیچ راکتی به سمت آمریکایی‌ها شلیک نشده و عملیات شناسایی سپاه طبق عرف بین‌المللی بوده است. روزنامه اعتماد هم با این تیتر که «سپاه سایه‌به‌سایه ناو آمریکایی را تعقیب کرد» تاکید کرده که امنیت تنگه هرمز با ایران است نه آمریکا.

اما بشنوید از محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه، که با یک هفته‌نامه فرانسوی مصاحبه کرده و گفته ایران هیچ‌گاه نخواسته است اسرائیل را نابود کند. این اظهارات ظریف را فقط روزنامه جهان صنعت تیتر یک کرده و با عکسی از وزیر خارجه کار کرده است، عجیب این‌که روزنامه‌های اصولگرا، مثل کیهان و جوان، چیزی در این‌باره نگفته‌اند.

گویا نا‌امیدی اصلاح‌طلبان از دولت روحانی هر روز بیشتر می‌شود. محسن میردامادی، دبیرکل سابق جبهه مشارکت، در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری آتی، اصلاح‌طلبان مثل دوره قبل عمل نمی‌کنند و نامزد اختصاصی دارند. فیض‌الله عرب‌سرخی، از اعضای برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هم در مصاحبه با روزنامه آفتاب گفته که روحانی تغییر موضع نداده است و از همان اول همین بوده است. با ما باشید تا روزنامه‌ها را ورق بزنیم.

 

انبار باروت را ببینید

 

کمال اطهاری، اقتصاد‌دانی که منتقد سیاست‌های دولت است، در گفت‌و‌گویی با آرمان از وضعیت نابسامان اقتصادی ایران گفته و هشدار داده که طبقه متوسط در حال نابودی است و جامعه مثل انبار باروتی شده که هر لحظه ممکن است منفجر شود. این اقتصاد‌دان می‌گوید فقط در شهر تهران سیصد هزار فرصت شغلی از بین رفته است و امروز بیشتر کسب‌و‌کارهای خصوصی کساد است و فقط شرکت‌های رانتی و دولتی هستند که می‌توانند به کار ادامه دهند. توان تولید اقتصاد ایران افول کرده و بازار ایران جایی است برای برندهای خارجی و نشانه‌اش این که در بیشتر شهرها به‌جای برپایی کارگاه‌های تولیدی، فروشگاه‌های بزرگی افتتاح می‌شود که قرار است جایی برای عرضه محصولات وارداتی باشند. به گفته این اقتصاد‌دان، در چهل سال گذشته حتی یک نهاد اقتصادی که به‌طور مستمر فعالیت داشته باشد، تاسیس نشده و نمونه‌اش مسکن مهر است که دولت احمدی‌نژاد پایه‌گذاری‌اش کرد و نتیجه‌اش انبوهی از خانه‌های بی‌کیفیت شد.

 

به‌جای بیمارستان ساختن در آفریقا به مدارس ایران کمک کنید

 

آقای محمد‌جواد ظریف یک ماه پیش بیمارستانی را در یک کشور آفریقایی افتتاح کردند که هزینه‌اش را ایران داده بود، آیا بهتر نیست این پول‌ها را خرج مدارس و بیمارستان‌های ایران کنید؟ نادر کریمی جونی در یادداشتی با عنوان «تکه‌ای از گوشت قربانی برای قربانی نشدن کودکان ایرانی» به حرف‌های اسحاق جهانگیری، معاون رییس‌جمهوری، اشاره کرده است، که گفته بود بودجه کشور مثل گوشت قربانی است و میان نهادها و ارگان‌ها تقسیم می‌شود. کریمی در ادامه نوشته است که از این بودجه سخاوتمندانه که به همه سازمان‌های حکومتی و برخی کشورهای خارجی پولی می‌رسد، کمی هم خرج مدارس ایران و تجهیزاتشان کنید تا مثل هفته گذشته کودکان ایرانی با بخاری آتش نگیرند.

 

روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد، اما شاید نتوانست

 

فیض‌الله عرب‌سرخی، از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هر‌چند اذعان دارد که روحانی به وعده‌های بزرگی که به مردم داد عمل نکرد، اما معتقد است که فشارها و محدودیت‌ها به‌گونه‌ای بود که روحانی شاید نتوانست به آن وعده‌ها عمل کند. این فعال سیاسی اما این را هم گوشزد می‌کند که برخی حرکات روحانی برای این است که آینده سیاسی‌اش را برای بعد از ریاست‌جمهوری حفظ کند. عرب‌سرخی به آفتاب گفته است که صدا‌و‌سیما از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است تا دولت روحانی را ناموفق نشان دهد و از آن‌سو، رییس‌جمهوری هم تیم رسانه‌ای موفقی نداشته و در این پنج سال نتوانسته است یک تیم اطلاع‌رسانی موثر داشته باشد. این فعال سیاسی معتقد است که روحانی از نیروهای معتدل است و هیچ‌گاه نمی‌شود انتظار بیشتری از او داشت، هر‌چند همین اعتدال هم در نظام سیاسی تحمل نمی‌شود.

 

سلطان قیر برای هنگامه شهیدی سند گرو می‌گذاشت

 

کیهان گزارش اولش را به اعدام حمید باقری درمنی اختصاص داده، با این تیتر که «چتر کدام گروه سیاسی بر سر مفسدان است» و چند چهره اصلاح‌طلب از جمله هدایت‌الله آقایی، از اعضای حزب کارگزاران، و هنگامه شهیدی، خبرنگار روزنامه‌های اصلاح‌طلب، را به ارتباط با سلطان قیر متهم کرده است. کیهان نوشته است حمید باقری درمنی، که دیروز اعدام شد، برای آزادی هنگامه شهیدی سند زمین‌های پنج هزار متری‌اش در گرمسار را وثیقه قرار داده است.

 

همه ارکان نظام مردم را ناامید کرده‌اند

 

محسن میردامادی در گفت‌و‌گو با اعتماد می‌گوید ناامیدی که در چهلمین سال انقلاب میان مردم می‌بینیم حاصل عملکرد همه ارکان نظام است و این‌طور نیست که مردم از دولت نا‌امید باشند و از قوه قضاییه راضی باشند.

محسن میردامادی، که روزگاری دبیرکل جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم بوده است، درباره دلایل حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی گفت که آن حمایت به اقتضای زمان بود. اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری از روحانی حمایت کردند تا از وقایع سال ۸۸ بگذرند و به‌نوعی اصل انتخابات را حفظ کنند.

میردامادی نگاهی هم به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری دارد و می‌گوید در سال ۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان باید نامزد خودشان را داشته باشند و نباید شب انتخابات این نامزد را معرفی کنند. هر‌چند این فعال سیاسی معتقد است که فضای سیاسی و آینده چندان روشن نیست و اصلا نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد اما اصرار دارد که اصلاح‌طلبان باید از همین حالا به فکر انتخابات باشند. میردامادی چند کلمه‌ای هم درباره مجلس حرف زده و تصریح کرده است که نماینده‌های اصلاح‌طلب و فعال و قابل‌اعتماد چند نفر بیشتر نیستند. میردامادی از طرح پارلمان اصلاح‌طلبان هم دفاع کرده است و می‌گوید اصلاحات باید یک نهاد دموکراتیک پاسخگو تاسیس کند، وگرنه نتیجه‌ای بهتر از آنچه تاکنون بوده به دست نخواهد آورد.

 

نبرد با مردی که رفته است

 

فیلم مستند «هاشمی زنده است»، به کارگردانی فیلمساز ناشناس و اصولگرایی به نام علی طادی و گویندگی ناصر طهماسب، هفته گذشته برای اولین بار در دانشکده فنی تهران به نمایش در‌آمد و معلوم شد که بیشتر در نقد و تخریب هاشمی رفسنجانی، مرد قدرتمند جمهوری اسلامی، ساخته شده است. حالا روزنامه قانون گزارشی از بازتاب‌های این فیلم داده و اشاره کرده است به گفته‌های محمد هاشمی، برادر رفسنجانی. محمد هاشمی معتقد است که این فیلم می‌خواهد بگوید رفسنجانی پایه‌گذار جریانی انحرافی در انقلاب است و تا آن جریان انحرافی زنده است، هاشمی هم زنده است. قانون نوشته است گویا مخالفان هاشمی، حتی پس از مرگ او هم، دست از سرش بر‌نمی‌دارند و این را نیز تصریح کرده که هاشمی همان کسی است که در مقابل دشنام‌ها و تهمت‌ها به مهندس مهدی بازرگان سکوت کرد و خندید، ولی انگار کار دنیا این‌گونه است که اعمال آدمی به خودش بر‌می‌گردد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More