شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۰ اسفندماه

هفته سختی در پیش است

 

اولین روز هفته آغاز شد، هفته‌ای که بنا بر تیتر اغلب روزنامه‌های امروز کشور قرار است «هفته‌ای سخت» باشد. نمی‌دانیم کرونا دقیقا کی وارد ایران شد اما وقتی دیگر سکوت ممکن نبود، مسئولان وزارت بهداشت قطره‌چکانی آمارهایی از مرگ‌و‌میر و بیماران مبتلا به کرونا ارائه کردند. این در حالی است که چهارشنبه گذشته حسن روحانی وعده عادی شدن وضعیت کشور در روز شنبه را داد. اکنون، شنبه سر رسید و روزنامه‌ها از قول وزیر بهداشت نوشته‌اند که شیوع کرونا در ایران همچنان روند صعودی دارد و هفته سختی پیش رو داریم.

وزیر بهداشت درباره هفته سخت پیش رو هشدار داده ولی دولت هنوز برای تعطیلی و قرنطینه شهرهایی که شدت شیوع بیماری در آن‌‌ها بیشتر است، اقدامی نکرده است. ادعای دولت و روزنامه‌های منتسب به رهبری این است که اقتصاد کشور نباید تعطیل شود، اما اقتصاد‌دانان موافق نیستند.

حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان، در روزنامه جهان صنعت در یادداشتی، تاکید کرده که سلامت مردم بر اقتصاد مقدم است. مستخدمین معتقد است با وجود هزینه‌های اقتصادی که ناگزیر متوجه جامعه و دولت است، موضوع اساسی سلامتی و جان مردم است. در شرایط کنونی، اقتصاد اولویت اصلی دولت و حکومت نباید باشد، بلکه جلوگیری از شیوع بیماری اصل نخست است.

 

رقابت مسئولان برای ابتلا به کرونا و تبعیض در تست

 

مقابله با کرونا زیر سایه بی‌اعتمادی جامعه باعث شده است مردم حتی خبر ابتلای مسئولان به این بیماری را سخت باور کنند. «رقابت مسئولان برای ابتلا به کرونا» عنوان گزارشی در جهان صنعت است. 

غلامرضا ظریفیان، در گفت‌و‌گو با جهان صنعت، ریشه بی‌اعتمادی را در نبودِ شفافیت و نبودِ گردش مناسب اطلاعات می‌داند. به گفته این فعال سیاسی، دلیل باور‌ناپذیر بودن مساله ابتلای مسئولان این است که بخش‌هایی از جامعه این‌گونه رفتارها را نمایشی می‌دانند و به آن بی‌اعتمادند.

روزنامه جهان صنعت نوشته است مردم تاکنون فقط ابتلای هادی خسروشاهی، سفیر پیشین ایران در واتیکان، را باور کرده‌اند چون او در بیمارستان مسیح دانشوری جان باخته است.

به نوشته این روزنامه، مردم نسبت به خبرهای ابتلای مسئولان به کرونا حساس‌اند و آن را دلیلی بر تبعیض در انجام تست‌ تشخیصی می‌دانند. در شرایطی که بسیاری از افراد مشکوک به ابتلا به کرونا در سراسر کشور با مشکل نبودِ کیت تشخیص مواجه‌اند، مسئولان یکی یکی و به‌راحتی تست می‌دهند.

 

مردم بر سر کار، نمایندگان تعطیل

 

آفتاب یزد نوشته است برخلاف مسئولان که خوشحال و خندان ویدیو از خودشان منتشر می‌کنند که «ما هم کرونایی شدیم»، کرونا برای مردم رنگ و بوی دیگری دارد؛ مردم غمگین‌اند و ترس و وحشت جامعه را فرا گرفته است.

آفتاب یزد مواردی از تبعیض میان مردم و مسئولان در دسترسی به امکانات مقابله با کرونا را شرح داده است. علاوه بر تبعیض در انجام تست، کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده هم برای مسئولان معنا ندارد.

به نوشته آفتاب یزد، همین که زمزمه‌های ابتلای چند تن از مسئولان به کرونا منتشر شد، به‌یک‌باره همه مسئولان حتی آن‌ها که علائم ابتلا به بیماری را نداشتند در صف آزمایش کرونا ایستادند، از جمله تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی. آفتاب یزد این تبعیض در تست را کاملا غیراخلاقی می‌خواند؛ دردناک‌تر این‌که برخی مسئولان این تبعیض را حق مسلم خود می‌دانند و از آن دفاع می‌کنند.

مردم با قحطی اقلام بهداشتی ضروری مواجه‌اند، اما شاهدیم که بسته‌های بهداشتی در مجلس توزیع می‌شود، هرچند فقط این نیست.

مردم باید سرکار بروند اما مجلس تصمیم گرفته است این هفته به‌دلیل نگرانی از شیوع کرونا تعطیل باشد. این در حالی است که نمایندگان باید بودجه سال ۱۳۹۹ را تصویب کنند تا معیشت مردم و کارکنان دولت تامین شود.

 

جنگ رسانه‌ای با ویروس کرونا

 

روزنامه سپاه پاسداران امروز چهار گزارش و یادداشت علیه رسانه‌ها، اعم از رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها، دارد که چرا درباره موارد شیوع کرونا اطلاع‌رسانی می‌کنند. این روزنامه مدعی است موضوع پنهان‌کاری مقام‌های ایران درباره آمار مبتلایان و فوتی‌ها ادعایی بی‌سند است و ایران در موضوع آمارها و زمان اعلام آن‌ها کاملا شفاف عمل کرده است.

از نگاه جوان، محتوای تولید‌شده در رسانه‌های اجتماعی در مورد آمار کرونا خبرهای مسموم و اطلاعات غلط دشمنان نظام جمهوری اسلامی با هدف سوءاستفاده از موضوع همه‌گیری ویروس جدید کروناست.

روزنامه سپاه پاسداران مدعی است که کاربران فعال در فضای مجازی شبکه‌ای از معارضان‌اند که قرارگاه‌شان در تیرانا، پایتخت آلبانی، است. این روزنامه به مسئولان هشدار می‌دهد که در ایران امروز، مدیریت افکار عمومی بدون کنترل رسانه‌های اجتماعی ناممکن است.

 

آمارهایی که وجود دارد اما نمی‌گویند

 

علی شکوری‌راد، فعال سیاسی، با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است که در مورد کرونا، در بعضی موارد آمار وجود ندارد و در بعضی موارد دیگر وجود دارد، اما اعلام نمی‌شود.

به نوشته شکوری‌راد، آماری از تعداد واقعی مبتلایان به کرونا در دست نیست، اما حدس و گمان‌های علمی این تعداد را ۱۸ هزار نفر در کشور برآورد می‌کند.

اما تعداد کسانی که با بروز علائم به مراکز بیمارستانی مراجعه کرده‌اند آماری است که مقام‌ها دارند، ولی اعلام نشده است. این را اضافه کنید به تعداد کسانی که به ظن قوی وجود در اثر کرونا فوت کرده‌اند و تشریفات تدفین خاص داشته‌اند، ولی آمارشان اعلام نمی‌شود.

شکوری‌راد ادامه داده است آمار کسانی که تاکنون تست کرونا داده‌اند هم که اعلام نشده است، ولی تعداد کسانی که نتیجه آزمایششان مثبت بوده، بنا بر رقم اعلامی، تاکنون ۳۸۸ نفر است که فقط در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۳ مورد جدید اضافه شده‌اند.

تعداد افراد مبتلا به کرونا که قرنطینه شده‌اند اعلام نشده است، ضمن این‌که تعداد موارد ابتلا میان کادر درمانی که به‌واسطه شغل خود مبتلا شده‌اند نیز همچنان اعلام نمی‌شود.

از نگاه شکوری‌راد، اعلام نکردن دقیق این اطلاعات، موجب سردرگمی و اضطراب جامعه شده است.

 

عوامل ساختاری بحران ملی کرونا

 

علی‌احمد رفیعی، جامعه‌شناس، بحران ملی کرونا را ناشی از عوامل ساختاری نظام سیاسی‌ـ‌اجتماعی ایران می‌داند که این روزها به عاملیت‌های فردی تقلیل داده شده است.

به نوشته رفیعی، تقدم مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی بر تصمیم‌های تخصصی، جامع نبودن مدیریت بحران، اتکا بر ایثارگری‌های فردی پرسنل بهداشتی برای تعدیل ضعف سیستم، اطلاع‌رسانی مبهم و نا‌شفاف، احتکار و گران‌فروشی اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و ساده‌نمایی بحران از عوامل ساختاری است که در شیوع بحران ملی کرونا موثر بوده‌اند.

 

پروژه اردوغان به دیوار سفت خورد

 

روزنامه کیهان اقدام روسیه به بمباران کاروان نظامی ترکیه در ادلب را نتیجه بلندپروازی‌های اردوغان می‌داند.

در این بمباران، ۳۴ نظامی ارتش ترکیه کشته شدند ولی کیهان بنا بر برخی منابع، شمار کشته‌شدگان را تا ۱۰۰ نفر اعلام می‌کند.

روزنامه فرهیختگان، منتسب به علی‌اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر این خط را دنبال می‌کرد که رفتار تهاجمی ترکیه ناشی از افکار بلند‌پروازانه اردوغان است، موضوعی که کیهان هم در تیتر امروز خود آورده است.

شعیب بهمن، کارشناس مسائل روسیه، معتقد است ترکیه ظرفیت‌های لازم برای ایفای نقش یک بازیگر موثر منطقه‌ای را ندارد و هر بار، تلاش‌هایش با شکست مواجه شده، به‌گونه‌ای که اکنون مرزهای جنوبی‌اش را به‌دلیل دخالت در بحران سوریه ناامن کرده است.

مهدی حاجی‌آقا، کارشناس مسائل ترکیه، نیز بر این باور است که ترکیه در دراز‌مدت توان ادامه درگیری در جبهه سوریه و لیبی را ندارد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More