شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همایون شجریان: حال استاد بدتر نشده اما خوب هم نیست

 

همایون شجریان، پسر محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، روز دوشنبه ۱۸دی، در گفت‌وگویی با «یورو نیوز» درباره روند درمان و وضعیت سلامت پدرش توضیحاتی داد.

او گفت: «وضعیت بیماری پدرش به سمت بهتر شدن نرفته ولی بدتر هم نشده است اما ما همچنان بر سر همان دور‌راهی مانده‌ایم.» همایون شجریان افزود: «سال گذشته برای پدر بیماری پیش آمد و مجبور شدند به شدت اشعه درمانی و رادیوتراپی کنند. اما این کار ضمن این‌که مریضی را کنترل می‌کند، باعث می‌شود بافت‌های سالم نیز آسیب ببینند و یک‌سری اشکالاتی نیز ایجاد می‌کند. امروز نسبت به آن روزهای اول خیلی وضعیت‌شان بهتر است. در یک مقطعی که ایشان در شرایط قابل قبول و تثبیت شده‌ای قرار گرفت؛ گفتیم دو راه پیش روی ما قرار دارد؛ یعنی یا ایشان با فیزیوتراپی و درمان به سمت خیلی بهتر شدن پیش می‌رود، یا این‌که خدای‌نکرده مریضی پیشرفت می‌کند و ایشان را به سمت بدتر شدن می‌برد.»

همایون شجریان در ادامه گفت: «پدر نه آن‌چنان بدتر شده‌اند و نه آن‌چنان بهتر. خب این امکان وجود دارد که بیماری فعالیتش را درون ایشان شروع کند که برای ما جای نگرانی دارد. آن بخشی که می‌خواستیم به وسیله فیزیوتراپی بهتر شود، هفت هشت ماه است که در یک مرحله‌ ثابت مانده و ما را ناامید کرده است.»

محمدرضا شجریان برای اولین بار اول فروردین ۹۵ در پیام ویدیویی که به مناست نوروز منتشر کرد از بیماری ۱۵ساله خود پرده برداشت. بیماری که همان سال مانع از برگزاری کنسرت نوروزی‌اش در ارمنستان شد.

پس از آن وب‌سایت انتخاب به نقل از پزشکان معالج آقای شجریان نوشت که او به سرطان پیشرفته کلیه مبتلا است. این وبسایت همچنین خبر داده بود که « سرطان متاستاتیک کلیه، به مغز استاد شجریان تهاجم کرده، و او در حال گذارندن دوره پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است».

پس از دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران که با واکنش‌های فراوانی همراه بود، محمدرضا شجریان در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی از او خواست تا از پخش آثارش به‌ویژه سرود «ایران، ای سرای امید» خودداری شود. او در نامه‌اش گفته بود: «آن سرودها مربوط به سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ بوده و با شرایط فعلی کاملاً بیگانه است.»

در همین دوران، شجریان تک‌آهنگ «زبان آتش» را در پی اعتراضات سال  ۱۳۸۸ و در حمایت از معترضان با آهنگ‌سازی خودش و تنظیم مجید درخشانی و شعر فریدون مشیری منتشر کرد. با انتشار این آهنگ، پخش دعای ربنا نیز در صداوسیما ممنوع شد.

همان زمان شجریان در یک گفت‌وگوی تلفنی با بی‌بی سی گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای احمدی‌نژاد، خس و خاشاک به حرکت درآمده‌اند، صدای من در صداوسیما جایی ندارد. صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود».

 

محمدرضا شجریان

 

همایون شجریان در پاسخ به این سوال که آیا دوست دارد یک‌بار دیگر با پدر روی صحنه رود، گفت: «اگر ایشان شرایط‌‌‌شان به گونه‌ای باشد که بتوانند و بخواهند به صحنه بازگردند من روی صحنه می‌آیم و خاک‌های جلو پای ایشان را پاک می‌کنم؛ در کنار ایشان نشستن همیشه برای من افتخار بوده است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More