شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی دوشنبه پنجم آذرماه

هشدار! انفجار اجتماعی

 

کرمانشاه دوباره لرزید و تیتر اول زلزله شد، آن هم در روزی که به‌طور معمول باید حرف‌های رهبر جمهوری اسلامی تیتر می‌شد. آرمان با این تیتر که «زلزله غرب دل‌ها را خالی کرد»،از نگرانی و دلواپسی برای کرمانشاه گفته است و روزنامه شرق که شاید دیرتر به چاپخانه رفته، با این تیتر که «زلزله شدید کرمانشاه به‌خیر گذشت»، خیال همه را راحت کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای دیروز در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی، مثل همیشه به آمریکا و اسرائیل تاخت و گفت که آمریکا غلط می‌کند ملت ایران را تهدید کند. اما عجیب اینکه خیلی از روزنامه‌ها ترجیح داده‌اند تا از این عبارت توهین‌آمیز به‌عنوان تیتر استفاده نکنند و به حرف‌های دیگر رهبر بپردازند. هرچه هست، صفحات اول روزنامه‌های امروز، میان زلزله و گفته‌های رهبری در نوسان است.

البته روزنامه سازندگی، جلدش را با عکسی از اعتراضات خیابانی پاریس بسته است و با این تیتر: «جمهوری خیابانی». جلیقه‌زردهای معترض فرانسوی در صفحه اول روزنامه قانون هم خودی نشان دادند، با تیتر «غوغای جنبش زرد» که البته ممکن است در ذهن خوانندگان رنگ دیگری را هم تداعی کند و جنبش سبز و روزهای اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۸۸.

امروز روزنامه آفتاب یزد هم صفحه متفاوتی به خوانندگانش عرضه کرده، با عکس شهیندخت مولاوردی که با قانون بازنشستگی اجباری از سمت دستیاری رییس جمهوری در امور حقوق‌بشر استعفا داد و به قول آفتاب «خداحافظی نجیبانه»ای بود.

اما صفحه اول شرق را می‌توان بی‌خیال‌ترین صفحه نسبت‌به خبرهای روز دانست. دو قاب عکس که در یکی محمد مصدق بر صندلی نشسته و کنارش محمد جواد ظریف. شرق برای ظریف تیتر زده «در آستانه استیضاح» و برای مصدق هم تیتر زده است: «مذاکرات ناکام». بهانه کار کردن عکس مصدق هم گویا مصاحبه‌ای است با محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران درباره روابط آمریکا با دولت مصدق و دولت موقت مهندس بازرگان.

 

هشدار! انفجار اجتماعی  

 

این‌طور که مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران می‌گوید، جامعه ایران در آستانه انفجار اجتماعی است. اقلیما در گفت‌وگو با آرمان، گفته است که وضعیت اقتصادی وخیم کشور مردم را عصبی کرده است. تنها در یک‌سال گذشته، تورم سی و پنج درصد افزایش پیدا کرده و شرکت‌های خصوصی به‌حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند. این جامعه‌شناس می‌گوید که در چنین حال و روزی، در بیشتر خانواده‌ها تنش و درگیری وجود دارد. وقتی مردان دوشیفته و سه‌شیفته کار می‌کنند، دیگر وقتی و حوصله‌ای برای همسر و فرزندانشان نمی‌ماند. مصطفی اقلیما می‌گوید مردم اعتمادشان را به مسئولان از دست داده‌اند و دیگر امیدی به وعده‌ها ندارند و این بی‌اعتمادی در جامعه هم تسری یافته و افراد به همدیگر هم اعتماد ندارند. شرایط به گونه‌ای است که باید منتظر یک انفجار اجتماعی باشیم و اگر مسئولان همین‌طور به انتقادها و هشدارها بی‌تفاوت باشند، این اتفاق رخ خواهد داد.

 

یا باید بمیرم و یا تا ته خط بروم

 

مجید که یک پناهجوی ایرانی است و در ترکیه زندگی می‌کند، با خبرنگار آفتاب گفت‌وگو کرده و از وضعیت غم‌انگیزش گفته است. این جوان ایرانی که سال‌هاست آرزوی خارج‌ رفتن داشته و در ایران معلم زبان انگلیسی بوده، حالا در خیابان می‌خوابد و یک‌سال است انتظار می‌کشد، بلکه از یک کشور اروپایی پناهندگی بگیرد.

مجید می‌گوید در همان هفته‌های اولی که به ترکیه آمد، کلاهبردارها به بهانه گرفتن ویزا، پولش را بالا کشیدند و از بی‌پولی در خیابان می‌خوابید؛ چند وقتی در یک چای‌خانه کار کرد و جای خواب داشت و بعد آنجا هم پولش را ندادند و حالا دوباره در خیابان می‌خوابد. مجید می‌گوید که نمی‌خواهد به ایران بازگردد، یا می‌میرد و یا تا ته خط می‌رود.

گزارش دیگر آفتاب درباره انتصابِ رانتی وزیر کار است. فرهاد دژپسند، چند روز پیش هادی رحمانی‌فضلی، پسر وزیر کشور را به‌عنوان مشاور جوانش انتخاب کرد و روزنامه آفتاب هم در یک تیتر، خلاصه همه آنچه اتفاق افتاده را گفته است: «جوانان رانتی به‌جای مدیران بازنشسته».

 

چرا کسی از ترکمنچای دفاع نمی‌کند؟

 

چرا کسی از قرارداد ترکمنچای دفاع نمی‌کند و چرا امروز کسی فتحعلی‌شاه قاجار را دارای شعور و شجاعت نمی‌داند. اینها سوالاتی است که عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان «نسل ما و قضاوت آیندگان»، پرسیده است. البته جواب را هم خودش داده و می‌گوید دلیلش این است که فتحعلی‌شاه، قفقاز را به باد داد و در مقابل روس‌ها مقاومت نکرد. گنجی در این یادداشت، یادی هم از شاه‌عباس می‌کند که به‌زعم او، تنها کسی است که مردم از سلسله صفویه به یاد دارند؛ آن هم به‌خاطر اینکه غرور ملی ایجاد کرد و بناهای ارزشمندی ساخت. حاصل همه این تاریخ‌خوانی‌ها اینکه امروز باید مقابل آمریکا ایستاد تا نسل‌های بعدی مثل قاجاریه از ما یاد نکنند.

 

چرا سازمان سینمایی را منحل نمی‌کنید؟

 

رضا کیانیان، بازیگر مشهور سینمای ایران، در یادداشتی با عنوان «سازمان سینمایی، تجربه‌ای شکست‌خورده»، از مسئولان وزارت ارشاد خواسته است تا این سازمان را منحل کنند. کیانیان نوشته که این سازمان را احمدی‌نژاد و شمقدری تاسیس کردند و نظرشان این بود که مانند شوروی و کشورهای سوسیالیستی، با تزریق بودجه و امکانات، تمام سینمای ایران را تصرف کنند. کیانیان ادامه داده است که احمدی‌نژاد می‌گفت ما پول سینما را می‌دهیم و خودمان هم می‌گوییم که چه بسازید. حالا این سازمان به‌جا مانده از دولت احمدی‌نژاد را منحل کنید. وقتی احمدی‌نژاد به‌راحتی سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد، شما چطور نمی‌توانید یک سازمان زائد را منحل کنید. کیانیان نوشته است که وظیفه دولت، مدرسه‌گردانی نیست؛ بلکه باید زمینه برای ساخت مدرسه سینمایی و هنری را فراهم نماید و باقی کارها را به اهلش واگذار کند.

 

حال زار حمایت از زنان

 

خشونت خانگی علیه زنان در ایران به‌صورت خاموش در جریان است و از آنجا که قانون شرعی و مدنی هم چندان به‌نفع زنان تنظیم نشده، تنها چاره مبارزه با این خشونت پنهان، کارزاری اجتماعی است. بنفشه جمالی و جلوه جواهری، دو فعال حقوق زنان‌اند که کارزار اجتماعی علیه خشونت خانگی به‌راه انداختند و در یک‌سال گذشته، سعی کرده‌اند تا با روشنگری و برگزاری کارگاه آموزشی در تهران و شهرستان‌ها، زنان را در قبال خشونتی که احتمالا ازسوی همسران یا پدر و برادران بر آنها روا داشته می‌شود، آگاه سازند و راهکاری برای مواجهه به آنان بدهند. این دو فعال اجتماعی به قانون گفته‌اند که شصت و شش درصد از زنان ایران، حداقل یک‌بار در عمرشان قربانی خشونت اجتماعی شده‌اند و در ایران، خشونت خانگی علیه زنان رایج است. این دو فعال حقوق زن، سعی کردند تا کارزارشان حساسیت‌برانگیز نباشد؛ با این حال می‌گویند، سخت است درباره حقوق زن با زنانی حرف زد که همیشه تحت نظارت و کنترل مردها هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More