شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸ فروردین

هراس دولت از قرنطینه و بازی با جان مردم 

در سومین روز کاری سال ۹۹، بیش از ۱۰۰ روزنامه به‌صورت الکترونیک منتشر شدند و در این میان، روزنامه سازندگی، به سردبیری محمد قوچانی، تنها روزنامه غایب کیوسک دیجیتال مطبوعات است. با ممنوعیت انتشار کاغذی روزنامه‌ها، حالا مطبوعات در رقابت با رسانه‌های اجتماعی، باید محتوایی تولید کنند که مخاطب داشته باشد. به قول نویسنده روزنامه اعتماد، وقت آن شده است که روزنامه‌ها خانه‌تکانی کنند. 

علی‌رغم هشدار وزارت بهداشت، آغاز به کار مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی با دستور رییس‌جمهوری کلید خورد و روزنامه ایران «تقویم کرونایی کشور» را منتشر کرد و خبر داد که از ۲۳ فروردین‌ماه ادارات دولتی از ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر کار خواهند کرد و کسب‌و‌کارهای متوسط و کم‌خطرتر هم در همه استان‌های کشور فعالیتشان را از سر خواهند گرفت. 

حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفته در مبارزه و مقابله با کرونا کل نظام متحد و یکپارچه است و هیچ اختلاف نظری نیست. این در حالی است که روزنامه کیهان تیتر زده «شرط لازم برای مهار کرونا، مهار ناهماهنگی‌هاست» و پرسیده است چرا با وجود تاکیدهای مکرر بر ضرورت قطع زنجیره انتقال و لزوم قرنطینه، برخی محدودیت‌ها دیر اعلام شد و چرا برخی محدودیت‌ها اصلا اعمال نشد؟ 

اغلب روزنامه‌ها، اعم از تندرو، اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و میانه‌رو، به تصمیم دولت تاخته‌اند. جهان صنعت از قول عبدالله ناصری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، تیتر زده است «روحانی با کدام طناب به چاه می‌رود» و صدای مردم این وضعیت را به «رویارویی جان و نان» تعبیر کرده است. 

علاوه بر انتقادها به سیاست دولت، یکی از دیگر موضوع‌هایی که امروز توجه برخی روزنامه‌ها را به خود جلب کرد، انتخاب مدل و الگویی برای مهار کروناست. از تفاوت عملکرد چین و کره جنوبی گرفته تا ارزیابی الگوی روسیه و آلمان و آمریکا دغدغه روزنامه‌نگاران ایرانی است و از تحلیلگران پرسیده‌اند کدام مدل موفق‌تر بوده است؟  

از جمله روزنامه آفتاب یزد که با تیتر «دموکراسی کره‌ای یا دیکتاتوری چینی؟» دو مدل مهار ویروس کرونا در چین و کره جنوبی را مقایسه کرده تا بداند کدام مدل مهار کرونا بهتر است. 

به گزارش آفتاب یزد، کره جنوبی، برخلاف بسیاری کشورها، به‌جای پنهان‌کاری و دیر اعلام کردن این بیماری، با اعلام وضعیت جنگی، بودجه‌های میلیاردی فوری برای مقابله با این بیماری تامین کرد. 

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل، در سرمقاله آفتاب نوشته است یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کره جنوبی، در همبستگی ذاتی بین دولت و مردم است و این‌که باورهای قوی بین دولت و ملت باعث چسبندگی و افزایش سطح اطلاعات ملت از دولت شده است. 

فریدون مجلسی هم یک ویژگی مهم کره‌ای‌ها را قانون‌پذیری آن‌ها می‌داند که بدون دستورهای قهری، داوطلبانه با دولت همکاری و همراهی کردند. البته امکانات، ثروت و رفاه اقتصادی عامه مردم هم دیگر مزیت کره جنوبی بود. 

به گفته مجلسی، در چین قرنطینه کامل اجرا شد و دولت نیازهای مردم را روزانه به دستشان می‌رساند و اگر قرنطینه و بازداشت نبود، چینی‌ها صرفا با توصیه‌های دولت در خانه‌ها نمی‌ماندند. 

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

تصمیم‌گیرنده رییس‌جمهوری است یا قرارگاه سپاه پاسداران و سردار باقری؟ 

 

پروانه سلحشوری در گفت‌و‌گو با آرمان ملی، از مداخله سپاه پاسداران در مدیریت بحران کرونا در کشور انتقاد کرد و گفت معلوم نیست مرکز اصلی تصمیم‌گیری درباره بحران کرونا در کشور کجاست؟ قرارگاه سپاه پاسداران که سردار باقری که ریاست آن را بر عهده دارد و یا نهاد ریاست جمهوری؟ سلحشوری پرسیده است: «در شرایط کنونی نقش این قرارگاه چیست و آیا باید از این قرارگاه انتظار سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و واکنش نسبت به اتفاقات رخ‌داده داشته باشیم و یا این مسئولیت‌ها بر عهده رییس‌جمهور و اعضای دولت است؟»

به گفته سلحشوری این دوگانگی در تصمیم‌گیری‌ها، مسئولان سایر نهادها را نیز دچار سردرگمی و بلاتکلیفی کرده است، ضمن این‌که او گمان نمی‌کند این دوگانگی‌ها و اظهارنظرهای متناقض رییس‌جمهوری ناشی از بی‌اطلاعی یا اطلاعات غلط باشد. 

این نماینده مجلس با اشاره به درخواست روحانی از رهبر جمهوری اسلامی برای برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا، گفت با گذشت چند هفته، به این درخواست رییس‌جمهوری هنوز پاسخی داده نشده است، در حالی‌که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، مجلس در یک روز تخصیص ۲۰۰ میلیارد یورو به سپاه پاسداران را تصویب کرد. سلحشوری در ادامه پرسیده است آیا سلامت مردم مهم‌تر از هر مساله دیگری نیست و آیا روزهای کنونی روزهای سخت محسوب نمی‌شود؟

این نماینده مجلس همچنین معتقد است مسئولان از قرنطینه هراس دارند چون از نظر اقتصادی و مدیریتی، توانایی اجرای قرنطینه را ندارند؛ ضمن این‌که ذخیره‌سازی مناسب مایحتاج مردم وجود ندارد. 

مطبوعات مدت‌هاست مخاطبان خود را گم کرده‌اند 

شیوع کرونا و ممنوعیت نشر کاغذی مطبوعات را در برابر یک خانه‌تکانی بزرگ قرار داده است. خانه‌تکانی به این معنا که باید بفهمند چطور می‌توان در بستری که انتشار خبر به انحصار رسانه‌های اجتماعی درآمده است، محتوایی تولید کنند که خریدار داشته باشد. 

سینا قنبرپور، نویسنده اعتماد، معتقد است روزنامه‌ها تنبل شده‌اند و دو دهه است که زیر سایه حمایت دولت و یارانه کاغذ، مخاطبانشان را گم کرده‌اند. اکنون روزنامه‌ها مقابل عمل انجام‌شده قرار گرفته‌اند. باید فکر کنند تاکنون محصول خود را برای چه مخاطبی تولید می‌کردند؟ دولتی‌ها که یارانه کاغذ می‌دادند؟ صاحبان آگهی‌ها؟ یا مردم؟ 

سلبریتی‌های ما و آن‌ها 

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی درباره رفتار سلبریتی‌های ایرانی و خارجی در مواجهه با ویروس کرونا، نوشته تفاوت سلبریتی‌های خارجی این است که خودشان دست به جیب می‌شوند و در بحران‌ها کمک می‌کنند، در حالی‌که سلبریتی‌های ایرانی همیشه «کمک مردمی» جمع می‌کنند و به نوعی از مردم کمک گرفته‌اند تا مشکلات مردم را حل کنند، البته همیشه استثنا هم وجود دارد مثل علی دایی. 

آفتاب یزد برای آشکار کردن تفاوت‌ها چند مثال هم زده و نوشته است این روزها، ریحانا، خواننده آمریکایی پنج میلیون دلار به بیمارستان‌ها کمک کرده و آنجلینا جولی برای تهیه غذای نیازمندان، مبلغ یک میلیون دلار به یک سازمان خیریه اهدا کرده است. یا خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز، زوج اسپانیایی خبر دادند ۱۰۰ هزار جفت دستکش و ۲۰ هزار ماسک جراحی برای اهدا به بیمارستان‌های اسپانیا خریدند. 

این در حالی‌ است که هنرمندان ایرانی مثل شیلا خداداد، لیلا اوتادی، جواد رضویان، پوریا پورسرخ و تهمینه میلانی به پست‌های اینستاگرامی تشکر از کادر پزشکی و اظهارنظر بسنده کردند. آفتاب یزد پرسیده است چرا هنرمندان، که مدعی مردمی بودن‌اند، زمانی که مردم به آن‌ها نیاز دارند، به انتشار فراخوان اکتفا می‌کنند و هیچ قدم اقتصادی شخصی برنمی‌دارند. 

روزنامه‌ای که فیلم پخش می‌کند 

یکی از دستاوردهای آنلاین شدن روزنامه‌ها ترکیب فیلم و متن در روزنامه‌هاست که در شکل کاغذی امکان‌پذیر نبود. اولین تلاش موفق را امروز همشهری ثبت کرد که در صفحه نخست، فیلمی از جلسه شورای شهر تهران با شهردار را به نمایش گذاشت، ضمن این‌که متن گزارش جلسه شورای شهر را هم در صفحه‌های میانی روزنامه کار کرده است.

مهم‌تر از مساله کرونا، حکومت باید مشکل خود را با دنیا حل کند

عبدالله ناصری، عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، در گفت‌و‌گو با جهان صنعت گفته است دولت در سال‌های قبل، مسائل کم‌اهمیت‌تر از کرونا را هم نتوانست مدیریت کند و روحانی در دو سال گذشته، منفعل بوده است و طبیعتا اکنون هم نمی‌توان از او انتظاری داشت. 

دولت برنامه‌ای برای مقابله با کرونا ندارد و اساسا انتظار مدیریت این شرایط از روحانی انتظاری واهی است. ناصری گفته راه نجات کشور در مقابله با کرونا قرنطینه کامل است اما دولت نه انگیزه اجرای آن را دارد نه منابع مالی لازم را. 

به عقیده این فعال سیاسی، مهم‌تر از مساله کرونا، حکومت باید مشکل خود را با دنیا حل کند. به باور ناصری، شرایط کشور به مرداد‌ماه ۱۳۶۷ شبیه است و حاکمیت باید مانند پذیرش قطعنامه ۵۹۸، تصمیمی جدی بگیرد. 

ناصری با انتقاد از عملکرد مجلس و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، گفته است مجلس قبل از همه تعطیل کرد و سپاه پاسداران و بسیج هم جز چند عملیات برای سرکوب کرونا و در بوق و کرنا کردن آن، کار خاصی نکردند. او در ادامه افزوده است این رویه باعث افزایش ناامیدی مردم از حاکمیت می‌شود و تبعات سنگینی به همراه دارد. 

دوگانه جان و نان 

 

واکنش رسالت به سخنان اخیر روحانی درباره آغاز به کار کسب‌و‌کارها تیتر «دوگانه جان و نان» بود. مدیرمسئول این روزنامه، مسعود پیرهادی، هم در سرمقاله از «دوقطبی جانانه دولت» انتقاد کرد و نوشت جان و نان مردم نباید مقابل یکدیگر قرار گیرد.

به نوشته پیرهادی، برای تحلیل درست بحران کرونا، باید عینک‌های سیاسی و حزبی را برداشت، در غیر این‌صورت، بی‌شک به تشخیص و تصمیم کورکورانه می‌انجامد. جان مردم ذائقه سیاسی نیست که آزمون و خطا در آن پذیرفتنی باشد. 

مدیرمسئول رسالت پرسیده است آیا در زمانی که هنوز آمار فوتی‌ها و مبتلایان نزولی نشده، تصمیم به آغاز فعالیت ادارات، اصناف و برخی خدمات غیر‌ضروری منطقی و صحیح است؟ پیرهادی در پایان گفته است در دوقطبی جان و نان، قطعا باید کفه جان مردم را سنگین‌تر بدانیم. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More