شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همدست بودن بانک دی و بانک سرمایه در اختلاس از بنیاد شهید

 

امیرخجسته، رییس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید می گوید: افرادی که بانک دی را غارت کردند همان‌هایی هستند که از بانک سرمایه‌ هم اختلاس کرده و با یکدیگر همدست هستند.

در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ و در جریان بررسی وضعیت مالی سازمان بنیاد شهید توسط سازمان بازرسی کل کشور، مشخص شد که یکی از مدیران بخش تسهیلات این سازمان توانسته، در قضیه قرارداد بیمه عمر ایثارگران که بین بنیاد شهید و یک شرکت بیمه‌گذار منعقد شد، حداقل مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال را اختلاس  کند.

مسعود زریبافان رییس بنیاد شهید وقت، آن‌زمان بعنوان یکی از متهمان اصلی پرونده به دادگاه معرفی شد او در همان زمان اعلام کرد: چیزی از سرمایه بانک دی سوخت نشده و  همه اموال عوامل آن توقیف شده‌اند و منتظر رای دادگاه هستیم انتظاری که تا کنون ادامه دارد. حال پس از چند سال از این ماجرا رییس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید معتقد است که بانک دی و سرمایه دستشان در یک کاسه است.
رییس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا درخصوص آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از پرونده بنیاد شهید و روند رسیدگی به اختلاس در بانکهای دی و سرمایه گفت:  ما با یک فهرست ۳۱ نفری روبرو هستیم که  در تمام بانک‌ها دست داشته اند. یکی از مبالغ اختلاس در بانک سرمایه ۱۱۰۰ میلیارد تومان بوده که به اسم یک شرکت، زمینی که ارزش آن ۱۰۰ میلیارد بود را به عنوان وثیقه، سندسازی کردند و روی آن ۱۱۰۰ میلیارد تومان وام گرفتند. این مبلغ دیگر غیرقابل وصول است این ۳۱ نفر باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.
به گفته خجسته، این پرونده به شعبه ۷ دادسرای کارکنان دولت ارجاع داده شده است. او در ادامه توضیح داد:  در مجلس دهم با آقای لاریجانی صحبت هایی شد.  من ۳۰ هزار سند خدمت ایشان نشان داده‌ام و بعد پیش آقای آملی لاریجانی رفتیم که در نهایت به آقای دولت‌آبادی، دادستان تهران، دستوراتی دادند و تعدادی دستگیر شدند.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «این تفحص در حال عملی شدن است و من چه در مجلس باشم یا نباشم این موضوع را پیگیری می‌کنم تا حقوق خانواده شهدا و ایثارگران احیا شود. اینها خیلی بی‌انصاف هستند که اموال یتیم و صغیر را که جزو خانواده شهدا و جانبازان هستند را این گونه سرقت می‌کنند.»
به گفته خجسته تا کنون کار تحقیق و تفحص به درستی انجام شده است. او در ادامه توضیحات خود گفت: این بهترین تحقیق و تفحصی بود که در مجلس صورت گرفت و جواب داد. فقط در یک قلم ۵۰۰ میلیارد تومان از صرافی بانک دی اختلاس شده و به دوبی منتقل شده بود اما ما ایستادگی کردیم تا این مبلغ برگشت داده شد.
خجسته همچنین از بازگرداندن هتل سفید، یکی دیگر از اماکن بفروش رفته در بندر انزلی خبر داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته ما توانستیم این هتل را به ارزش ۲۰۰ میلیاد تومان نیز بازگردانیم.
عضو کمیسیون شوراها از واگذاری وام های کلان بانک سخن گفت و تصریح کرد: وام‌های کلانی که از این مجموعه صادر شده از رقم ۱۰۰ میلیارد تا ۳۰۰ میلیارد بوده است. ۳۱ نفر مفسد اقتصادی در بانک‌های دیگر هم دست برده بودند و  وثایق مشکوک‌الوصول و غیرقابل وصول نیز داشتند و اصلا معلوم نیست این پول‌ها برگردد یا خیر.

 

سارا دماوندان
روزنامه نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More