شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیم درصد ایرانی‌ها مبتلا به اسکیزوفرنی هستند

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از آمار مبتلایان به اسکیزوفرنی می‌گوید. بنا به گفته حسین نحوی‌نژاد در حال حاضر حدود یک درصد جامعه جهانی برابر با ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر، دچار اسکیزوفرنی هستند که از این آمار درحدود نیم درصد از جامعه ایرانی برابر با حدودا۳۵۰هزار نفر نیز به اسکیزوفرنی مبتلا هستند.
اختلال اسکیزوفرنی باعث می‌شود که اتباط فرد با دنیای واقعی مختل شود. این اختلال بگونه‌ای است که مولفه‌هایی چون غم، ترس، شادی برای این‌دسته هیچ معنا و مفهومی ندارد.
حسین نحوی‌نژاد به مناسبت روز جهانی اسکیزوفرنی که ۲۴ ماه می برابر با سوم خرداد است، در یک نشست خبری با ارائه آمار درباره این اختلال گفت: تعارضات روانی حدود ۱۰ سال طول عمر افراد را کاهش می‌دهد، این در حالی است که حدود ۱۰ درصد این افراد در اثر خودکشی فوت می‌کنند.

 

  • عوامل تشدید این اختلال

نداشتن اطلاعات کافی از این بیماری،‌ پیش‌داوری‌ها و برچسب‌زنی‌هایی که در جامعه بیماران روانی به‌ویژه اسکیزوفرنی‌ها با آن درگیر هستند از دلایلی است که موجبات طرد شدن این افراد از جامعه را فراهم می‌سازد که در نهایت تنهایی و منزوی شدن موجب وخامت اوضاع فرد مبتلا به اسکیزوفرنی می‌شود.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به چند باور غلط اجتماعی درخصوص بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی گفت: «برخی مدعی‌اند که این بیماری ارثی و خانوادگی است در حالی که این مساله به هیچ عنوان ثابت نشده، هرچند همبستگی‌هایی میان این بیماری با برخی از ژن‌ها دیده شده است».
به گمان برخی مردم، بیمار اسکیزوفرنی خشن و خطرناک است. این در حالی است که نمی‌توان چنین ادعایی را داشت و پرخاشگری، ویژگی ذاتی آنها نیست.
نحوی‌نژاد با اشاره ارتباط  ابتلا به اسکیزوفرنی و مصرف مواد مخدر و محرک گفت: «نمی‌توان گفت که برخی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند به دلیل مصرف ناشی از موادمخدر و محرک به این اختلال دچار شده‌اند، هرچند این اختلال بعضا باعث گرایش این فرد به مصرف موادمخدر می‌شود، اما مصرف مواد در ابتلا به این اختلال عامل تعیین‌کننده‌ای نیست».
براساس تحقیقات صورت گرفته، افرادی که دارای این اختلال هستند ممکن است به دلیل انزوای خود به مصرف انواع موادمخدر نیز گرایش پیدا کنند. این در حالی است که می‌توان گفت مصرف حشیش به علت آنکه در مغز انسان آثار مخربی را بر جای می‌گذارد، تا حدودی می‌تواند در ابتلای فرد به اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی تاثیرگذار باشد.
 

  • علل بروز این اختلال

عوامل محیطی و ژنتیکی از جمله علل بروز این اختلال هستند. اما عامل مشخصی برای این اختلال مطرح نشده است.
حسین نحوی‌نژاد درباره علل بروز این اختلال می‌گوید: «داروهای اعصاب و روان نیاز به مصرف مداوم دارند و در بلندمدت آثار خود را بر جای می‌گذارند. قطع ناآگاهانه داروهای روانپزشکی منجر به عود اختلال و عوارض شدید می‌شود».

 

  • اختلاف نظر بهزیستی و وزارت بهداشت

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اختلاف نظر بهزیستی و وزارت بهداشت افزود: «در حال حاضر متولی مشخصی برای بیماران روانی مزمن در کشور وجود ندارد، در حالی‌که باید متولی مشخص این مساله در کشور معین شود».
او در این رابطه تصریح کرد: «نیاز است که یک پروتکل و یک سند ملی مشخص به صورت کشوری درخصوص بیماران روانی مزمن در کشور تدوین و به امضای طرفین برسد تا به طور دقیق مشخص شود بهزیستی، وزارت بهداشت، قوه قضاییه و نیروی انتظامی چه وظایفی در حوزه بیماران روانی مزمن دارند».
روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی، یک اختلال روانی است که مشخصهٔ آن ازکارافتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است. این بیماری در بین تمامی بیماری‌های عمدهٔ روان‌شناختی از همه وخیم‌تر است  و معمولاً خود را به صورت توهم شنیداری، توهم‌های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته نشان می‌دهد، و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More