شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی چهارم خرداد‌ماه

هفت دلیلی که نباید با آمریکا مذاکره کرد

نخست‌وزیر بریتانیا در پی ناکام ماندن برنامه‌اش برای خروج از اتحادیه اروپا، استعفا داد و حالا این استعفا تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌هاست.

گریه و بغض ترزا می در لحظه اعلام استعفا را روزنامه آفتاب تیتر کرده است که «سکانس پایانی ترزا می، تلخ و بغض‌آلود». جهان صنعت هم سعی کرده قربانی شدن خانم نخست‌وزیر را نشان دهد و تیتر زده است «گیوتین برگزیت». تیتر بی‌ادبانه وطن امروز هم این است: «ترگزیت».

پیروز ایزدی در روزنامه اعتماد یادداشتی نوشته با عنوان «بازندگان برگزیت» و ابراز ناامیدی کرده است که با استعفای ترزا می، گشایشی در وضعیت پیچیده بریتانیا و اروپا رخ بدهد. این تحلیلگر امور بین‌الملل افزوده است که تداوم بحران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور را دستخوش تلاطم می‌کند و بازی باخت/باخت برای اروپا و بریتانیا رقم می‌زند.

بازگردیم به ایران. قرار است عارف و لاریجانی بر سر ریاست مجلس شورای اسلامی رقابت کنند، اما به‌ نظر می‌رسد دیگر اهمیت چندانی ندارد چه کسی رییس جدید مجلس باشد و روزنامه‌ها مدتی است می‌نویسند که اصولا مردم اعتمادشان را به نهادهای حکومتی از دست داده‌اند. یادداشت محمدعلی وکیلی از این نمونه‌هاست که با خطاب قرار دادن مسئولان پرسیده که «آیا زمان تغییر نرسیده است؟». نویسنده ابتکار ادامه داده است که دیگر نمی‌توان رفتار جامعه ایران را پیش‌بینی کرد، چه این‌که به نظر می‌رسد مردم به انتخابات خوشبین نیستند و چنان سرخورده شده‌اند که می‌خواهند تغییرات ساختاری و بزرگی صورت گیرد.

محمد‌جواد ظریف با اظهار‌نظرهای چند روز گذشته‌اش و این‌که ترامپ را تروریست دانسته و گفته است ایران پایان ترامپ را می‌بیند، مورد عنایت روزنامه‌های اصول‌گرا قرار گرفته است.

علیرضا صادقیان در روزنامه اصول‌گرای جوان، گزارشی داده است از گفته‌های ظریف در مراسم افطار چهارشنبه گذشته که در جمع مدیران و سردبیران مطبوعاتی برگزار شد. صادقیان خبر داده که وزیر خارجه اذعان کرده که محبوبیت قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، از او بیشتر شده است و این یعنی مردم گزینه مقاومت را بر مذاکره ترجیح می‌دهند. ظریف این را هم گفته است که اگر آمریکایی‌ها بخواهند به برجام بازگردند، ایران پیش‌شرط تعیین خواهد کرد.

نویسنده روزنامه جوان پس از این نقل قول‌ها، نوشته است مدیران و سردبیران اصلاح‌طلب حاضر در افطاری گویا نمی‌خواهند حرف ظریف را بفهمند و باز هم در روزنامه‌هایشان، گزینه مذاکره تحت هر شرایطی را مطرح می‌کنند و سعی می‌کنند دوگانه سلیمانی/ظریف را بسازند.

این خبر را هم از روزنامه روزان بخوانید که فروشگاه زنجیره‌ای شهروند سر تهرانی‌ها کلاه گذاشته و برنج پاکستانی را به قرار کیلویی ۲۶ هزار تومان به جای برنج ایرانی به مردم فروخته است. برویم سروقت روزنامه‌خوانی در اولین شنبه خردادی.

ترامپ راهی جز مذاکره با تهران ندارد

شرایط شکننده منطقه به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها ناچارند از سطح تنش کم کنند و ترامپ راهی ندارد جز این‌که با تهران مذاکره کند و در این میان، شاید عمان میانجی باشد.

پیروز مجتهد‌زاده با بیان آنچه آمد، ادامه داده است که اجلاس مکه و دعوت عربستان سعودی از کشورهای عربی برای گفت‌و‌گو درباره ایران تاثیری بر معادلات ژئوپلتیک منطقه نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس بین‌الملل، شماره تلفن دادن ترامپ حرکتی بچگانه و آبروریزی بود و ایران منطقی رفتار کرد و با تهدیدهای آمریکا حاضر به مذاکره نشد.

مجتهد‌زاده به حرف‌های پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، که گفته است آتش‌نشان نیست تا وارد هر بحرانی شود، اشاره کرده و گفته روسیه هیچ‌گاه پشتیبان ایران نبوده است که حالا بخواهد پشت ایران را خالی کند و روس‌ها از ایران و آمریکا پول می‌گیرند و به هر دو خیانت می‌کنند.

این استاد دانشگاه به مقامات جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده است که از فشار بر اروپا بکاهند و وضعیت اروپا را، که در منگه آمریکا و ایران قرار گرفته است، درک کنند.

اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات سال ۸۸ هزینه بیهوده دادند

روزنامه شرق چند وقتی است رشته گفت‌و‌گوهایی با فعالان سیاسی ترتیب داده است با عنوان «چه باید کرد؟». در این مصاحبه‌ها، این پرسش مطرح می‌شود که چرا کشور به نقطه بحرانی امروز رسیده است و حالا، راه برون‌رفت چیست؟

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی، که سال‌ها پیش از مدیران روزنامه شرق بود، درباره چرایی بحران امروز گفته است که عملکرد اصلاح‌طلب‌ها در سال‌های قدرت، هیجانی بود و اصولا این انتقاد به اصلاح‌طلب‌ها وارد است که در قدرت هیجانی رفتار می‌کنند و آن‌گاه که دستشان به قدرت نمی‌رسد، حرکاتشان عاقلانه‌تر است.

عطریانفر، که پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت شد و در اعترافات تلویزیونی به‌نفع حاکمیت اقرار کرد، خود را از قربانیان سال ۸۸ دانسته و گفته است اصلاح‌طلب‌ها در آن واقعه هزینه بیهوده دادند، در حالی‌که بر‌انداز نبودند و قدرت حاکم هم بعدها دانست که اصلاح‌طلب‌ها نیت بر‌اندازی نداشتند.

این فعال سیاسی با بیان این‌که مردم از انتخابات دلسرد شده‌اند گفته است اصلاح‌طلب‌ها به‌جای تمرکز بر رای‌دهندگان، باید بر نامزدهای انتخاباتی توجه و تاکید کنند، بلکه دوباره شور انتخاباتی ایجاد شود.

هفت دلیلی که نباید با آمریکا مذاکره کرد

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته مذاکره با آمریکا سم است و حالا کیهان در تبیین حرف‌های خامنه‌ای، هفت دلیل برای مذاکره نکردن با آمریکا بر‌شمرده است که خلاصه‌اش را برای شما روایت می‌کنیم.

محمد صرفی نوشته است که تجربه برجام و این‌که آمریکایی‌ها به‌راحتی زیر برجام زدند نشان داد که نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد و اطمینانی نیست در صورت توافق و انعقاد قراردادی  تازه، به آن پایبند باشند.

دلیل بعدی که نباید مذاکره کرد این است که در هر مذاکره‌ای باید امتیازی داد و امتیازی گرفت. در حال حاضر، آمریکایی‌ها فعالیت‌های موشکی و دفاعی ایران را هدف قرار گرفته‌اند که مذاکره‌کردنی نیست.

نویسنده کیهان با اشاره به استدلال کسانی که مذاکره با آمریکا را، حتی بدون دستیابی به نتیجه، برای کاهش تنش بین دو کشور مفید می‌دانند، نوشته هر‌گونه مذاکره‌ای، در شرایطی که آمریکا به خلیج فارس لشکر‌کشی کرده، نشانه ضعف است و آمریکایی‌ها اگر بفهمند ایران تحت فشار مجبور به مذاکره شده است، تنش و فشار را بیشتر می‌کنند.

در آخر یادداشت هم، صرفی یک دلیل اعتقادی و ایدئولوژیک آورده و گفته خداوند وعده پیروزی حق بر باطل را داده است و باید به وعده‌های الهی ایمان داشت.

این‌جا میوه نمی‌خرند، آقا

گزارش میدانی جهان صنعت از وضعیت خرید میوه در شمال و جنوب تهران نشان می‌دهد که اختلاف طبقاتی در خرید میوه خودنمایی می‌کند. در حالی‌که میوه‌های نوبرانه مثل گیلاس و گوجه‌سبز و گلابی در میوه‌فروشی‌های جنوب شهر اصلا عرضه نمی‌شود، در شمال تهران بازار خرید نوبرانه‌ها با قیمت‌های گزاف گرم است و مثلا گیلاس کیلویی ۸۰ هزار تومان خریدار دارد.

گزارشگر جهان صنعت از میوه‌فروشی در خیابان شمشیری و در منطقه کارگر‌نشین شنیده است که «این‌جا میوه نمی‌خرند، آقا». میوه‌فروش گفته است که مردم این ناحیه صبر می‌کنند بلکه قیمت‌ها متعادل شود و بعد سراغ خرید میوه می‌آیند و به‌جای گیلاس ۸۰ هزار تومانی سعی می‌کنند اگر شد، گوشت بخرند.

در مرکز تهران هم خرید میوه ۲۰ درصد کاهش یافته است و به نظر می‌رسد گرانی میوه به سیب‌زمینی و پیاز هم سرایت کرده است و قیمت این محصولات هم نوسان دارد.

jomhouri
مردم در جنگ کوتاهی نکردند، تقصیر دیگران بود

به‌مناسبت سالروز آزادی خرمشهر و سوم خرداد، صدا‌و‌سیما گفت‌و گویی کرده است با سردار محمد باقری، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح.

باقری در این مصاحبه از فرایند دو ساله‌ای که در پسِ پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و آتش‌بس با عراق در جریان بود پرده برداشته و این آتش‌بس را عاقلانه توصیف کرده است.

در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، باقری تصریح کرده است که در اواخر جنگ، مردم چنان که باید از رزمندگان حمایت نمی‌کردند و دولت هم کوتاهی داشت.

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، به این اظهار‌نظر سردار معترض شده و نوشته است که نه دولت و نه مردم در تامین نیازهای جنگ کوتاهی نکردند و شکست‌های آخر جنگ و باز‌پس‌گیری فاو از سوی ارتش عراق نتیجه عملکرد کسانی بود که می‌خواستند هم بر جبهه‌ها مسلط باشند و هم قدرت سیاسی را تصاحب کنند.

مسیح مهاجری شرایط را برای افشای نقش این مقصرها مناسب ندانسته و گفته است که این سخن بگذار تا وقت دگر.

تیم فوتبال زنان ملوان، پر‌طرفدار و شور‌انگیز

هفته گذشته، در چارچوب لیگ برتر فوتبال زنان، تیم بانوان ملوان با تیم همیاری ارومیه در ورزشگاه سن سیروس (تختی) انزلی بازی کرد، که سوای نتیجه که پیروزی ملوان بود، حضور پنج هزار زن در ورزشگاه و تشویق و حمایت از تیم ملوان فصل تازه‌ای در فوتبال زنان رقم زد.

به گزارش اعتماد، تیم بانوان ملوان، در غیاب تیم مردان این باشگاه در لیگ برتر، نقش نماینده این شهر فوتبال‌خیز را بازی می‌کند و همه شهر حالا طرفدار تیم زنان ملوان بندر انزلی شده‌اند.

آمارهای اپراتوری

امیر‌محمود حریرچی در سرمقاله آفتاب نوشته است چند وقت پیش، یکی از مسئولان بهزیستی خبر داد که این سازمان توانسته است از خودکشی هشت‌هزار نفر جلوگیری کند.

این جامعه‌شناس با انتقاد از چنین گزارش‌ چنین آمارهایی، گفته است بهزیستی وظیفه دارد به هر کسی که به این سازمان زنگ می‌زند مشاوره بدهد و در مورد خودکشی هم همین‌طور است و مسئولان فقط مشاوره داده‌اند و نمی‌توانند این آمار اُپراتوری را به حساب موفقیت در منصرف کردن افراد از خودکشی بگذارند.

به گفته این کارشناس اجتماعی، در ایران، خودکشی میان زنان و جوانان شایع‌تر شده است و به علت مشکلات اقتصادی و فرهنگی، زنان و جوانان در صف اول خودکشی ایستاده‌اند و زن‌ها سه برابر بیشتر از مردها دست به خودکشی می‌زنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More